Gå til innhold

KRLE - det dårligste faget i skolen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kjerringa der skulle vært flydd ut av landet, hun har ingenting i Norge å gjøre.

 

Lurer på hvor mange kirker som vil brenne dersom hun får viljen sin.

 

Skolegudstjeneste er en 100% jævelig tradisjon.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ja det er vi, det store flertallet av nordmenn som mener (krever) at dette må være valgfritt, som altså har mistet helt hodet...

 

Hadde jeg ikke vist hvilken humørløs kristenfascist som serverte dette så hadde jeg tolket dette som ironidrevet komikk. Man skal vel helst merke selv at man er ute å kjøre når man ønsker å forby en religion samtidig som man vil påby en annen hvorav begge springer ut ifra samme løgnhistorien. Det er en bias klassiker og bekrefter vel med det at man sitter inne i en boble av alternativ virkelighet.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det skal være opp til foreldrene å melde unger på skolegudstjeneste. Dersom foreldre ønsker å ødelegge barna sine trenger de ikke å gjøre det i regi av offentlig skole.

 

Skole er for skole, gudstjenester hører den private sfæren til som barna kan sendes til utenfor skoletiden.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke det skal være opp til foreldrene å melde unger på skolegudstjeneste. Dersom foreldre ønsker å ødelegge barna sine trenger de ikke å gjøre det i regi av offentlig skole.

 

Skole er for skole, gudstjenester hører den private sfæren til som barna kan sendes til utenfor skoletiden.

Nå er det vel slik at barna ødelegges i den offentlige skolen på tross av hva foreldrene ønsker?

 

Er ikke dette hele poenget med tråden?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Den kjerringa der skulle vært flydd ut av landet, hun har ingenting i Norge å gjøre.

 

Hvorfor?

 

Hun har gjort mer for Norge i løpet av sin tid som integreringsminister enn andre gjør i løpet av et helt politisk liv. Eksempelvis flyktningekrisen. Desto mindre asylanter vi tar inn, desto flere kan hjelpes totalt. Noe hun forstod og arbeidet for. Andre politikere ville tatt imot flest mulig uten langsiktig tenking.

Videre skal vi ikke undervurdere en konservativkraft blant alle de liberale kreftene i samfunnet. Jeg synes det er flott med en politiker som ikke bedriver moralsk relativisme. 

 

Som nevnt tidligere av andre i tråden blir det ikke tvungen deltakelse på gudstjenestene. Men jeg ser en utfordring med tanke på at andre religioner kan kreve samme behandling rundt sine høytider. Da kan det fort bli mye for skolen å arrangere.

 

Det er mange religioner som definerer vesten og som danner grunnlaget for vestlige samfunn. Romersk religion, gresk religion, norrøn religion, keltisk religion.

 

Den friheten vi har idag kommer originalt fra den franske revolusjonen, en anti-kirkelig revolusjon som alle frie land høster fruktene av idag.

 

Det er mennesker som blir brent levende hvert år på grunn av hva bibelen sier om hekser, så ja, det finnes nok av eksempler. Kan også nevne anti-vitenskapelige krefter som har sitt grunnlag i kristendommen, abortmotstand, kreasjonisme med mer.

 

 

 

 

Glemte å gi deg respons på denne tidligere.

 

Vi er definert av blant annet romersk lov, gresk filosofi og kristendommen. Sporene fra de andre religionene er ikke tydelige for meg. Norrøn mytologi inneholder enkelte arketypiske fortellinger som Tor og Loke, men hvordan mytologien har formet oss idag ser jeg ikke. Den franske revolusjonen ga oss virkelig sekularisering og forbedret uten tvil livskvaliteten i Europa.

 

Men ideene kristendommen, særlig gjennom det nye testamentet, har lært oss er fortsatt en integrert del av sivilisasjonen vår. Verdiene og etikken vi idag tar forgitt og tror er medfødt har smittet over på kulturen vår i løpet av århundrer. De er blitt så internalisert at vi opplever dem som aksiomer. Kristendommen har bidratt til mye negativt, men heldigvis har Vesten klart å oppdatere samt tilpasse religionen i takt med utviklingen i samfunnet. At kristendommen må fjernes er, for meg i hvert fall, ikke en logisk slutning. 

 

Francis Fukuyama sier at i starten av menneskehetens historie ble religion skapt for å samle små grupper av mennesker til større samfunn. Nå er sivilisasjonene, den bredeste generelle kulturen vi tilhører, definert med hovedvekt på blant annet religion. Hva skjer når religion fjernes? Hva skal Vesten hvile seg på når selve grunnmuren for sivilisasjonen forsvinner? Hva skal vi samle oss rundt og hvilke tradisjoner skal vi ha? Jeg har ikke svaret på disse, men det er utfordringer vi skal tenke nøye gjennom før vi konkluderer med at naturvitenskapen klarer å samle oss. 

 

Når jeg forstod hva religionen faktisk betyr og har betydd ble dagens utviklingen brått bekymringsverdig. Det handler om så mye mer enn troen på et liv etter døden. 

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

Hvorfor?

 

Hun har gjort mer for Norge i løpet av sin tid som integreringsminister enn andre gjør i løpet av et helt politisk liv. Eksempelvis flyktningekrisen. Desto mindre asylanter vi tar inn, desto flere kan hjelpes totalt. Noe hun forstod og arbeidet for. Andre politikere ville tatt imot flest mulig uten langsiktig tenking.

Videre skal vi ikke undervurdere en konservativkraft blant alle de liberale kreftene i samfunnet. Jeg synes det er flott med en politiker som ikke bedriver moralsk relativisme. 

 

Som nevnt tidligere av andre i tråden blir det ikke tvungen deltakelse på gudstjenestene. Men jeg ser en utfordring med tanke på at andre religioner kan kreve samme behandling rundt sine høytider. Da kan det fort bli mye for skolen å arrangere.

Problemet er når moralrelativisme erstattes med objektivt dårligere moral som skolegudstjeneste er et eksempel på. En skole uten skolegudstjeneste er objektivt bedre enn en skole med. Ser ikke på den type kristenfundamentalisme som konservativt. Jeg ser på det som ødeleggende for norsk kultur og identitet.
Lenke til kommentar

 

Hvorfor?

 

Hun har gjort mer for Norge i løpet av sin tid som integreringsminister enn andre gjør i løpet av et helt politisk liv. Eksempelvis flyktningekrisen. Desto mindre asylanter vi tar inn, desto flere kan hjelpes totalt. Noe hun forstod og arbeidet for. Andre politikere ville tatt imot flest mulig uten langsiktig tenking.

Videre skal vi ikke undervurdere en konservativkraft blant alle de liberale kreftene i samfunnet. Jeg synes det er flott med en politiker som ikke bedriver moralsk relativisme. 

 

Som nevnt tidligere av andre i tråden blir det ikke tvungen deltakelse på gudstjenestene. Men jeg ser en utfordring med tanke på at andre religioner kan kreve samme behandling rundt sine høytider. Da kan det fort bli mye for skolen å arrangere.

Problemet er når moralrelativisme erstattes med objektivt dårligere moral som skolegudstjeneste er et eksempel på. En skole uten skolegudstjeneste er objektivt bedre enn en skole med. Ser ikke på den type kristenfundamentalisme som konservativt. Jeg ser på det som ødeleggende for norsk kultur og identitet.

 

 

Jeg finner ikke fundamentalismen i dette forslaget, men derimot finner jeg mye konservatisme. Og hvordan en skolegudstjeneste er ensbetydende med dårlig moral er heller ikke åpenbart. Fra julegudstjenester husker jeg ikke noen moralsk forkastelige budskap, heller motsatt.

 

Objektiv dårlig moral ville vært om alle elevene, uavhengig av religiøsbakgrunn, ble tvunget med. Videre ser jeg ikke hvordan skolers fasilitering av slike samlinger bryter ned kulturen og identiteten til Norge. Med mindre min bekymring materialiseres og andre religioner vil kreve det samme og politikerne føyer seg for kravene i åpenhetens navn. Da hvisker vi plutselig ut kulturen og identiteten vår i et forsøk på å skape en ny. I et slikt scenario er jeg tilbake til hva skal da samle oss, hva er sterkt nok til å holde kohesjonen vedlike i motgang. 

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

Fra alle gudstjenester husker jeg forkastelig budskap. Ikke bare er budskapet dårlig i seg selv, men også hele systemet med å senne barn i offentlig skole til religiøs propaganda, et mål de kristne har for å omvende barn.

 

Hvem faen er noen som helst til å sende andre til religiøse møter egentlig?

 

Hvilken dag har du fått det for deg at du kan lage en tradisjon på min skole som gjør at alle skal sendes til ditt religiøse tempel?

 

Objektivt dårlig moral er å arrangere gudstjeneste i regi av offentlig skole! Det er objektivt dårligere enn å ikke arrangere religiøse møter i offentlig skole.

 

Skolegudstjeneste ødelegger norsk kultur og norsk identitet. Tror du asiatisk monoteisme kan styrke norsk nasjonalisme og samhold?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra alle gudstjenester husker jeg forkastelig budskap. Ikke bare er budskapet dårlig i seg selv, men også hele systemet med å senne barn i offentlig skole til religiøs propaganda, et mål de kristne har for å omvende barn.

Jeg vil bare nevne at jeg er uenig i at budskapet er dårlig. Men du har absolutt et valid poeng når du sier at ingen skal tvinges til å delta. Særlig i den hensikt å konvertere dem. Nå er jo det heldigvis ikke forslaget.

Hvem faen er noen som helst til å sende andre til religiøse møter egentlig?

 

Hvilken dag har du fått det for deg at du kan lage en tradisjon på min skole som gjør at alle skal sendes til ditt religiøse tempel?

1) Verger eller foreldre kan jeg tenke meg. Men på et punkt er det jo et valg for individet. På samme måte som jeg regner med at du kanskje vil promotere ateisme for dine barn. I det minste omtale det positivt.

 

2) Jeg har ikke fått for meg noe og det er ikke mitt forslag. Ei heller er jeg personlig kristen med et tradisjonelt forhold til Gud, så er ikke mitt tempel. Uansett så er kristendom en tradisjon i Norge. Har du feiret jul har du utøvet en kristen tradisjon, men du gjør kanskje ikke det heller? Nok en gang, hvor kommer ideen om tvang inn? Trodde det var ganske klart allerede.

Objektivt dårlig moral er å arrangere gudstjeneste i regi av offentlig skole! Det er objektivt dårligere enn å ikke arrangere religiøse møter i offentlig skole.

Hvilken moralskfilosofisk tilnærming benyttet du får å konkludere med det? Uten begrunnelse er dette et postulat.

Skolegudstjeneste ødelegger norsk kultur og norsk identitet. Tror du asiatisk monoteisme kan styrke norsk nasjonalisme og samhold?

Hvilken del av norsk kultur og identitet forringes av at en skolegudstjeneste arrangeres? Dersom du er så generell i beskrivelsen monoteisme sier jeg ja og nei. Avhengig av hvilken du velger.

 

Men dersom du ser på borgerkrigen i Jugoslavia så samlet alle innbyggerne seg ikke rundt staten, men religionene deres. Så asiatisk monoteisme kan stryke alt du nevner ja.

Endret av På den andre siden.
Lenke til kommentar

1) Verger eller foreldre kan jeg tenke meg. Men på et punkt er det jo et valg for individet. På samme måte som jeg regner med at du kanskje vil promotere ateisme for dine barn. I det minste omtale det positivt.

Men jeg vil da for faen ikke at alle barn i offentlig skole skal delta på ateist-treff for å konverteres!!!

2) Jeg har ikke fått for meg noe og det er ikke mitt forslag. Ei heller er jeg personlig kristen med et tradisjonelt forhold til Gud, så er ikke mitt tempel. Uansett så er kristendom en tradisjon i Norge. Har du feiret jul har du utøvet en kristen tradisjon, men du gjør kanskje ikke det heller? Nok en gang, hvor kommer ideen om tvang inn? Trodde det var ganske klart allerede.

Med den holdningen der vil dine barnebarn si at jul er en muslimsk tradisjon.

 

Det er jo litt rart at jul er en kristen tradisjon, når det er den viktigste hedenske høytiden som er eldre enn jesus. Det er jo rart at jul er en kristen høytid når jesus aldri ble født i desember. Det er jo merkelig å si at å fete seg opp på svinekjøtt og fråtse i mat og gaver er en kristen tradisjon. Vet du ikke hva bibelen sier om å trekke trær inn i hjemmet og danse rundt det?

 

Har du feiret jul har du feiret en urnorsk hedensk tradisjon.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skolegudstjeneste ødelegger norsk kultur og norsk identitet. Tror du asiatisk monoteisme kan styrke norsk nasjonalisme og samhold?

 

Hvilken del av norsk kultur og identitet forringes av at en skolegudstjeneste arrangeres? Dersom du er så generell i beskrivelsen  monoteisme sier jeg ja og nei. Avhengig av hvilken du velger. 

 

Men dersom du ser på borgerkrigen i Jugoslavia så samlet alle innbyggerne seg ikke rundt staten, men religionene deres. Så asiatisk monoteisme kan stryke alt du nevner ja.

 

Spiller ingen rolle hvilken asiatisk monoteisme du velger, du får ikke noe norsk kultur og identitet ut av det.
Lenke til kommentar

 

1) Verger eller foreldre kan jeg tenke meg. Men på et punkt er det jo et valg for individet. På samme måte som jeg regner med at du kanskje vil promotere ateisme for dine barn. I det minste omtale det positivt.

Men jeg vil da for faen ikke at alle barn i offentlig skole skal delta på ateist-treff for å konverteres!!!

2) Jeg har ikke fått for meg noe og det er ikke mitt forslag. Ei heller er jeg personlig kristen med et tradisjonelt forhold til Gud, så er ikke mitt tempel. Uansett så er kristendom en tradisjon i Norge. Har du feiret jul har du utøvet en kristen tradisjon, men du gjør kanskje ikke det heller? Nok en gang, hvor kommer ideen om tvang inn? Trodde det var ganske klart allerede.

Med den holdningen der vil dine barnebarn si at jul er en muslimsk tradisjon.

 

Det er jo litt rart at jul er en kristen tradisjon, når det er den viktigste hedenske høytiden som er eldre enn jesus. Det er jo rart at jul er en kristen høytid når jesus aldri ble født i desember. Det er jo merkelig å si at å fete seg opp på svinekjøtt og fråtse i mat og gaver er en kristen tradisjon. Vet du ikke hva bibelen sier om å trekke trær inn i hjemmet og danse rundt det?

 

Har du feiret jul har du feiret en urnorsk hedensk tradisjon.

 

 

Befriende lesning! Synd dette er ukjent (ihvertfall undertrykket informasjon), for de aller fleste religiøse her på berget. Hadde de bare visst hvordan Kristendommen har hijacket norske tradisjoner basert på våre hedenske skikker, så hadde de nok mange av disse kommet på bedre tanker.

Lenke til kommentar

Befriende lesning! Synd dette er ukjent (ihvertfall undertrykket informasjon), for de aller fleste religiøse her på berget. Hadde de bare visst hvordan Kristendommen har hijacket norske tradisjoner basert på våre hedenske skikker, så hadde de nok mange av disse kommet på bedre tanker.

Julen er like "norsk" som den er "kristen", dvs ikke i det hele tatt.

 

Dog, det er vel ikke befriende lesning, men muligens like skremmende for nasjonalister som at julen ikke er kristen for de religiøse.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...