Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å holde fartsgrensene?


TMB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

 

Jeg tør påstå at det er farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over. Hvorfor kan ikke folk få bruke sunn fornuft?

 

Hva baserer du den påstanden på?

 

AtW

 

Det er bevist at kjøring under fartsgrensen, litt mer enn 3-4km/t under, skaper trafikkfarlige situasjoner. Det trigger andre til å presse seg forbi og ligge altfor nærme. Det hindrer trafikken og politiet stopper faktisk folk som ligger så langt under grensen at det er farlig.

 

Diskuterte det faktisk her om dagen angående mopeder. Det er skremmende mange farlige forbikjøringer pga. at de ikke får kjøre raskere enn 40km/t.

 

Når det er sagt så er det mange som presser seg forbi og kjører for nærme selv om kjøretøyet foran ligger i eller over fartsgrensen, men det er mer sjeldent.

 

Et godt eksempel på heftig diskusjon rundt dette er syklister :p

 

 

Er det? Hvor er dette bevist?

 

AtW

 

 

Holder det med videobevis?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Det ironiske er jo at det bare fører til at de som kjører over, bare kjører enda fortere. Så om "10 eller 20" over blir 120/130 på en 110-vei, så blir det 140/150 hvis grensa er 130 km/t.

 

En dårlig unnskyldning er jo "jeg følger bare flyten i trafikken", men kjører du E6 her på Østlandet, ser du gjerne at flyten er på 120-130 km/t. Legger jeg meg i 110 km/t kommer jeg til å bli forbikjørt av svært mange.

Det første løser man enkelt ved å endre bøtesatsene slik at det begynner å svi tidlig. F.eks. man flytter motorvei-grensen til 130, men man begynner å straffe hardt allerede fra 135-140. 

 

Kjører ikke mye på østlandet, men er dette tilfellet er det jo helt latterlig. Om en kollektiv gruppe bryter loven i slik skala uten at det verken får konsekvenser fra politi eller økning i ulykker må man jo spørre seg hvorfor grensene er så lave. 

 

Et problem, spesielt for oss på vestlandet, er at man skal "rekke fergen". Mange presser grensene vel langt for å slippe å vente på kaia. Vet dog ikke hvor mange ulykker dette har skapt. Innbiller meg at det ikke er så mange som "hylekoret" skulle tilsi.

Lenke til kommentar

Det første løser man enkelt ved å endre bøtesatsene slik at det begynner å svi tidlig. F.eks. man flytter motorvei-grensen til 130, men man begynner å straffe hardt allerede fra 135-140.

Jepp, da kommer folk med dårlig råd til å holde fartsgrensene, folk med god råd kunne i mange tilfeller ikke brydd seg mindre.

 

Kjører ikke mye på østlandet, men er dette tilfellet er det jo helt latterlig. Om en kollektiv gruppe bryter loven i slik skala uten at det verken får konsekvenser fra politi eller økning i ulykker må man jo spørre seg hvorfor grensene er så lave.

Nå er jo dette et "problem" flere steder enn på Østlandet.

 

Og ja, man må spørre seg om hvorfor grensene er så lave at svært mange anser det som ok å bryte grensene.

 

Jeg har ved ett tilfelle forsøkt meg på å holde 80km/t fra Olavsgård til Helsfyr (og andre veien), det er heftig hvor mange biler som kjører forbi på denne strekningen.. Jeg tør påstå at det ikke er bra i det hele tatt å holde grensen der.

 

Når folk flest oppfatter fartsgrensene som feil vil jeg si det er fartsgrensen som er feil og ikke folket som tar feil.

 

Et problem, spesielt for oss på vestlandet, er at man skal "rekke fergen". Mange presser grensene vel langt for å slippe å vente på kaia. Vet dog ikke hvor mange ulykker dette har skapt. Innbiller meg at det ikke er så mange som "hylekoret" skulle tilsi.

Det fine med denne råkjøringa er at det som oftest ikke er nevneverdig trafikk i motgående retning (fordi de ikke har kommet av ferga enda)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Det første løser man enkelt ved å endre bøtesatsene slik at det begynner å svi tidlig. F.eks. man flytter motorvei-grensen til 130, men man begynner å straffe hardt allerede fra 135-140.

Jepp, da kommer folk med dårlig råd til å holde fartsgrensene, folk med god råd kunne i mange tilfeller ikke brydd seg mindre.

 

 

Dette ser jeg ikke som et problem. Ønsker de å betale "ekstra-skatt" kan de få lov til det. Om du vil kan vi også gi de prikker. Da mister de førerkortet istedenfor.

Lenke til kommentar

Dette ser jeg ikke som et problem. Ønsker de å betale "ekstra-skatt" kan de få lov til det. Om du vil kan vi også gi de prikker. Da mister de førerkortet istedenfor.

Dette var ett av argumentene for innføring av prikkegalskapen for en del år siden.

 

Nå har jeg heldigvis klart å balansere fint der selv slik at jeg lett tåler 3 prikker uten at lappen ryker.

Lenke til kommentar

 

 

Det er bevist at kjøring under fartsgrensen, litt mer enn 3-4km/t under, skaper trafikkfarlige situasjoner.

 

Er det? Hvor er dette bevist?

 

AtW

I Kongeriket Norge.

 

Edit; Pleier ikke å gidde å komme med linker til deg fordi du bare er ute etter å kverulere, men jeg får gjøre et unntak siden det er fint vær i dag. http://www.tv2.no/a/8463562/

 

 

Det foreligger ingen bevis i artikkelen, og det er heller ikke snakk om "litt mer enn 3-4 km/t"

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det? Hvor er dette bevist?

 

AtW

 

 

Hvor er beviset på at det ikke stemmer? Vær så snill. Ingen vits i å kverulere med faktum som er allment kjent og veldig åpenbart for alle som tilbringer litt tid i trafikken.

 

 

Nå var det ikke jeg som påsto at det fantes bevis. Og det er ikke "allment kjent", om det var så allment kjent burde det være lett å finne statistikk som underbygger det. Feks kan man jo se på ulykkesraten på lettMC kontra moped, lettMC er mye farligere, enda de slipper å kjøre under fartsgrensen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det jeg har lest av dødsulykker så skjer mesteparten pga møteulykker, ikke pga for høy fart. Ref SVV. 

 

Bedre veier med 2 felt og mulighet til forbikjøring av elendige folk som ikke vet de er pliktige til og slippe forbi trafikken de skaper bak seg er absolutt steg i riktig retning. Gjerne kombinert med midtrabatter og autovern, da den andre store delen av dødsfall skyldes utforkjøringer. 

 

For og sitere en klok mann med navn Jeremy Clarkson “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Politiet stopper ikke folk som ligger 10-15km/t over, eller 20km/t over i 100/110 sone. 

Ta det med en liten klype salt da det er ulik nøyaktighet på folks speedo avhengig av bil osv. 

Hva fartsgrensen er spiller også en rolle. 

15km/t over i 60 og 70 sone er litt risky. 

 

 

 

Absurd påstand.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det jeg har lest av dødsulykker så skjer mesteparten pga møteulykker, ikke pga for høy fart. Ref SVV. 

 

 

Så kan vi kanskje anta at en del av disse møteulykkene blir til dødsulykker, pga høy fart?

 

Jo høyere fart når bråstoppen kommer, desto større skadepotensiale...derom ingen tvil!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Er mange som ikke klarer å kjøre etter forholda og samtidig ikke enser det å slippe frem trafikk når de skaper kø. Opplever selv mange ganger folk som konsekvent ligger 10-20km/t under fartsgrensa.

I Oslo har de en "latterlig" miljøfartsgrense på 60km/t på E18 gjennom byen. Jeg ser ikke mange som respekterer det tullet der. Når man har samme veien på utsia av byen og der er grensa 80-110km/t er det ikke rart at enkelte ikke velger å følge den fastsatte grensa. Sier seg selv at når køen må bremse ned fra 80-110km/t til 60km/t blir det mer kø og ikke akkurat miljøvennlig...

 

Miljøfartsgrensa er ganske så absurd, spesielt slik situasjonen er nå hvor det rett og slett ikke håndheves. De fleste ligger i 80 i venstre fil, så er det 65 i høyre. Skaper liten flyt. 

 

Ellers har jeg svært liten tiltro til Statens Vegvesen og fartsgrenser. Det er bare til å se på rotet deres på E18 i Vestfold i forbindelse med arbeid i tunnel. Fartsgrense på 50 gjennom tunnelen, så er det en åpen strekning på kanskje 500m hvor det er 70, før det blir satt ned til 50 i siste tunnel. 

Lenke til kommentar

 

Slik jeg tolker det jeg har lest av dødsulykker så skjer mesteparten pga møteulykker, ikke pga for høy fart. Ref SVV.

 

 

Så kan vi kanskje anta at en del av disse møteulykkene blir til dødsulykker, pga høy fart?

 

Jo høyere fart når bråstoppen kommer, desto større skadepotensiale...derom ingen tvil!

Nja, ikke helt, SVV konkluderer jo også med at over halvparten av ulykkene skjer pga folk er for uerfarne sjåfører.

Lenke til kommentar

 

På nyere fine veier er grensene satt alt for lavt

På hvilket faglig grunnlag påstår du det?

 

Det faktum at vogntog ligger i ~90 på veier med 70 og 80 soner

 

Omkjøringsveien i Trondheim har 70 og 80, men det er aldri noe problem å holde minst 90 hele veien, utenom rushet

E6 forbi Melhus så er det svært få som ligger under 100  (90 sone)

 

Alle veier med midtdelere som jeg har kjørt på kunne hatt 100-110, minst, utenom rushtidene hvor trafikken er ekstra stor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå var det ikke jeg som påsto at det fantes bevis. Og det er ikke "allment kjent", om det var så allment kjent burde det være lett å finne statistikk som underbygger det. Feks kan man jo se på ulykkesraten på lettMC kontra moped, lettMC er mye farligere, enda de slipper å kjøre under fartsgrensen.

 

AtW

 

 

Jeg kan til eksempel vise til en artikkel hvor Politiet (UP) bekrefter at "trege" billister skaper irritasjon, kø, farlige situasjoner. (http://pew.to/BcnB2ty5) Når det er sagt bekrefter han at de også opplever at "trege" billister er direkte årsak til farlige forbikjøringer (les: dødsulykker er ofte møteulykker). 

 

Det blir helt feil å ta inn lett mc/moped i denne diskusjonen.

 

Hva med å ta en prat med de som jobber på veien? De kan bekrefte det samme som jeg nettopp har erfart selv. "Sinker" skaper farlige situasjoner. Nok kverulering med deg.

Endret av ronorio
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kan til eksempel vise til en artikkel hvor Politiet (UP) bekrefter at "trege" billister skaper irritasjon, kø, farlige situasjoner. (http://yourl.no/dcgcS) Når det er sagt bekrefter han at de også opplever at "trege" billister er direkte årsak til farlige forbikjøringer (les: dødsulykker er ofte møteulykker). 

 

Det blir helt feil å ta inn lett mc/moped i denne diskusjonen.

 

Hva med å ta en prat med de som jobber på veien? De kan bekrefte det samme som jeg nettopp har erfart selv. "Sinker" skaper farlige situasjoner. Nok kverulering med deg.

Det er ingen som har satt tvil i påstanden om at det å køyre for sakte fører til farlege situasjonar i trafikken fordi andre trafikkantar blir irritert og køyrer forbi. Det er i så måte ikkje den som køyrer sakte som skapar ulykka, men alle som skal forbi. Det er lov å halde ei fartsgrense ein meiner ein sjølv bereskar, men ein sjølvsagt strebe etter å halde god flyt i trafikken. Hadde alle som køyrde forbi gjort det etter "boka" og på sikre strekker, så ville det ikkje blitt så mange ulykker som følgje av seintgåande køyretøy. Men dette er litt utanfor poenget.

 

Påstanden din var:

 

Jeg tør påstå at det er farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over. Hvorfor kan ikke folk få bruke sunn fornuft?

 

Det er allment kjent at treige bilistar er ein utløysande årsak til ulykker, men det manglar framleis kjelder, studiar og statistikk som gjev belegg for at det er farlegare å køyre litt under grensa enn litt over.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Nå var det ikke jeg som påsto at det fantes bevis. Og det er ikke "allment kjent", om det var så allment kjent burde det være lett å finne statistikk som underbygger det. Feks kan man jo se på ulykkesraten på lettMC kontra moped, lettMC er mye farligere, enda de slipper å kjøre under fartsgrensen.

 

AtW

 

 

Jeg kan til eksempel vise til en artikkel hvor Politiet (UP) bekrefter at "trege" billister skaper irritasjon, kø, farlige situasjoner. (http://yourl.no/dcgcS) Når det er sagt bekrefter han at de også opplever at "trege" billister er direkte årsak til farlige forbikjøringer (les: dødsulykker er ofte møteulykker). 

 

Det blir helt feil å ta inn lett mc/moped i denne diskusjonen.

 

Hva med å ta en prat med de som jobber på veien? De kan bekrefte det samme som jeg nettopp har erfart selv. "Sinker" skaper farlige situasjoner. Nok kverulering med deg.

 

 

Det har sikkert skjedd at trege bilister har skapt en ulykke, men det er langt fra det samme som at det er farligere enn å kjøre for fort (eller engang holde fartsgrensa)

 

Ok, det blir feil, regner med du har noe mer relevant statistikk eller forskning da?

 

Det virker ikke som du forstår konseptet "Kverulering", det er ikke "kverulering" når noen påstår at noe er bevist, og man spør hvordan, og det viser seg at det ikke er bevist i det hele tatt, det er bare noe de trekker ut av ræva.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg respekterer sterkt grensene der det er bebygd, hvor det er fotgjengeroverganger, og andre "farer", men på mer åpne veier ligger jeg gjerne et godt stykke over grensa.

Utfordringen med denne holdninga er at du kun ser på sannsynlegheita for ulykker, og ikkje konsekvensen.

 

Sjølv om det kan være færre hindringar i vegen på bygda (om ein ser vekk frå viltpåkjørsel), så er konsekvensen langt høgare.

Kjøyrer du utfor vegen på bygda så kan det ta lang tid før nokon oppdager det og varsler nødetatane. Og når ambulansen fyrst er varsla så kan det ta 20+ min før dei dukker opp, og minst like lenge før du er på sjukehuset.

Kræsjer du i tettbygde strøk så har du i det minste hjelpa like rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

 

 

På nyere fine veier er grensene satt alt for lavt

På hvilket faglig grunnlag påstår du det?

 

Det faktum at vogntog ligger i ~90 på veier med 70 og 80 soner

 

Omkjøringsveien i Trondheim har 70 og 80, men det er aldri noe problem å holde minst 90 hele veien, utenom rushet

E6 forbi Melhus så er det svært få som ligger under 100  (90 sone)

 

Alle veier med midtdelere som jeg har kjørt på kunne hatt 100-110, minst, utenom rushtidene hvor trafikken er ekstra stor

 

 

Så vogntog-sjåfører er den faglige ekspertisen her?

 

Omkjøringsveien har også lavere fartsgrensa pga støy.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...