Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å holde fartsgrensene?


TMB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Fartsgrensene er altfor lave. Dessuten kjører man ofte "bedre" når man kjører fort fordi man da faktisk følger med på trafikken og ikke sitter å fikler med mobilen, radioen eller ser på naturen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår at folk bryter grensene fordi de selv mener de er satt feil i forhold til forholdene. Det var vel det du mente?

 

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor folk har et problem med å bare gjøre som de får beskjed om. Dette gjelder ikke kun på veien, men også generelt i samfunnet.

 

Når man har førerkort så har man bevist at man klarer å beherske vegtrafikkloven. Man klarer jo tydeligvis ikke det allikevel.

 

Lover er til for å brytes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holde fartsgrensa er kjedelig. Ligge bak folk som kjører i ujevn fart eller under fartsgrensa er kjedelig. 

Når jeg kjører er det som oftest med et formål om å komme fra A til B. Vil helst nå det målet så fort så mulig. 

Nå høres det ut som jeg er en råkjører, men det er jeg altså ikke. 

Jeg kjører aldri så fort at jeg risikerer å bli stoppet av politiet. 

Ikke kjører jeg for fort i tettbygde strøk osv. 

 

Politiet stopper ikke folk som ligger 10-15km/t over, eller 20km/t over i 100/110 sone. 

Ta det med en liten klype salt da det er ulik nøyaktighet på folks speedo avhengig av bil osv. 

Hva fartsgrensen er spiller også en rolle. 

15km/t over i 60 og 70 sone er litt risky. 

 

Det er forøvrig mye lettere å holde fartsgrenser dersom man har active cruisecontrol. 

 

Da har du ikke kjørt på motorveien i Bergen. "Du kjørte 86 km/t i 80-sonen, du vet at du setter ditt eget og andres liv i fare?" sa en politimann fra UP til meg etter at jeg ble stoppet i kontroll. På en motorvei konstruert til å ha 120 km/t. Jeg skjønner godt de som kommer fra Danmark der fartsgrensene er 130 km/t eller fra Tyskland der man fint kan holde 250 km/t, for så å komme til Norge og bli sett på som en storkriminell av staten så fort man ligger litt over.

Lenke til kommentar

Vi mennesker er lagd for å bryte regler. Utforskertrangen er en veldig sterk kraft. Når vi føler at vi mestrer å følge fartsgrensene, føler oss trygge på vår evne, så begynner vi å lure på hvorfor ikke vi kan kjøre litt fortere.

 

Den eneste måten å bryte dette mønsteret på er å finne grunner til hvorfor det ikke er gunstig å kjøre fort.

 

- Man sparer veldig lite tid på å kjøre over fartsgrensa.

 

- Vi får for lite trening i å bli utsatt for faresituasjoner, som for eksempel elg som krysser veien foran oss. Da hadde vi respektert fartsgrensene mer, brydd oss mer om å ha på belte og vedlikehold av bilen. Det er stor forskjell på bremselengde ved 60 og 80 km/t,

 

- Hvis alle i trafikkbildet følger fartsgrensa, så flyter trafikken bedre. Hvis noen skal kjøre fortere og noen saktere, så blir det dårlig flyt.

 

- Vi får også dårlig trening i å bli utsatt for ulykker, ergo å kjenne på kroppen hvilke krefter en ulykke kan bringe med seg. En fin øvelse vi ble lært på ungdomsskolen var at én elev stod på en stol, og skulle falle fremover og ned på gulvet med henda rett opp foran seg. Dette tilsvarer å kræsje i 20 km/t, mener jeg det var. Vi har ikke respekt for hvilke krefter som settes i sving ved høy fart. Han gjorde det ikke.

 

- Dét vi gjør mye av, tenker vi ikke så mye over, det går fort over på rutiner. Det er rart også, så mye som vi kjører bil, så trener vi oss lite i det. Det kan være en fordel å ta en kjøretime eller tre i løpet av året, for å bli litt oppdatert i regelverk og få litt profesjonell tilbakemelding på hvor flink man egentlig er. Bare fordi man kjører feilfritt, betyr ikke dét at man ikke har vaner som kan føre til ulykke en gang i fremtiden.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter min mening så handler det om:

  • Overdreven selvtillit/overmot (eng. overconfidence bias), det var en svensk forsker som utførte et studiet om dette med bil og overmot. Resultatet ble at 90 % av respondentene (svensker) rapporterte at de var over gjennomsnittlige gode sjåfører, noe som statistisk er umulig.

 

  • Kulturen. Et hvert land har sin egen kjørekultur, i Øst-Europa er det for eksempel ingen som stopper ved gangfelt og det er lite respekt for fotgjengere generelt. Hvis du for eksempel stopper for å slippe noen så risikerer du å bli påkjørt bakfra o.l. Og som følge av det som må du etter hvert tilpasse deg den eksisterende kjørekulturen. Hvis du for eksempel holder en fart på 80 km/t, men presses av en lastebil bakfra, hva gjør du da? jo, du begynner å kjøre fortere for lastebilen bak deg klarer ikke å stoppe like fort som deg om det plutselig oppstår en situasjon hvor du er nødt til å bråbremse. Så etter hvert så begynner du å kjøre litt over fartsgrense for å ikke sette deg selv og dine egne i fare.

 

  • Erfaring. Majoriteten av de yngste sjåfører (spesielt gutter) har for lite erfaring og vet for lite om hvilke konsekvenser overtredelse av fartsgrense kan føre til, mens eldre er ofte for forsiktige.
Endret av Stoltzekleiven
Lenke til kommentar

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

 

Jeg tør påstå at det er farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over. Hvorfor kan ikke folk få bruke sunn fornuft?

 

Hva baserer du den påstanden på?

 

AtW

 

Det er bevist at kjøring under fartsgrensen, litt mer enn 3-4km/t under, skaper trafikkfarlige situasjoner. Det trigger andre til å presse seg forbi og ligge altfor nærme. Det hindrer trafikken og politiet stopper faktisk folk som ligger så langt under grensen at det er farlig.

 

Diskuterte det faktisk her om dagen angående mopeder. Det er skremmende mange farlige forbikjøringer pga. at de ikke får kjøre raskere enn 40km/t.

 

Når det er sagt så er det mange som presser seg forbi og kjører for nærme selv om kjøretøyet foran ligger i eller over fartsgrensen, men det er mer sjeldent.

 

Et godt eksempel på heftig diskusjon rundt dette er syklister :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bevist at kjøring under fartsgrensen, litt mer enn 3-4km/t under, skaper trafikkfarlige situasjoner. Det trigger andre til å presse seg forbi og ligge altfor nærme. Det hindrer trafikken og politiet stopper faktisk folk som ligger så langt under grensen at det er farlig.

 

Diskuterte det faktisk her om dagen angående mopeder. Det er skremmende mange farlige forbikjøringer pga. at de ikke får kjøre raskere enn 40km/t.

 

Når det er sagt så er det mange som presser seg forbi og kjører for nærme selv om kjøretøyet foran ligger i eller over fartsgrensen, men det er mer sjeldent.

 

Et godt eksempel på heftig diskusjon rundt dette er syklister :p

 

Kan kombineres med et annet problem, altså høye engangsavgifter for personbiler med høye CO2-utslipp. Da ender man i situasjoner hvor forbikjøringer tar veldig langt tid og øker faren for en kollisjon betydelig. Tenk om du må ta en forbikjøring i en oppoverbakke med en personbil (bensindreven bil med 100 hestekrefter) med 5 personer om bord. En slik forbikjøring må planlegges godt eller så kan det fort gå galt, jeg har sett veldig mange utsette seg for slike farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

 

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

 

Jeg tør påstå at det er farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over. Hvorfor kan ikke folk få bruke sunn fornuft?

 

Hva baserer du den påstanden på?

 

AtW

 

Det er bevist at kjøring under fartsgrensen, litt mer enn 3-4km/t under, skaper trafikkfarlige situasjoner. Det trigger andre til å presse seg forbi og ligge altfor nærme. Det hindrer trafikken og politiet stopper faktisk folk som ligger så langt under grensen at det er farlig.

 

Diskuterte det faktisk her om dagen angående mopeder. Det er skremmende mange farlige forbikjøringer pga. at de ikke får kjøre raskere enn 40km/t.

 

Når det er sagt så er det mange som presser seg forbi og kjører for nærme selv om kjøretøyet foran ligger i eller over fartsgrensen, men det er mer sjeldent.

 

Et godt eksempel på heftig diskusjon rundt dette er syklister :p

 

 

Er det? Hvor er dette bevist?

 

AtW

Lenke til kommentar

Norske fartsgrenser er ikke satt utelukkende på grunnlag av hvor enkelt det er å holde kjøretøyet på veien i den gitte farten.

 

Den er óg satt med tanke på konsekvensene ved en eventuell kollisjon.

 

F.eks fant vegvesenet ut at sannsynligheten for overlevelse var betydelig høyere ved kollisjon i 70 km/t enn 80 km/t. Dette førte til at mange veier fikk redusert fartsgrense selv om det trolig går helt fint å kjøre der i både 90 og 100 km/t.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er bevist at kjøring under fartsgrensen, litt mer enn 3-4km/t under, skaper trafikkfarlige situasjoner.

 

Er det? Hvor er dette bevist?

 

AtW

I Kongeriket Norge.

 

Edit; Pleier ikke å gidde å komme med linker til deg fordi du bare er ute etter å kverulere, men jeg får gjøre et unntak siden det er fint vær i dag. http://www.tv2.no/a/8463562/

Endret av 4 3
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det? Hvor er dette bevist?

 

AtW

 

 

Hvor er beviset på at det ikke stemmer? Vær så snill. Ingen vits i å kverulere med faktum som er allment kjent og veldig åpenbart for alle som tilbringer litt tid i trafikken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Eg ligg stort sett mellom grensa og 5 km/t over. Eg respekterer trafikkloven, mine eigne eigenskapar, vegens eigenskapar, dei som avgjorde kva grensa skulle vere, andre trafikkantar osv. Med mindre eg er på langtur så er det uansett så lite å spara på å køyra litt fortare at eg ser ikkje poenget. Ikkje er der verd dei tusenlappane ein potensielt kan få i bot heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg respekterer sterkt grensene der det er bebygd, hvor det er fotgjengeroverganger, og andre "farer", men på mer åpne veier ligger jeg gjerne et godt stykke over grensa. Nå skal det sies at jeg alltid er nøye på forholdene, og kjører jeg på ukjente plasser så er jeg nok mer forsiktig. På vinterstid har jeg gjerne en helt annen holdning, og om tilpasser meg føret. Kan jo fort hende at jeg ligger under grensa om føret er utfordrende, noe jeg syns mange ikke er like flinke til.

 

Syns selv fartsgrensene her i Norge generelt er veldig lave. 110 km/t som øverste fartsgrense på motorveier i Norge syns jeg er latterlig (på tørre veier). Jeg kan fint legge meg i 140-150 km/t, og det er verken noe problem for meg, for bilen, eller for andres sikkerhet. Veiene er så gode at det går helt uten problemer. 

Lenke til kommentar

Det ville jo vært rimelig hyklersk av meg å mene det er respektløst ovenfor andre. Om noen på E6 vil forbi meg når jeg ligger i 140-150 km/t, så vær så god.

På motorveier kunne det fint vært fri fart mener jeg, der veien er gode nok. Problemet her i Norge er at vi bare har to felter, så det blir ett "kjøre styggfort-felt", og høyrefeltet hvor lastebiler og de som krabbekjører ligger. Ingen mellomting, noe som igjen kanskje gjør fri fart uaktuelt. Men at øvre grense kunne vært 130 km/t f.eks, syns jeg hadde vært helt passe :)

Det ironiske er jo at det bare fører til at de som kjører over, bare kjører enda fortere. Så om "10 eller 20" over blir 120/130 på en 110-vei, så blir det 140/150 hvis grensa er 130 km/t.

 

En dårlig unnskyldning er jo "jeg følger bare flyten i trafikken", men kjører du E6 her på Østlandet, ser du gjerne at flyten er på 120-130 km/t. Legger jeg meg i 110 km/t kommer jeg til å bli forbikjørt av svært mange.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...