Zolindor Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Hei Godt folk ! Jeg spiller ukulele og synger, men vil gjerne ta dette til neste nivå. Jeg vil da ha litt lignende oppsett Jarle Bernhoft bruker med at jeg kan ta opp både ukulele og stemme for å å loope dette og ha god kontroll. Jeg vet det ser lettere ut enn det er, men dette er noe jeg virkelig vil prøve! Hva trenger jeg for noe sånt? Nå har jeg kun en Epiphone Les paul ukulele med Jack inngang, altså halv aukustisk. Det hadde også vært fantastisk om dette kunne være mobilt da jeg synes det hadde vært gøy å leke seg litt som gatemusikant! Jeg vet det finnes forsterkere med battteri etc, men er det mulig med alt det andre utstyret jeg kan tenke meg å trenge? Føler meg litt lost og vet ikke helt hvordan jeg skal begynne å bygge oppsett, setter stor pris på alle gode råd! Mvh. Meg Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Det aller enkleste alternativet er en Boss Loop Station. Disse kommer i forskjellige typer, med forskjellige muligheter. Den rimeligste lar deg loope 12 minutter. https://evenstadmusikk.no/produkter/gitar-/-bass/effekter-/-pedaler/reverb-og-delay/boss-rc-1-loop-station-1071090-p0000066138 Ellers er det vel en looper av typen RC-30 Bernhoft har brukt. https://evenstadmusikk.no/produkter/gitar-/-bass/effekter-/-pedaler/andre-pedaler/boss-rc-30-loop-station-twinpedal-1024692-p0000008996 1 Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Hola Zolindor Nå er ikke jeg musiker men har spilt gitar en god del år. For å loope som Bernhoft(Skru'n som Beckham, loope som Bernhoft) må du ha en loop-pedal. Har du det? Det finnes meget simple som fungerer til å loope et par-tre rytmer og ikke mer, også har du de litt hvassere pedalene som kan ta flere minutter med innspilling før de starter sekvensen på nytt. Jeg har en sånn en, og den gjør det jeg vil pluss femti andre ting som jeg ikke har lært meg enda. Det var mitt bidrag, så nå er det bare å vente på resten av gjengen EDIT: Jeppjepp, som også vist over er det RC-30 som står her i gården, knallpedal EDIT 2: RC-30'n koster litt, men er du seriøs med dette er ikke prisen ille. RC-30'n har en buttload av funksjoner, som metronomen med forskjellige rytmer/beats. I tillegg er den bygd som en tanks, så det passer den utmerket å bli dradd med rundt på gigs. Endret 22. april 2017 av Supersersjant 1 Lenke til kommentar
Zolindor Skrevet 22. april 2017 Forfatter Del Skrevet 22. april 2017 Wow tusen takk for 2 kjempe gode svar!! Det virker som om det er den RC-30 jeg trigger mest på. Men er det kun 2 layers man kan ha om gangen? Hvis man ønsker å bygge med mer må man da ha flere loopboxer eller ha mere avanserte? Nå vil jeg jo jo spille og synge over det jeg recorder så da blir det jo p åen måte 4 layers der allerede, kan være nok. Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Men er det kun 2 layers man kan ha om gangen? Nei, du tenker muligens på de 2 "slot"ene. Du kan legge mangemange opptak/looper på hver pedal, i tillegg til loop fra mic om du vil(er mic-inngang bak). Det som er fordelen med de to slottene er at du kan ha f.eks en rytmeloop på pedal 1, også legger du harmonics eller whatever på pedal 2. Deretter kan du pause loopen på den pedalen du vil, uten at det går utover den andre loopen da den vil fortsette å spille. Så å si ubrukelig forklart, men svaret på spørsmålet er nei, du kan ha enormt mange layers. Du kan også lagre opptil 3 timer med opptak, på 99 forskjellige slotter. EDIT: Eks: Du looper trommer/beatbox og basslinje på pedal 1. Deretter gjør du fotmagi og aktiverer opptak på pedal 2. Pedal 1 vil fortsette å spille det du har lagt inn av rytme og bass mens du legger på melodien på pedal 2. Når du har lagt på 1-5 lag med ukulele(christ for en sang det skal bli) på pedal 2 kan du la alt gå sin gang mens du synger. I mellompartiet der det ikke passer seg med 5 lag ukulele pauser du pedal 2 for lettere formidle det du synger med den praktfulle stemmen, før sangen igjen eksploderer med ukulele. Endret 22. april 2017 av Supersersjant Lenke til kommentar
Zolindor Skrevet 22. april 2017 Forfatter Del Skrevet 22. april 2017 Men er det kun 2 layers man kan ha om gangen? Nei, du tenker muligens på de 2 "slot"ene. Du kan legge mangemange opptak/looper på hver pedal, i tillegg til loop fra mic om du vil(er mic-inngang bak). Det som er fordelen med de to slottene er at du kan ha f.eks en rytmeloop på pedal 1, også legger du harmonics eller whatever på pedal 2. Deretter kan du pause loopen på den pedalen du vil, uten at det går utover den andre loopen da den vil fortsette å spille. Så å si ubrukelig forklart, men svaret på spørsmålet er nei, du kan ha enormt mange layers. Du kan også lagre opptil 3 timer med opptak, på 99 forskjellige slotter. EDIT: Eks: Du looper trommer/beatbox og basslinje på pedal 1. Deretter gjør du fotmagi og aktiverer opptak på pedal 2. Pedal 1 vil fortsette å spille det du har lagt inn av rytme og bass mens du legger på melodien på pedal 2. Når du har lagt på 1-5 lag med ukulele(christ for en sang det skal bli) på pedal 2 kan du la alt gå sin gang mens du synger. I mellompartiet der det ikke passer seg med 5 lag ukulele pauser du pedal 2 for lettere formidle det du synger med den praktfulle stemmen, før sangen igjen eksploderer med ukulele. Haha du har visst sett gjennom planene mine xD Men hvordan holder man orden på det? Om jeg fks. lager en beatbox grunn rhytme og litt myke vokaler over det på ene kanalen for så å ha 1-2 layers med ukulele på den andre. Hvordan kontrollere jeg hvem som skal stoppe, fortsette etc? Hvordan kan en pedal diktere over flere layers? Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Man holder orden ved å lære seg å bruke pedalen, I guess. Pedalene har funksjon ved trykk, en annen funksjon ved dobbelttrykk og en tredje funksjon ved å holde den i ett sekund. Ved å lære disse kan du gå mellom de 2 lagene og pause/stoppe/legge på flere lag som du vil Tar litt tid å lære, men youtube er en god venn. Good luck, chuck Mvh Meg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå