loddyman Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Jeg er heldigvis i fast jobb nå, men sitter med en nagende følelse av at jeg kommer til å slite dersom jeg blir arbeidsledig. Har et inntrykk av at arbeidsmarkedet generelt, men kanskje spsielt inn IT, er lukket i Tondheim. Dersom du ikke har et nettverk av bekjente innen bransjen er det mange jobber du aldri får høre noe om. Noen kaller dette nettverk, men er kanskje neoptisme som er det riktige ordet å bruke. Dvs at bekjente formidler jobber til hverandre, og de som er så uheldige at de ikke har mange bekjentskaper blir stående utenfor. Er det flere som har samme inntrykk av markedet for IT-jobber i Trondheim eller er det bare noe jeg har fått for meg? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Er vel slik de fleste jobber i privat sektor formidles, de færreste jobber blir utlyst uansett bransje. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 rart da, forrige gang jeg lette etter jobb så hadde jeg flere rekruttere som absolutt ville snakke om jobber i Trondheim og jeg lette etter jobb i Oslo området, så ekstremt dårlig kan det vel ikke være? 1 Lenke til kommentar
loddyman Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 rart da, forrige gang jeg lette etter jobb så hadde jeg flere rekruttere som absolutt ville snakke om jobber i Trondheim og jeg lette etter jobb i Oslo området, så ekstremt dårlig kan det vel ikke være? Jo da. Vikarbyråene har diverse jobber, og enkelte stillinger blir utlyst, men er ofte mange om beinet, og det er ofte førstelinjejobber som blir utlyst på den måten. Gjerne kortvarige vikariater. I offentlige stillinger har de gjerne noen de vil ansette fra før, og utlysningen og intervjuer er gjerne bare en formalitet. De beste jobbene blir aldri utlyst. Jeg har hørt fra 50-90 prosent, og de jobbene blir gjerne besatt via bekjentskaper. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Var snakk om fast jobb som utvikler jeg hørte om. Men selvfølgelig, nettverket ditt er utrolig viktig uansett hvor i landet du er. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Nettverk er viktig, det har lite med Trondheim å gjøre. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 rart da, forrige gang jeg lette etter jobb så hadde jeg flere rekruttere som absolutt ville snakke om jobber i Trondheim og jeg lette etter jobb i Oslo området, så ekstremt dårlig kan det vel ikke være? Det samme sa de til meg! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. april 2017 Del Skrevet 27. april 2017 Det er uansett lurt å bygge nettverk, gå på bransjeevents og seminarer, prat med folk og bli kjent.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå