Gå til innhold

NTNU-gründere satser internasjonalt med avtagbare piggdekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan får de glidelåsen til å henge i gummien?

 

Såvidt jeg forstår ut fra bildene blir det blå båndet holdt fast mellom felgkanten og sommerdekket ved hjelp av lufttrykket i sistnevnte. mulig man må tappe ut noe av lufta i innerdekket for å installere den halvdelen av glidelåsen.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Er den andre delen av glidelåsen limt til eller bakt inn i gummi? Gummi er jo ikke det enkleste materialet å feste til noe annet (tror jeg at jeg har hørt). Finnes sikkert noe som biter på gummi.

 

Et dekk er jo utsatt for mye belastning på en slik sesong.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor godt fungerer glidelåsen i praksis på dekk som har kjørt en hel sesong gjennom gjørme, grus, sand osv? Jeg ser for meg at dette fungerer fint "på labben" men at det fort kiler seg fast fremmedelementer i glidelåsen som gjør det langt vanskeligere i praksis.

 

Går det ikke an å bygge dekk med pigger som kan trekkes inn eller ut? Jeg ser allerede for meg en løsning som er ganske robust og motstandsdyktig mot stein/sand og ikke så alt for arbeidskrevende å bytte i mellom. Kanskje jeg burde patentere det i stedet for å slippe det her i tråden.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Går det ikke an å bygge dekk med pigger som kan trekkes inn eller ut? Jeg ser allerede for meg en løsning som er ganske robust og motstandsdyktig mot stein/sand og ikke så alt for arbeidskrevende å bytte i mellom. Kanskje jeg burde patentere det i stedet for å slippe det her i tråden.. :p

Jo det går fint det, men ikke av gummi eller andre materialer som forandrer fasong under bruk. Men på hjul av metall, betong osv. ville det vært 0 stress å få til :)

Lenke til kommentar

Og dette er enklere å billigere på hvilken måte?
Nei, tror jeg skal la være å legge om til vinterdekk på bilen til vintern igjen, ser ut som det bare er å skylde på at det er dyrt å tungvindt, er jo bare mange ganger lettere på en vanlig trå sykkel enn en bil, så fyren kan tydeligvis ikke ha gjort mye praktisk arbeid i sitt liv.
Men er man suicidal så må han da gjerne få sykle uten ordentlige dekk for min del fordi det "er for dyrt å tungvindt", men jeg skal ikke ha skylden den dagen han tar dobbel salto over panseret med en landing som holder til 20 i stil.

 

Lurer på hvor han handler dekkene sine, for første piggdekket jeg fant på gsport sine nettsider koster 669kr, oi så dyrt, oioioioioioioioioioioi, nesten så man må gå på sosialen neste vinter om man slår til på dette dekket.

https://www.gsport.no/produkt/152225/suomi-tyres-piggdekk-27-5-wxc-r-312

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lol, liker hvordan han liksom skar igjennom den tjukke isen med de overhode ikke skarpe felg kantene, men de hadde vel slikt i den die another day James Bond filmen også om jeg ikke husker helt feil, utfellbare pigger i dekkene.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Går det ikke an å bygge dekk med pigger som kan trekkes inn eller ut? Jeg ser allerede for meg en løsning som er ganske robust og motstandsdyktig mot stein/sand og ikke så alt for arbeidskrevende å bytte i mellom. Kanskje jeg burde patentere det i stedet for å slippe det her i tråden.. :p

Jo det går fint det, men ikke av gummi eller andre materialer som forandrer fasong under bruk. Men på hjul av metall, betong osv. ville det vært 0 stress å få til :)

Så da blir det bare avfeid som for godt til å være sant eller hvis det var så enkelt så ville det vært funnet opp før?

 

Løsningen jeg ser for meg jeg tåler ulik mønsterdybde (i motsetning til Nokia sitt) og mye fleksibilitet i alle retninger, ikke rent ulikt James-bond videoen, men med langt mer nøkterne pigger. Jeg kan også legge til at det er to varianter av løsningen. En litt mer komplisert og med pigger som lar seg styre under kjøring og en enklere variant som passer bedre for sykkeldekk og krever noen få minutters manuelt arbeid med skrutrekker å pigge eller avpigge. Og som nevnt, ikke er sårbar for sand, varierende mønsterdybde eller kun fungerer med stive dekk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan skal de feste glidelåsen til hjulet? Integreres med 'basisdekket' eller et mellomstykke/underlag plassert mellom felg og slange?

 

Uansett et lovende konsept. Skal jeg kritisere noe som helst må det være ambisjonsnivået. Å bli kjøpt opp bør ikke være et mål i seg selv. De bør heller satse på å gå med overskudd over tid, noe som tilfeldigvis også vil gjøre dem mer attraktive som oppkjøpskandidat. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Et billig hjulsett til 1500.- Bremseskiver til 300.- og et sett piggdekk til 1200, så har man det sikreste som finnes til vinteren og som er utprøvd til det fulleste.

 

Så om dette skal lykkes, bør det ikke koste mer enn 1200.- for et sett med smettpåpigger.

Lenke til kommentar

Er den andre delen av glidelåsen limt til eller bakt inn i gummi? Gummi er jo ikke det enkleste materialet å feste til noe annet (tror jeg at jeg har hørt). Finnes sikkert noe som biter på gummi.

 

Et dekk er jo utsatt for mye belastning på en slik sesong.

 

Armert gummi, med en vulst, som legges inn mellom felgen og det opprinnelige dekket, holder glidelåsen, så dette kommer ingen vei.

Lenke til kommentar

Spennende nyhet.

Selv har jeg to vintersykler, en med piggdekk og en uten, så jeg er nok ikke i rette målgruppen.

 

Likevel investerte jeg kr 499 nå, så får vi se hva disse ekstradekkene duger til neste vinter.

Jentungen har kort vei til skolen, og bare en sykkel med slicksdekk uten mønster. Med disse ekstradekkene slipper hun å sykle med piggdekk på sort asfalt, og kan sykle tryggere når det er glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...