Gå til innhold

KRLE - det dårligste faget i skolen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den "hjelpen" fra skolen ønsker jeg å sette spørsmålstegn ved, når selv navnet på faget er en kamp mellom politiske partier.

Det dere prater om høres litt ut som ordentlig fremmedfrykt

Selv om kristendommen er fremmed, kjenner jeg den såpass godt at jeg ikke går med på å kalle det fremmedfrykt. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Barna burde absolutt lære religion, om alle som om de er likeverdige. Helst av noen som ikke farger faget med sin personlige tro. Religion er en del av både historie, nåtiden og fremtiden, samme om man vil eller ikke.

 

Men lær de riktig, ikke søndags-skole religion(så klart det må alderstilpasses), alt for mange religiøse har ikke peiling på sin religion. Lær de f.eks hvem de forskjellige religionene har tatt høytider fra, hvordan folk ble tvingt til å tro, både ondskapen og godskapen til gudene osv.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Viktig å lære religion da det mange steder i verden er en viktig del av historien og kulturen, og vi lever ikke alene i verden. Og vi lærer historie og samfunnsfag av en grunn, da ville det vært merkelig å utelate lære om religion.

 

Religion er og viktig for norsk kultur. Lik det eller ikke, men kulturen vår er veldig formet av kristendom, selv om du er ateist. Bare se på konfirmasjon, du gjør det selv om du er ateist, bare annet opplegg. Så selv norske ateister følger altså mye kristne tradisjoner, og har mye like verdier. Ikke noe galt i det, står mye bra i Bibelen som er uavhengig av Gud og Jesus.

 

Hvorfor skal vi fortelle om hvor dårlig religion er? Hva med en objektiv fremstilling der det fortelles om religion og det er diskusjon på negative og positive sider? Hvis religion da er dårlig, så vil jo ikke folk ta det til seg. Er ikke selv veldig troende, men jeg respekterer at andre er. Jeg synes og det skal være fritt valg, og at det ikke skal være noen agenda i skolen for å påvirke det. Som KRLE som KrF fikk gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kulturer og religioner har og vil fortsette å ha riter tilknyttet til pubertet og det å tre inn i voksenlivet uten at dette nødvendigvis krediteres den kristene konfirmasjonen.

 

 

Jeg snakker om Norge jeg, ikke andre land. Det heter humanistisk konfirmasjon, og faller på de samme datoene som kristen konfirmasjon. Så i Norge kommer det jo helt klart av norsk kristendom.

Lenke til kommentar

AP besluttet å utvise K`en i KRLE som seg hør og bør. Veldig positivt overrasket ettersom AP den siste tiden har flørtet med KRF.

 

"Et flertall på 160 mot 140 deltagere på Ap-landsmøtet stemte for at K-en for kristendom i faget Kristendom, religion, livssyn og etikk i grunnskolen skal bort. "

 

http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Tre-vedtak-der-Ap-ledelsen-tapte_-og-syv-andre-vedtak-du-bor-fa-med-deg-fra-Arbeiderpartiets-landsmote-619709b.html

Lenke til kommentar

 

Barn burde ikke bli "hjernevasket" av egen familie, de burde vert holdt unna religion til de ble voksne på samme måte som politikk ikke er aktuelt for barn flest.

Pussig at det er ingen reaksjon mot den politiske indoktrineringen i skolen, kun mot den religiøse.

 

Hvilken politisk indoktrinering er det i skolen?
Lenke til kommentar

 

Mange kulturer og religioner har og vil fortsette å ha riter tilknyttet til pubertet og det å tre inn i voksenlivet uten at dette nødvendigvis krediteres den kristene konfirmasjonen.

 

 

Jeg snakker om Norge jeg, ikke andre land. Det heter humanistisk konfirmasjon, og faller på de samme datoene som kristen konfirmasjon. Så i Norge kommer det jo helt klart av norsk kristendom.

 

 

Det er korrekt at Humanetisk forbund tok navn og tidspunk for overgangsritet i Norge. Men Norge er ikke opprinnelsen for kristendommen og som sagt så har mange kulturer og religioner riter tilknyttet fødsel, pubertet, giftemål, død, årstider, osv. uten at disse tilhører kristendommen.

 

Lenke til kommentar

Dagens situasjon er jo åpenbart propaganda. Et parti sitt politikk går ut på å sette bokstaven K først i faget.

 

Hvilke andre fag i offentlig skole er KRF interessert i å endre navn på?

 

Det er også bare å bla opp i bøkene til dette faget, så ser man fort hvor lite kritisk og rasjonelt det er.

 

Selvsagt må Kristendommen ha størst og først prioritet i religoonsfag i den norske skolen. Norge er tross alt et Kristent land med Kristen historie.

Lenke til kommentar

 

 

Mange kulturer og religioner har og vil fortsette å ha riter tilknyttet til pubertet og det å tre inn i voksenlivet uten at dette nødvendigvis krediteres den kristene konfirmasjonen.

 

 

Jeg snakker om Norge jeg, ikke andre land. Det heter humanistisk konfirmasjon, og faller på de samme datoene som kristen konfirmasjon. Så i Norge kommer det jo helt klart av norsk kristendom.

 

 

Det er korrekt at Humanetisk forbund tok navn og tidspunk for overgangsritet i Norge. Men Norge er ikke opprinnelsen for kristendommen og som sagt så har mange kulturer og religioner riter tilknyttet fødsel, pubertet, giftemål, død, årstider, osv. uten at disse tilhører kristendommen.

 

 

Det er helt rett det ja. Er jo ingen hemmelighet at kristendommen f.eks har tatt eksisterende høytider i regionen det oppstod. Hvorfor skal du tro på Gud, om du ikke får fridagen og festen du er vant til?

 

Men poenget mitt var bare at med så mange hundre år med kristendom så er kristen kulturarv en del av Norge og nordmenn om du er kristen eller ateist. Så selv om du er ateist bør du jo lære det. Pluss det er jo livssyn og etikk med i faget og da. Det er jo ikke et rent religionsfag lengre. 

Lenke til kommentar

Selvsagt må Kristendommen ha størst og først prioritet i religoonsfag i den norske skolen. Norge er tross alt et Kristent land med Kristen historie.

Norge er et hedensk land med hedensk historie.

Sønner af Norges det ældgamle Rige,

Sjunger til Harpens den festlige Klang!

Mandigt og høitidsfuldt Tonen lad stige,

Fædrenelandet indvies vor Sang.

Fædreneminder herligt oprinder,

Hvergang vi nævne vor Fædrenestavn.[a]

Svulmende Hjerter og glødende Kinder

Hylde det elskte, det hellige Navn.

 

Flyver vor Aand til de hensvundne Tider,

herlig den skuer vort Fædrelands Glands;

Kjæmpere gange om Dovrefjelds Sider,

Vandre til Ledingefærd som til Dands.

Mandige Skarer Bølgen befarer,

Norriges Ros bær til fjerneste Kyst;

Hjemme er Kjæmpere nok som forsvarer

Arvede Frihed med modige Bryst.

 

Medens de Staalklædte prøve sin Styrke,

Medens de stande i kjæmpende Rad[c],

Skjalde og Sagamænd Kunsterne dyrke,

Riste i Runer de herligste Qvad.

Konninger bolde Scepteret holde,

Røgte med Viisdom det hellige Kald;

Gjennem Aarhundreders Nat deres Skjolde

Gjenstraale klart i Erindringens Hal.

 

Oldtid! du svandt; men din hellige Flamme

Blusser i Nordmandens Hjerte endnu:

End er af Æt og af Kraft han den Samme,

End staaer til Frihed og Ære hans Hu;

Og naar han kvæder Norriges Hæder,

Svulmer hans Hjerte af Stolthed og Lyst;

Ham er selv Sydens de yndigste Steder

Intet mod Norriges sneedækte Kyst.

 

Frihedens Tempel i Nordmandens Dale

Stander saa herligt i Lye af hans Fjeld;

Frit tør han tænke, og frit tør han tale,

Frit tør han virke til Norriges Held.

Fuglen i Skove, Nordhavets Vove

Friere er ei end Norriges Mand;

Villig dog lyder han selvgivne Love,

Trofast mod Konning og Fædreneland.

 

Elskede Land med de skyhøie Bjerge,

Frugtbare Dale og fiskrige Kyst!

Troskap og Kjærlighed fro vi dig sverge;

Kalder du, bløde vi for dig med Lyst.

Evig du stande, elskte blandt Lande!

Frit som den Storm der omsuser dit Fjeld!

Og medens Bølgen omsnoer dine Strande,

Stedse du voxe i Hæder og Held!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religion har ingenting i skolen å gjøre, det burde være en privatsak og holdes innenfor hjemmets vegger og borte fra barn.

 

Da tror jeg dessverre du har misforstått poenget med faget. Som med alle fag i utdanningsløpet er KRLE en måte å forberede mennesker på møtet med verden. Da trengs det forståelse av ulike ideologier (hvorvidt du er enig i læren til disse er irrelevant).

 

Poenget er å gi en de verktøy som kan komme til nytte. Religion kommer man til å møte på uansett hvor man er i verden, så å utruste elever med noe kunnskap om dette er både hensiktsmessig og rimelig. Dette er direkt koblet til utgangspunktet for kritisk tenkning og løsrivelse fra etnosentriske feilslutninger som mange begår i dag.

 

Det er lite lurt å uttale seg om noe man ikke vet noe om.

Endret av Vannlinjen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Barn burde ikke bli "hjernevasket" av egen familie, de burde vert holdt unna religion til de ble voksne på samme måte som politikk ikke er aktuelt for barn flest.

Pussig at det er ingen reaksjon mot den politiske indoktrineringen i skolen, kun mot den religiøse.
Hvilken politisk indoktrinering er det i skolen?
Den som er nedfelt i grunnloven at man skal ha i skolen. (§109)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...