Gå til innhold

KRLE - det dårligste faget i skolen?


Anbefalte innlegg

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

 

Det er forskjell på å undervise i historie og bedrive indoktrinering ved å skape falske sannheter. Hvorfor er ikke nazismen eller norrøn myologi egne fag men bare en del av historie/norsk faget tror du?

Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på å undervise i historie og bedrive indoktrinering ved å skape falske sannheter.

Du foreslår en radikal endring av innholdet i historie-faget?

 

 

Syntes ikke det blir noe radikal endring å få inn kristendommen som endel av historiefaget, det er bare logisk. Man prøver å gjøre mer ut av denne læren enn hva egentlig er, kristendommen skal selvfølgelig ikke ha noe fortrinn over Norrøn mytologi eller annen kulturhistorisk kunnskap i norsk skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på å undervise i historie og bedrive indoktrinering ved å skape falske sannheter.

Du foreslår en radikal endring av innholdet i historie-faget?

 

 

Nå skjønte jeg forøvrig hvor du ville med dette, burde ha tatt den med en gang når jeg så nicket ditt ;)

 

Tror nok historipensumet er fint som det er om vi bare får inlemmet denne religionen.

Lenke til kommentar

Syntes ikke det blir noe radikal endring å få inn kristendommen som endel av historiefaget, det er bare logisk. Man prøver å gjøre mer ut av denne læren enn hva egentlig er, kristendommen skal selvfølgelig ikke ha noe fortrinn over Norrøn mytologi eller annen kulturhistorisk kunnskap i norsk skole.

Kanskje også slås sammen med samfunnsfag, så kan man kalle det for eventyr-timen. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religion har ingenting i skolen å gjøre, det burde være en privatsak og holdes innenfor hjemmets vegger og borte fra barn.

De lærer ikke å bli religiøse, det blir ikke presentert som at hva religionen lærer er sant.

 

Det er viktig å vite om hvor gale mennesker er og hva de kan få seg til å tro i reine alvor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

Har ikke noe mer i mot religion enn jeg har i mot andre eventyrfortellinger. Det jeg derimot ikke synes noe særlig om er når noen mennesker begynner å utføre voldelige handlinger, for så å unnskylde seg med at det er ok fordi at det står i nevnte eventyrfortellinger. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

 

Det er forskjell på å undervise i historie og bedrive indoktrinering ved å skape falske sannheter. 

 

Nå er det vell ikke heller snakk om å drive indoktrinering ved norske skoler?

 

Hvorfor er ikke nazismen eller norrøn myologi egne fag men bare en del av historie/norsk faget tror du?

 

Fordi de ikke har en tilstrekkelig stor plass i samfunnet i dag til at det virker rasjonelt å gi dem større plass. Til sammenligning er det ikke indoktrinering når vi lærer barn om begge deler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

Har ikke noe mer i mot religion enn jeg har i mot andre eventyrfortellinger. Det jeg derimot ikke synes noe særlig om er når noen mennesker begynner å utføre voldelige handlinger, for så å unnskylde seg med at det er ok fordi at det står i nevnte eventyrfortellinger. :)

 

Sistnevnte tviler jeg på at vi ser som norsk grunnskolepensum. 

Lenke til kommentar

 

 

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

 

Det er forskjell på å undervise i historie og bedrive indoktrinering ved å skape falske sannheter. 

 

Nå er det vell ikke heller snakk om å drive indoktrinering ved norske skoler?

 

Hvorfor er ikke nazismen eller norrøn myologi egne fag men bare en del av historie/norsk faget tror du?

 

Fordi de ikke har en tilstrekkelig stor plass i samfunnet i dag til at det virker rasjonelt å gi dem større plass. Til sammenligning er det ikke indoktrinering når vi lærer barn om begge deler. 

 

 

Vel, mulig det har skjedd noe siste 15 årene men når jeg gikk på skolen ble dette omtalt som en sannhet, noe som ble bekreftet ved tvungen oppmøte i den lokale kirken i høytid og utide. Jeg måtte selv som 14 åring ta avstand ved å melde meg ut av kristendomsundervisningen og inn på livssynsundervisning for å unngå disse religiøse aktiviteter.

 

Det er altså ett problem idag at man ikke har noe alternativ til religionen for norske skolebarn, såpass at Skatteflyktningen sikkert ville definert det hele som ett statlig overgrep og jeg er faktisk ikke veldig langt unna her selv. Frihet ifra religion er og forblir ett krav her i sekulære Norge.

Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

 

Det er forskjell på å undervise i historie og bedrive indoktrinering ved å skape falske sannheter. 

 

Nå er det vell ikke heller snakk om å drive indoktrinering ved norske skoler?

 

Hvorfor er ikke nazismen eller norrøn myologi egne fag men bare en del av historie/norsk faget tror du?

 

Fordi de ikke har en tilstrekkelig stor plass i samfunnet i dag til at det virker rasjonelt å gi dem større plass. Til sammenligning er det ikke indoktrinering når vi lærer barn om begge deler. 

 

 

Vel, mulig det har skjedd noe siste 15 årene men når jeg gikk på skolen ble dette omtalt som en sannhet, noe som ble bekreftet ved tvungen oppmøte i den lokale kirken i høytid og utide. Jeg måtte selv som 14 åring ta avstand ved å melde meg ut av kristendomsundervisningen og inn på livssynsundervisning for å unngå disse religiøse aktiviteter.

 

Det er altså ett problem idag at man ikke har noe alternativ til religionen for norske skolebarn, såpass at Skatteflyktningen sikkert ville definert det hele som ett statlig overgrep og jeg er faktisk ikke veldig langt unna her selv. Frihet ifra religion er og forblir ett krav her i sekulære Norge.

 

Det var ikke noe valg for 60 år siden, og beroende på hvilken lærer du hadde så var det enten undervisning eller forkynning!

 

Vi lærte ikke mye om Arnulf Øverland på den tiden.

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Det er altså ett problem idag at man ikke har noe alternativ til religionen for norske skolebarn, såpass at Skatteflyktningen sikkert ville definert det hele som ett statlig overgrep og jeg er faktisk ikke veldig langt unna her selv. Frihet ifra religion er og forblir ett krav her i sekulære Norge.

Det er korrekt. Tvunget skolegang ER ett overgrep mot barn, spesielt når hensikten er indoktrinering, være seg religiøs eller politisk.

 

Forhåpentligvis vil det bli avskaffet, dog jeg holder ikke pusten.

Lenke til kommentar

 

Det er altså ett problem idag at man ikke har noe alternativ til religionen for norske skolebarn, såpass at Skatteflyktningen sikkert ville definert det hele som ett statlig overgrep og jeg er faktisk ikke veldig langt unna her selv. Frihet ifra religion er og forblir ett krav her i sekulære Norge.

Det er korrekt. Tvunget skolegang ER ett overgrep mot barn, spesielt når hensikten er indoktrinering, være seg religiøs eller politisk.

 

Forhåpentligvis vil det bli avskaffet, dog jeg holder ikke pusten.

 

 

hehe du har en tendens til å ta det hele one step further :p

 

Siden skolegangen er vel strengt tatt enda viktigere enn det er å unnslippe denne religiøse vranglæra sånn når alt kommer til alt, men det er ett unødvendig valg når vi i utgangspunktet kan kombinere dette fint uten noen presters innblanding.

Lenke til kommentar

 

Siden skolegangen er vel strengt tatt enda viktigere enn det er å unnslippe denne religiøse vranglæra sånn når alt kommer til alt, men det er ett unødvendig valg når vi i utgangspunktet kan kombinere dette fint uten noen presters innblanding.

... men ikke uten politikere og byråkraters innblanding?

 

 

Kan ikke huske at det kom politikere ladet med kritt som bedrev  propaganda på tavlen i min klasse, men kanskje statsmonsterets utsendte var mer "på" der du kom ifra ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønner at en del her har voldsomme motforestillinger mot religion, det er tross alt ganske inn, men for meg virker det som en god idé å lære barna om de viktigste religionene, all den tid de spiller en viktig rolle i den verdenen de tross alt skal leve i. Da er det heller ikke helt urimelig at Kristendommen får en noe større plass, gitt dennes rolle i Norge. 

 

Det er forskjell på å undervise i historie og bedrive indoktrinering ved å skape falske sannheter. 

 

Nå er det vell ikke heller snakk om å drive indoktrinering ved norske skoler?

 

Hvorfor er ikke nazismen eller norrøn myologi egne fag men bare en del av historie/norsk faget tror du?

 

Fordi de ikke har en tilstrekkelig stor plass i samfunnet i dag til at det virker rasjonelt å gi dem større plass. Til sammenligning er det ikke indoktrinering når vi lærer barn om begge deler. 

 

 

Vel, mulig det har skjedd noe siste 15 årene men når jeg gikk på skolen ble dette omtalt som en sannhet, noe som ble bekreftet ved tvungen oppmøte i den lokale kirken i høytid og utide. Jeg måtte selv som 14 åring ta avstand ved å melde meg ut av kristendomsundervisningen og inn på livssynsundervisning for å unngå disse religiøse aktiviteter.

 

Kan aldri si jeg har opplevd religiøs forkynning på skolen, og å gå i kirken var i allefall frivillig da jeg gikk på barneskole for 20 år siden. 

 

Det er altså ett problem idag at man ikke har noe alternativ til religionen for norske skolebarn, såpass at Skatteflyktningen sikkert ville definert det hele som ett statlig overgrep og jeg er faktisk ikke veldig langt unna her selv. Frihet ifra religion er og forblir ett krav her i sekulære Norge.

 

Jeg ser ikke problemet. Vi bør ha, og har, frihet fra religion i den forstand at stat og skole ikke kan tvinge troen eller forkynningen på deg. Å lære om religionene, all den tid de har så stor innvirkning på verden rundt oss, virker som en selvfølgelighet om skolens rolle skal lære oss noe om verden. 

Lenke til kommentar

Religion er ikke bare historie. Det er også verdier osv som folk finner viktige. Hva den praktiske siden av religionen er. Lurt å kunne når en møter andre mennesker. Da vet du mer om dem.

 

RLE har og livssyn og etikk og ingen av delene er historie. Så du kan ikke gjøre det til en del av historie, men du kan endre fokuset til faget, helt klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...