Gå til innhold

Maktspill, hva gir mennesker makt?

Anbefalte innlegg

Nei, her missforstår du. Poenget mitt var veldig enkelt. Vi gir makt til de vi ønsker, om der skulle være gud, regjeringen eller hvem som helst. Men det er ikke slik at vi gir makt til de vi IKKE ønsker å makt til.

Jeg har aldri gitt makt til noen regjering, likevel fremstår det som at de har (en viss) makt over meg.

Dette ser ikke ut til å stemme overens med din påstand.

Mest sannsynlig har du gitt makt til regjeringen, eller et statlig styre av et slag. Staten har bare makt til å tvinge deg til å være en del av et fellesskap, du velger helt selv om du ikke ønsker å være med i dette fellesskapet. Ønsker du ikke lenger å være en del av dette, er det ingen som stopper deg fra å flytte. Regjeringen er valgt inn av folket, og er bare satt av oss til å være et samarbeidende styringsorgan. Så om staten sier at du må betale skatt er ikke det makt, det er kontroll. Men du er ikke tvunget til å være endel av fellesskapet om du ikke ønsker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig har du gitt makt til regjeringen, eller et statlig styre av et slag.

Nei, aldri.

Staten har bare makt til å tvinge deg til å være en del av et fellesskap, du velger helt selv om du ikke ønsker å være med i dette fellesskapet. Ønsker du ikke lenger å være en del av dette, er det ingen som stopper deg fra å flytte.

Så man kan fritt velge hvilken slavedriver som skal piske en til adlydelse?

Regjeringen er valgt inn av folket, og er bare satt av oss til å være et samarbeidende styringsorgan. Så om staten sier at du må betale skatt er ikke det makt, det er kontroll.

Eufemismen florerer ser jeg.

Skatt er ikke makt, det er ikke engang tyveri, det er organisert vepnet ran av enorm skala.

Men du er ikke tvunget til å være endel av fellesskapet om du ikke ønsker.

Så jeg var egentlig frivillig i forsvaret, ettersom jeg kunne velge mellom det og lengre tid i fengsel?
Lenke til kommentar

Staten har bare makt til å tvinge deg til å være en del av et fellesskap, du velger helt selv om du ikke ønsker å være med i dette fellesskapet. Ønsker du ikke lenger å være en del av dette, er det ingen som stopper deg fra å flytte.

Så man kan fritt velge hvilken slavedriver som skal piske en til adlydelse?

Og dersom man ikke innfinner seg, så lar de deg flytte inn på et sted liknende det Breivik sitter på.

Mest sannsynlig har du gitt makt til regjeringen, eller et statlig styre av et slag.

Nei, aldri.

I utgangspunktet så føler jeg det slik også. Men, så har jeg gått til valgurnene et par-tre-fire-fem-seks ganger da, så det endrer vel på nei-et.

Men du er ikke tvunget til å være endel av fellesskapet om du ikke ønsker.

Så jeg var egentlig frivillig i forsvaret, ettersom jeg kunne velge mellom det og lengre tid i fengsel?

Faktisk et godt poeng. Gitt at du aldri gikk til noen valgurne.

Ellers så har de en annen samfunnsstraff i det sivile, men det er ikke mer straff enn den marginale lønningen eller hva det går i. Samt at man må vel gjennomføre hos en og samme arbeidsgiver?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...