Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å holde fartsgrensene?


TMB

Anbefalte innlegg

Fartsgrensene er altfor lave. Dessuten kjører man ofte "bedre" når man kjører fort fordi man da faktisk følger med på trafikken og ikke sitter å fikler med mobilen, radioen eller ser på naturen...

 

Så fartsgrensene bør være høyere fordi man er en farlig sjåfør? 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg respekterer sterkt grensene der det er bebygd, hvor det er fotgjengeroverganger, og andre "farer", men på mer åpne veier ligger jeg gjerne et godt stykke over grensa.

Utfordringen med denne holdninga er at du kun ser på sannsynlegheita for ulykker, og ikkje konsekvensen.

 

Sjølv om det kan være færre hindringar i vegen på bygda (om ein ser vekk frå viltpåkjørsel), så er konsekvensen langt høgare.

Kjøyrer du utfor vegen på bygda så kan det ta lang tid før nokon oppdager det og varsler nødetatane. Og når ambulansen fyrst er varsla så kan det ta 20+ min før dei dukker opp, og minst like lenge før du er på sjukehuset.

Kræsjer du i tettbygde strøk så har du i det minste hjelpa like rundt hjørnet.

 

Med den tankegangen så burde fartsgrensene være 30 i utkantene, uansett hvordan veien ser ut

Heldigivis er ikke politikerne like dumme

Er skadene livstruende så har vi luftambulansen som bruker langt under halve tiden (Siden vi er inne på tid)

 

Blir ikke mindre støy av at en kjører saktere

Mer støy i lave fartssoner, på grunn av fartsdumper

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du har en usmakelig kverulerings-teknikk.

 

Fartsdumper gjør at folk bremser og akselererer unødvendig mye. Dette er forferdelig å høre på. Spesielt mopeder.

Lenke til kommentar

Du har en usmakelig kverulerings-teknikk.

 

Fartsdumper gjør at folk bremser og akselererer unødvendig mye. Dette er forferdelig å høre på. Spesielt mopeder.

 

Det må du gjerne mene, men påstanden er direkte feil, det blir mindre støy av at folk kjører saktere. Og brukeren har en lang historie med feilaktige påstander i trafikkrelaterte spørsmål.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Du har en usmakelig kverulerings-teknikk.

 

Fartsdumper gjør at folk bremser og akselererer unødvendig mye. Dette er forferdelig å høre på. Spesielt mopeder.

 

Det må du gjerne mene, men påstanden er direkte feil, det blir mindre støy av at folk kjører saktere. Og brukeren har en lang historie med feilaktige påstander i trafikkrelaterte spørsmål.

 

AtW

 

Du misforstår med vilje. Derfor gidder ikke folk krangle i evigheter med deg. Når man akselererer lager man mye bråk. Noen biler bråker mye når de bremser også. Dette er mer støy enn om trafikken hadde holdt en fin jevn flyt. Fartsdumper er djevelens verk.

Lenke til kommentar

 

 

Du har en usmakelig kverulerings-teknikk.

 

Fartsdumper gjør at folk bremser og akselererer unødvendig mye. Dette er forferdelig å høre på. Spesielt mopeder.

 

Det må du gjerne mene, men påstanden er direkte feil, det blir mindre støy av at folk kjører saktere. Og brukeren har en lang historie med feilaktige påstander i trafikkrelaterte spørsmål.

 

AtW

 

Du misforstår med vilje. Derfor gidder ikke folk krangle i evigheter med deg. Når man akselererer lager man mye bråk. Noen biler bråker mye når de bremser også. Dette er mer støy enn om trafikken hadde holdt en fin jevn flyt. Fartsdumper er djevelens verk.

 

 

Misforstår med vilje? "Blir ikke mindre støy av at en kjører saktere" "Mer støy i lave fartssone" som tilsvar på fartsgrensen på omkjøringsveien? Synes min tolkning er ganske spot on. Det blir mindre støy av at man kjører saktere, og lavere fartsgrenser har lavere støy, også om det er kombinert med fartsdumper. Eneste gangen det ikke stemmer er med en allerede lav fartsgrense, en liten senking av den, og innføring av fartsdumper. Men det er ikke det han sa, og ikke noen naturlig tolkning heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kva har for øvrig fartsdumpar med denne diskusjonen å gjere? Det har vore snakk om for låge fartsgrenser, miljøgrenser og hastigheiter på 60-120 km/t. Fartsdumpar finn du kun i tettbygde strøk, rundt skular og den slags og er der for å hindre at folk køyrer fortare enn 30-50 km/t. Det er ikkje snakk om å køyre 60-80 km/t gjennom desse områda.

 

Skal ein diskutere støy, miljøfartsgrenser og hastigheit, så må det snakkast om 60 km/t og oppover, og der finn du ikkje fartshumpar. Det er uansett ikkje noko tvil om at høgare hastigheit fører til meir støy.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Blir ikke mindre støy av at en kjører saktere

Mer støy i lave fartssoner, på grunn av fartsdumper

 

 

Det er feil, men hva annet kan man forvente fra deg?

 

AtW

 

og du kommer med kommentarer som ikke sier mye, som man forventer fra deg!

 

Lite av det jeg har skrevet er feil

Folk kan være uenig, med det er ikke det samme som at det er feil

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Finnes fartshumper i 50 og 60 soner også, men de er sjeldne og laget for at en kan kjøre litt fort over de

Står som regel under skiltet "Forhøyet gangfelt"

 

Og då er det vel heller ikkje behov for å bremse og akselerere så mykje.

 

Poenget mitt var at denne diskusjonen går på fartsgrenser frå 60 km/t og oppover. Det er ikkje fartsdumpar der det er miljøgrenser i Oslo. Støyen blir mindre ved 60 km/t enn 70 og 80.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må jeg bare spørre TS tilbake. Hvorfor skal vi "forstå" trafikkreglene når ikke politiet gjør det?

Eller rettere sagt fysisk følge trafikkreglene?

 

Politibiler som stadig "glemmer" å blinke, politi som kjører i over 200km/t i tuneller i samband med vanlig trafikk (var et stykke om dette i avisen for en stund tilbake). Bare søk på "politiet kjørte for fort".

 

Politi som kjører med sommerdekk på glattisen og politibiler med mangledne baklys etc.Har sett det ganske ofte.

 

Jeg kjører motorsykkel selv og senest her om dagen så lå jeg i 120km/t i 110 sonen. Forbi meg kommer en uniformert bil cruisende i minst 125-130km/t. Uten blålys.

 

Jeg kjørte bak en politibil med motorsykkel fra Statoil i Rakkestad og HELT til Sarpsborg. 20km/t over fartsgrensen HELE veien. Også det det var 40km/t!!! Var dem i utrykning? Det er i såfall rart, for jeg svingte inn på en bensinstasjon hvor dem kjørte inn og der kjøpte dem seg mat... 

 

Så dette er nok en god grunn til at jeg annser fartgrensene som veiledende og ikke absolutte. Skal dem få oss til å følge fartsgrenser så får dem jaggu meg gå forran som et godt eksempel selv, i det minste.

 

Jeg har kjørt bil i 23 år og motorsykkel de tre siste årene og jeg kan ikke telle på alle mine fingre og tær hvor mange ganger jeg har sett politiet bryte regler som dem selv gir bøter for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Blir ikke mindre støy av at en kjører saktere

Mer støy i lave fartssoner, på grunn av fartsdumper

 

 

Det er feil, men hva annet kan man forvente fra deg?

 

AtW

 

og du kommer med kommentarer som ikke sier mye, som man forventer fra deg!

 

Lite av det jeg har skrevet er feil

Folk kan være uenig, med det er ikke det samme som at det er feil

 

 

Det du skriver om støy er feil. Objektivt feil.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

På nyere fine veier er grensene satt alt for lavt

På hvilket faglig grunnlag påstår du det?

 

Det faktum at vogntog ligger i ~90 på veier med 70 og 80 soner

 

Omkjøringsveien i Trondheim har 70 og 80, men det er aldri noe problem å holde minst 90 hele veien, utenom rushet

E6 forbi Melhus så er det svært få som ligger under 100  (90 sone)

 

Alle veier med midtdelere som jeg har kjørt på kunne hatt 100-110, minst, utenom rushtidene hvor trafikken er ekstra stor

Hvordan utgjør vogntog et "faglig grunnlag"? Også resten av det du kommer med er synsing.

 

Jeg etterspør ditt faglige grunnlag. Altså at du faktisk har et reelt faglig grunnlag for å kritisere fagpersonenes avgjørelse i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må jeg bare spørre TS tilbake. Hvorfor skal vi "forstå" trafikkreglene når ikke politiet gjør det?

Eller rettere sagt fysisk følge trafikkreglene?

 

Politibiler som stadig "glemmer" å blinke, politi som kjører i over 200km/t i tuneller i samband med vanlig trafikk (var et stykke om dette i avisen for en stund tilbake). Bare søk på "politiet kjørte for fort".

 

Politi som kjører med sommerdekk på glattisen og politibiler med mangledne baklys etc.Har sett det ganske ofte.

 

Jeg kjører motorsykkel selv og senest her om dagen så lå jeg i 120km/t i 110 sonen. Forbi meg kommer en uniformert bil cruisende i minst 125-130km/t. Uten blålys.

 

Jeg kjørte bak en politibil med motorsykkel fra Statoil i Rakkestad og HELT til Sarpsborg. 20km/t over fartsgrensen HELE veien. Også det det var 40km/t!!! Var dem i utrykning? Det er i såfall rart, for jeg svingte inn på en bensinstasjon hvor dem kjørte inn og der kjøpte dem seg mat... 

 

Så dette er nok en god grunn til at jeg annser fartgrensene som veiledende og ikke absolutte. Skal dem få oss til å følge fartsgrenser så får dem jaggu meg gå forran som et godt eksempel selv, i det minste.

 

Jeg har kjørt bil i 23 år og motorsykkel de tre siste årene og jeg kan ikke telle på alle mine fingre og tær hvor mange ganger jeg har sett politiet bryte regler som dem selv gir bøter for. 

 

Hvordan vet du årsaken til at en politibil kjører som den gjør? Sitter du på oppdragsloggen så du kan slå fast at de ikke hadde tjenestemessig årsak til å bryte fartsgrensen?

 

Politibilene i 200 km/t i en tunell gjorde det i forbindelse med øving. Det var dessuten lite trafikk.

 

At en politibil kjører uten blålys betyr ikke at den ikke kjører utrykning. Blålys er for å signalisere at du skal gi vei. Men de har muligheten til å la være å bruke signaler av taktiske årsaker.

 

På glattisen med sommerdekk? Hvordan vet du at det er sommerdekk? Går du bort til bilen og sjekker?

 

Du observerer ting du ikke forstår og konkluderer med at politiet gjør noe galt selv om du åpenbart ikke har peiling på hva slags regler de har å forholde seg til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så vanskelig å holde fartsgrensene?

Kamera beveger seg iht fartsgrensene!

 

Finn 5 feil på denne videosnutten - hvis du klarer?

Det er mennesker i trafikken som ikke kjører forbi "sinker" selv om de ligger langt under fartsgrensen. Dette skaper selvsagt kø bakover og det er lett for en farlig situasjon å oppstå når bilene bak i feltet begynner å kjøre forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er bevist at kjøring under fartsgrensen, litt mer enn 3-4km/t under, skaper trafikkfarlige situasjoner. Det trigger andre til å presse seg forbi og ligge altfor nærme. Det hindrer trafikken og politiet stopper faktisk folk som ligger så langt under grensen at det er farlig.

 

Diskuterte det faktisk her om dagen angående mopeder. Det er skremmende mange farlige forbikjøringer pga. at de ikke får kjøre raskere enn 40km/t.

 

Når det er sagt så er det mange som presser seg forbi og kjører for nærme selv om kjøretøyet foran ligger i eller over fartsgrensen, men det er mer sjeldent.

 

Et godt eksempel på heftig diskusjon rundt dette er syklister :p

 

Kan kombineres med et annet problem, altså høye engangsavgifter for personbiler med høye CO2-utslipp. Da ender man i situasjoner hvor forbikjøringer tar veldig langt tid og øker faren for en kollisjon betydelig. Tenk om du må ta en forbikjøring i en oppoverbakke med en personbil (bensindreven bil med 100 hestekrefter) med 5 personer om bord. En slik forbikjøring må planlegges godt eller så kan det fort gå galt, jeg har sett veldig mange utsette seg for slike farlige situasjoner.

 

 

 

Jeg klarer ikke å se for meg en situasjon hvor man MÅ ta en forbikjøring i en oppoverbakke eller nedoverbakke for den del uavhengig av hvor mange personer eller hestekrefter bilen har.  Det er jo klart at dersom kjøretøyet eller objektet foran deg står stille holder 100 hester i massevis, du hadde sikkert klart deg med 50 hester også. Det gjelder altså bare å kjenne sine egne og bilens begrensninger. Det er jo klart at det er lettere å komme forbi med flere hester, men da senker man jo samtidig terskelen for føreren for å ta en forbikjøring og man er sikkerhetsmessig like langt. Dersom man har det minste snev av følelse med bilen kjenner man svært raskt når man legger seg ut for å kjøre forbi med gassen i bånd om det er for lite fut i bilen. 

Når det er sagt ligger jeg selv ofte 20 km/t over fartsgrensen. Og kjører gjerne forbi i både oppover og nedoverbakke med bil med bare 75 hester NÅR jeg finner dette forsvarlig. Personlig har jeg aldri vært i noen situasjonen hvor jeg MÅ ha tatt en forbikjøring. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Politibilene i 200 km/t i en tunell gjorde det i forbindelse med øving. Det var dessuten lite trafikk.

I realiteten var de bare på vei tilbake fra banekjøring på Rudskogen, det er velkjent at man blir litt høy på følelsen av fart under en slik øvelse på bane.. Fint å dra med seg rett tilbake på veien.

 

Det er godt å vite at de heldigvis kjørte biler som er spesielt godt egnet for høy hastighet, de passatene er nok veldig spesielle.

Det er nok de 5-seriene de har kjøpt inn også, de har jo gått for den nest minste motoren fordi politiet har behov for mer motor og lasteevne enn andre folk (Jeg har det skriftlig fra politidirektoratet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...