Gå til innhold

Hva gjør at minnet ikke kjører i full hastiget?

AndersT2

Anbefalte innlegg

I spill PCen så har jeg 4 brikker med 2133 MHz DDR 3 minne. Samme hva jeg gjør så greier den ikke å kjøre med mer enn 1333 MHz hastighet. Setter jeg på XMP så kapper det med en gang den kommer inn i Windows, og når jeg testet å manuelt stille inn til 1800 MHz så kapper den etter en stund.

Er det minnet selv som er problemet? eller er det CPU eller hovedkortet?

Det er en I7-3770K på ett Asus P8P67-M hovedkort.

Jeg har en annen maskin hvor jeg har ett P8Z77-V LE hovedkort, med en 3570K i, hvor XMP funker med 1800Mhz minnet som sitter i den.

Hvis det er komboen av hovedkort og CPU så kan jeg bytte slik at 3770K settes i Z77 hovedkortet, og heller benytter det til spill PCen når jeg får det nye skjermkortet mitt. Kunne vært greit å få mest mulig ut av utstyret jeg har, fremfor å måtte kjøpte noe nytt.

Grunnen til at 3700K er på P67 er at jeg byttet ut en I5-2500 med den en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å justere ned timingen ?

Hva er JEDEC info (timing table) på brikkene vs hva de kjører på i praksis ?

Sikker på at du ikke får rimelig optimal overføring siden du sannsynligvis har ganske bra timings når du får 1333 ?

Lenke til kommentar

Poenget er at brikkene brukes slik at de passer best mulig til oppsettet ditt. Det er ikke noe hensikt å se for isolert på bare RAM-brikkene, tenk heller helhet og kjør gjerne noen benchmarks i DOS og sammenlign, så har du mer å gå på siden DOS alltid bruker det som blir satt av BIOS. Memtest86+ i DOS er grei til å teste med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...