AnonymDiskusjon Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Hei! Jobber i en stor bedrift med flere hundre ansatte. På min avdeling er vi 12 stk. På grunn av uenigheter i forhold til lønn med min sjef og daglig leder har hun gitt oss 6000kr ekstra i måneden uten daglig leder/styre sitt samtykke. Dette har vi nå fått i 8 mnd. Er jo selvfølgelig glad for det. Min sjef har forsøkt å ta opp lønn problematikken med lederen på jobben og at den burde være høyere noe han ikke er enig i, derfor kan han i utgangspunktet ikke gjøre noe med det. Men likevel så har han gitt meg og 3 til denne ekstra lønnen over lang tid. Vi jobber på fastlønn / provisjon, så det blir lagt til som ekstra provisjonen og dermed vanskelig å spore... Har selvfølgelig sagt til min sjef at jeg setter stor pris på at han legger dette på lønnen osv. Men kan dette gå utover meg egentlig? Jeg har ikke bedt om den ekstra lønnen, og den blir bare lagt på, Sikkert fordi han ønsker å beholde oss der. Har ikke noe skriftlig, men har muntlig tatt det opp med han da jeg første måneden sa at jeg hadde fått for mye på lønningen. Om det skulle blitt noe regress? hadde jeg jo hatt to andre vitner på at vi gikk utifra at det var på grunn av god innsats at vi fikk dette. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 9980d...cd0 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Det første jeg tenkte, for en herlig sjef du har! 3 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Ja det er vel hellet din gode samaritan av en mellomleder her som vil få ett stort problem når lønnsbudsjetter og regnskap skal gjennomgås. Men i de fleste tilfeller hvor man har fått noe overført på konto og som man ikke har skriftlig belegg for å få, så må man forvente at det kan komme ett krav om tilbakebetaling. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Den ekstra lønnen har jo begrunnelse som provisjon. Ikke som "gave"... eller feil utbetaling hadde kanskje vært mer realistisk. Så da kan vel ikke ledelsen bare kreve dette tilbake ut av det blå? Dere har jo jobbet for å få dem? Må si meg enig med Thoto79 her. Det er din daglige leder sitt ansvar. Han tar bevisste valg ved å gå mot -sin- ledelse. Og jeg vet ikke om han har rett til å gi dere ekstra lønn/provisjon uten styrets godkjenning først, jeg kjenner ikke regler - men dette må jo være -hans- ansvar, og ikke deres? Dere bryter jo ingen lover mot å ta imot ekstra lønn? Da kan dere vel heller ikke bli stilt for noen krav. Så jeg ville ikke forventet å måtte betale tilbake noe som helst. Men jeg ville svært tydelig sagt fra at jeg vil ha klarhet i situasjonen, for det skaper mye usikkerhet og blandede beskjeder. "Fortjener jeg lønna eller er dette et resultat av uklart lederskap og uenighet i ledelsen." Slitsomt å leve med. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Dette kan gå ut over deg. For det første vil ingen domstol i verden tro deg på at du ikke skjønte dette - og det gjorde du jo, du tok opp dette med sjefen ved første utbetaling. Noen enkle kontrollspørsmål vil avdekke hvor god kunnskap du har om provisjonen din. Farget med de riktige detaljene kunne man snakket om medvirkning til underslag, potensielt heleri. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 Dette kan gå ut over deg.For det første vil ingen domstol i verden tro deg på at du ikke skjønte dette - og det gjorde du jo, du tok opp dette med sjefen ved første utbetaling. Noen enkle kontrollspørsmål vil avdekke hvor god kunnskap du har om provisjonen din. Farget med de riktige detaljene kunne man snakket om medvirkning til underslag, potensielt heleri. Årsaken er at vi har ventet på nyttlønnsystem lenge, og i mellomtiden har tre sluttet pga urettferdiglønn. Vi fikk det 5 mnd i fjor og så ble det stopp fordi han hadde spurt daglig leder og fått nei. Nå fikk jeg det plutselig igjen etter stopp på 4 mnd uten noe ekstra betalingen. Når jeg spurte hvorfor sa han at vi får se hvor lenge dette varer. Eneste jeg kommer til å si om der blir noe spørsmål er å si jeg trodde det var kompensasjon før det nye lønnssystemet vårt kom.. Sjefen min har jobbet der i over 15 år, så regner med at han har kontroll på det han driver med.. men synes likevel det er rart. Anonymous poster hash: 9980d...cd0 Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Tror jeg ville sendt en mail til sjefen som resulterer i et svar der han bekrefter at han betaler deg dette som lønn, at du i praksis har fått en lønnsøkning. Da har du det skriftlig at dette ikke er feilutbetaling eller underslag fra din side hvertfall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå