Gå til innhold

Hva er forskjellen på en øl til 12 kr og en øl til 100 kr?

Anbefalte innlegg

Handler mesteparten av mitt øl i Sverige, på Systembolaget i Strømstad.

Jeg har i årevis kjøpt mest av de billigste typene, i prissjiktet rundt 12-15 kr / 0,5 liter.

Men har også sett en del på de som koster mer, over 50 kr for en flaske på 0,33 liter.

Og på Vinmonopolet i Norge, så koster mange av disse typene øl langt over 100 kr per liter, noen over 300 kr per liter!

Jeg forstår at bryggeprosessen er innviklet, og at det er mange faktorer som påvirker endelig produkt. De vanlige ingrediensene er malt, humle og hvete.

Jeg har kjøpt et par-tre forskjellige typer av de dyreste ølene. Den ene smakte veldig "parfymert", de to andre smakte veldig "kornete", ikke i form av konsistens, men av smakintensitet. Det var som å drikke 0.33 l med flytende malt. Ettersmaken hang igjen i munnen etter 2 halvlitere med billigøl.

Spørsmålet mitt er: Hva er det som gjør at forskjellen på prisnivået på øl kan være så utrolig stor?

Jeg holder en knapp på at etiketten, flaskedesignet og "skrytefaktoren" teller 80% når det kommer til de prisklassene, og at smaken og kunnskap om smak teller 20%. Hva tenker dere? Hvorfor bruker folk så mye penger på dyr øl?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikker ikke øl selv, men det er som med vin, kvalitet koster stort sett mer. Det kan være råvarene, hvor de kommer fra, bestemte gårder, områder osv,, vannet kommer fra speisielle steder, gjæren osv. Og så hvordan det blir laget. Billig øllet du drikker blir jo 100% garantert masseprodusert, i store ståltanker, aldri noe menneskelig touch, bare maskiner, sterilt, tappet på tusenvis og tusenvis av flasker/bokser og shippet ut.

Kvalitets øl blir trolig håndbrygget, små forhold, mennesker i hele prosessen samt som nevnt råvarekontroll på et helt annet nivå enn masseprodusert ting.

Men som med vin, pris spiller ofte en stor rolle for veldig mange. F,eks er en av de mest populære vinene som selger mest her i Norge omtalt som druesaft av de fleste vin kritikere. Men det stopper ikke folk fra å kjøpe litervis av dette "skvipet".

Ja du kan finne en god vin til en billig penge også, men så kan du finne diamanter i det som koster mer. Her går det jo på druetyper, jordsmonn der druene blir dyrket, f.eks mineraler, kalk, steintyper osv, hvor mye sol/skygge/kulde/varme druene får under veksten, hvordan og når druene blir høstet, hvordan det blir prosessert etter de er høstet, lagring på fat, tanker osv, hvilken type fat, hvor lenge de blir lagret osv osv.

F.eks har jeg flere flasker med vin fra 1945 her hjemme, som kan drikkes, og som kan lagres i 50-60 år til om jeg ønsker. Slikt koster selvsagt mye mer enn en flaske tappet i fjor høst.

Alt dette lager så vin, som passer til forskjellige områder. En vin som kanskje er veldig god til å drikkes alene, passer ikke like godt til en god biff, et andebryst, lam, gris, kylling osv. Her kommer smaksbildet som kommer av alt det jeg nevnte over. Og motsatt. Til en god biff middag får du kanskje en vin du synes er super, men skal du drikke den alene så er den kanskje ikke liker super.

Slik er det med øl også, har jeg blitt fortalt av de som har sansen for slikt. Det øllet passer til den og den type mat. Jeg mistenker vel at øl drikkingen din først og fremst er tørsteslukke eller bare alkoholkonsum før du drar ut på byen?

Trolig lyst øl, som er lett å like.

Sier ikke at det sikkert finnes øl (eller vin og annet) produsenter der ute som bare kjører på design, type Voss vann som selges for enorme summer i utlandet. Men vil vel tro at 80% av prisen hos de fleste reflekterer kvaliteten, håndlaget, råvarene og menneskelig produksjon, og 20% alt annet.

Edit

Og ja en ting til. Det sier seg også selv at hva det koster Ringnes å produsere en halv liter med øl og få levert det ut i butikk er mikroskopisk i forhold til Lite lokalt sted's mikrobryggeri som kanskje lager 3000 flasker i året. Kan tenke meg at Ringnes kanskje bare har utgifter type 3-5 kroner for en halvliter, om så mye, har trolig Mikrobryggeriet en utgift på 40-50 kroner for samme halvliter.

Endret av myhken
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, du har forskjellige typer øl. De ølene du referer til som veldig parfymert er nok humlesterke typer (f.eks IPA). Humle varierer enormt i styrke og smaksbilde, og forskjellige øltyper varierer på hvor mye humle som er i den. Videre så har man tusenvis av muligheter innenfor valg av malt og gjær. 

Som du skisserer så smakte jo den dyrere varianten veldig annerledes enn din vanlige pils til 15 kr halvliteren. Tenker du ikke da at andre kanskje liter disse, selvom du ikke gjorde det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er: Hva er det som gjør at forskjellen på prisnivået på øl kan være så utrolig stor?

Jeg holder en knapp på at etiketten, flaskedesignet og "skrytefaktoren" teller 80% når det kommer til de prisklassene, og at smaken og kunnskap om smak teller 20%. Hva tenker dere? Hvorfor bruker folk så mye penger på dyr øl?

Det er litt forskjellig. Som myhken er inne på er en del av de lokale småbryggeriene lagt opp slik at de ikke kan benytte seg av stordriftsfordeler som f.eks. Ringnes, Hansa og flere kan drive med. Generelt sett er det slik at bryggeribransjen (med industribrygg) blir spesifikt behandlet annerledes enn mange andre bransjer når det snakkes om overskudd. Det som regnes som et sunt overskudd/fortjeneste i et industribryggeri hadde ikke vært noe andre bransjer hadde giddet jobbe videre med. Så de store bryggeriene tjener veldig lite per flaske av det billigste ølet sitt og er dermed avhengig av å selge svært store kvantum for å få det til å gå opp. I Norge så er det fremdeles slik at mesteparten av prisen på øl er avgifter.

Og når vi ser at det må selges så store mengder med øl for at det skal bli en fortjeneste, så er det kanskje forståelig at mikrobryggerier som ikke har mulighet til å produsere så store kvantum må ta det igjen på pris pr flaske. Dette er en av grunnene til at det koster mer penger. Jeg vet ikke hvor mye Lervig må selge for å gå i overskudd, men det er vel pr definisjon en av de billigste "mikrobryggeriene" (selv om jeg er usikker på om det kan kalles for dette) og er i alle fall avhengig av å selge mye mer enn Kinn bryggerier. Nøgne Ø er jo en av de største spesialistbryggeriene (og eies delvis av Hansa), men selv de tar rundt 50 kr for en halvliter. Om du kjøper en Urquell i Norge så koster den ca 37-38 kroner. Dette er jo en industripilsner fra Tsjekkia og må importeres. Det kan ikke sammenlignes med en Seidel til ca 22 kr. Eller de billigste pilsnerne fra industribryggeriene. Disse har det ofte blitt mindre råstoff for å lage enn de dyrere mikrobryggeriene. Rent prismessig kan du selv brygge øl der prisen på råvarer er sammenlignbar med industripilsnere. Men da har de ikke tatt med investeringene du har gjort i bryggekjeler og kopper og kar som du trenger for å brygge øl samt strøm og så videre. Det som allikevel ville vært den største kostnaden ville vært arbeidspenger. Når du brygger øl selv legger du ned mye penger i form av eget arbeid med å overvåke bryggeprosessen, vaske flasker, tappe over, rengjøre etter ferdig brygging etc. Om man skal dra med denne alternativkostnaden så blir det ikke lenger så billig som man tror... 

Om smaksforskjeller: Når du skriver at du kjøper billigste type øl så regner jeg med at det er pilsner du snakker om? Som du selv er inne på så er det ofte øl med "lite smak" sammenlignet med de dyrere typene. Dette er fordi at de har kuttet kostnader med å bruke mindre råvarer. En annen forskjell vil også være det at det er brygget med pilsnergjær, noe som ikke legger et så stort smakstilskudd som f.eks. ale-gjær. Når du snakker om parfymert så tipper jeg at det er estere du smaker. Når det gjæres med ale-gjær så gjæres det på ca 20 grader. I denne prosessen vil gjære legge til ekstra smaker utover det pilsnergjær gjør. Jeg vet ikke om jeg skal gå inn i detalj på dette, men det kan jeg om du føler at du trenger dette.

I sum er nok kostnadsforskjellen ikke fordelt slik du tenker det. Regner med at minst en 60-70% av de ekstra utgiftene på dyrt øl handler om smak og ulempene med småskalaproduksjon. Men jeg skal gi deg rett i at det nok også for noen kanskje handler om "snobberi". Det har jo blitt ganske trendy med mikrobrygg de siste årene, og det er klart at det da kanskje er flere som hiver seg på dette av den grunn. Generelt sett har jo vi nordmenn en del penger til overs som vi kan bruke på forskjellig. Noen bruker det på biler, noen bruker det på datautstyr, mobiltelefoner eller annet hardware. Andre igjen bruker vel mer penger på mat og drikke og de opplevelsene der. Den store forskjellen er vel det at før var det bare vin og brennevin som var regnet som noe som var verdt å bruke penger på, mens øl nå har kommet til i mye større grad.

For min egen del så er det jo slik at vin ikke ville vært noe for meg. Jeg liker ikke vin særlig godt, og da hadde det vært perler for svin om jeg begynte å kjøpe dyr vin. Av brennevin så er jeg ikke så begeistret for det heller (med unntak av rom). Så det er heller ikke noen god strategi for meg å bruke masse penger på dyr cognac. Øl er jeg derimot veldig glad i og kan gjerne ta meg en øl eller to bare for å kose meg og så gi meg. Så jeg er nok mer av det slaget som kan kjøpe småskalaøl og mikrobrygg og kose meg med å smake på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Drikker ikke øl selv, men det er som med vin, kvalitet koster stort sett mer. Det kan være råvarene, hvor de kommer fra, bestemte gårder, områder osv,, vannet kommer fra speisielle steder, gjæren osv. Og så hvordan det blir laget. Billig øllet du drikker blir jo 100% garantert masseprodusert, i store ståltanker, aldri noe menneskelig touch, bare maskiner, sterilt, tappet på tusenvis og tusenvis av flasker/bokser og shippet ut.

Kvalitet er ikke nødvendigvis gjenspeilet i prisen.

Det dyre ølet blir også produsert i sterile ståltanker, akkurat likt som det masseproduserte. Det er ingen spesiell "menneskelig touch" som har noe å si og dyrt øl blir også tappet maskinellt, bare med utstyr som ikke er dimensjonert for enorme mengder. Det er noen bryggerier der det er mer manuellt arbeid enn andre, men ølet skal gå rett fra tanken til en ren flaske for å ikke bli forurenset på lik linje med billigbryggerier.

Billig øl er langt fra dårlig kvalitet i mange tilfeller hvis de er nøye på råvarer og har en steril produksjonsprosess, altså at ingenting kan forurense ølet. Et godt eksempel er Guiness, billige greier, men de er veldig nøye på råvarer.

Jeg har smakt mye øl og det er ikke prisen som bestemmer hva jeg liker. Mye dyrt som er til å spy av og mye billig som er en fryd å drikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man her sammenligner prisene på Systembolaget og Vinmonopolet, må man også huske på at alkoholavgifter slår inn i begge land. På Systembolaget finner man øl over 3,5%, og på Vinmonopolet finner man øl over 4,7%. Mye av det billige på Systembolaget er øl på mellom 4 og 5%. I både Sverige og Norge blir prisen en god del høyere pga. avgifter når alkoholprosenten stiger (mye mer i Norge, dog).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som mange er inne på så er produksjonsvolum en hovedårsak til de store prisforskjellene. Ingredienser spiller også litt inn på produksjonskostnadene, men mest antall liter.

https://www.ratebeer.com/beer/westvleteren-12-xii/4934/ er av mange regnet som "verdens beste øl". Det er håndverk av belgiske munker, i små volum. Du finner det normalt ikke i salg utenfor belgiske puber samt på selve bryggeriet, men hvis du skulle være heldig å finner det er literprisen 1500++(var enten 500 eller 600 flaska de skulle ha på den norske puben jeg ble tilbydd det) :) .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vi betaler for er smakene og innhold, humle, frukter, lukt, malt, fylde, surhet osv...

Det er også dyrere å produsere, vanlig pils er veldig enkelt og rimelig å produsere i mengder...

Men jeg synes pils er ok også, i det siste i påsken har jeg smakt mye engelske ale, og det er ikke så forskjellig fra pils.. Mer jordnært og rimeligere..

Feks Guiness, Fullers, Innis & Gunn, London Porter, Pale ale, bitter, stout etc

Jeg tror du ville likt dette, prøv Bath Ales på Systembolaget. . Er også engelsk stil... 25kr halvliteren 4 pack.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vanlig pils er veldig enkelt og rimelig å produsere i mengder...

Vanlig pils er tvertimot noe av det vanskeligste som fins å få til for hjemmebryggere .

For hjemmebryggere, ja. De store bryggeriene produserer i voldsomme kvanta uten nevneverdige problemer.

Mine hjemmelsmenn kan ikke bekrefte at pilsbrygging er problemfritt, så de har nok andre erfaringer enn deg.

Poenget er at pils, ja lagerøl generelt, er vanskeligere å få til enn overgjærede øl. Det gjelder for alle bryggere, store som små, men det fins flere små som leser dette og kan kjenne seg igjen, så derfor nevnte jeg dem.

Resultatet ser vi i det at pils, mer enn andre øl fra bryggeriene, varierer i kvalitet over tid, fra sats til sats og over år. Ett eksempel på det er Nordlandsbryggeriets pils, som er et annet produkt nå enn for noen år tilbake, da det var regnet som kanskje landets beste. Bryggeriene forsøker så godt de kan å holde samme kvalitet over tid, men å brygge pils er så vanskelig at det er det ikke alltid de klarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlig pils er tvertimot noe av det vanskeligste som fins å få til for hjemmebryggere .

For hjemmebryggere, ja. De store bryggeriene produserer i voldsomme kvanta uten nevneverdige problemer.

Mine hjemmelsmenn kan ikke bekrefte at pilsbrygging er problemfritt, så de har nok andre erfaringer enn deg.

Poenget er at pils, ja lagerøl generelt, er vanskeligere å få til enn overgjærede øl. Det gjelder for alle bryggere, store som små, men det fins flere små som leser dette og kan kjenne seg igjen, så derfor nevnte jeg dem.

Resultatet ser vi i det at pils, mer enn andre øl fra bryggeriene, varierer i kvalitet over tid, fra sats til sats og over år. Ett eksempel på det er Nordlandsbryggeriets pils, som er et annet produkt nå enn for noen år tilbake, da det var regnet som kanskje landets beste. Bryggeriene forsøker så godt de kan å holde samme kvalitet over tid, men å brygge pils er så vanskelig at det er det ikke alltid de klarer.

Absolutt, henger med på tankegangen, og tviler ikke to sekunder på det.

Men da er vi nok tilbake til kvantum, tenker jeg, når det kommer til pris på ølet. Mengden råvarer og, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt et par-tre forskjellige typer av de dyreste ølene. Den ene smakte veldig "parfymert", de to andre smakte veldig "kornete", ikke i form av konsistens, men av smakintensitet. Det var som å drikke 0.33 l med flytende malt. Ettersmaken hang igjen i munnen etter 2 halvlitere med billigøl.

Jeg kjøper dyrt øl av nøyaktig motsatt grunn: fordi billig pils er nærmest fullstendig smakløs og åpenbart laget på kjipeste måte for folk som driter i smaken og bare er ute etter rusen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Åhuffamejjjendurateiutaaaa??

Jeg skjønner vel flatpakka meg det, men inni granskauen jeg mener jo at det er billigest å lage, OG at de store bryggggerier ikke har noe Probbblem med å lagga pillls!!!!!

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...