Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å holde fartsgrensene?


TMB

Anbefalte innlegg

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

Endret av Hårek
Tråden er splittet ut fra "Tråden for egne og andres dashcam-videoer" - off topic
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fartsgrensene er villedende

På nyere fine veier er grensene satt alt for lavt når selv vogntog kjører fortere enn grensen og på gamle dårlige veier er grensen satt alt for høyt

Har kjørt i 80-soner hvor det knapt var forsvarlig å kjøre i 50, og kjører hver uke på vei med 90 sone (Forbi Melhus), hvor de fleste holder 100-110, hvor det er forsvarlig å kjøre i 120

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skjønte ikke hva jeg skrev.

 

Det at andre kjører for fort, eller at du mener det er for lav grense spiller jo ingen rolle. Hvis grensen er 80 så skal man holde 80 (eller lavere og la andre som kjører i 80 slippe forbi på en forsvarlig måte), fordi det er det som er loven. Hvorfor er det så vanskelig å følge regler?

Endret av TMB
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg forstår at folk bryter grensene fordi de selv mener de er satt feil i forhold til forholdene. Det var vel det du mente?

 

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor folk har et problem med å bare gjøre som de får beskjed om. Dette gjelder ikke kun på veien, men også generelt i samfunnet.

 

Når man har førerkort så har man bevist at man klarer å beherske vegtrafikkloven. Man klarer jo tydeligvis ikke det allikevel.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg forstår at folk bryter grensene fordi de selv mener de er satt feil i forhold til forholdene. Det var vel det du mente?

 

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor folk har et problem med å bare gjøre som de får beskjed om. Dette gjelder ikke kun på veien, men også generelt i samfunnet.

 

Når man har førerkort så har man bevist at man klarer å beherske vegtrafikkloven. Man klarer jo tydeligvis ikke det allikevel.

Beklager, men vi lever ikke i Nord-Korea. Her i Norge er det en regel folk følger fremfor alle andre, sunn fornuft. Denne endres kun gjennom holdningskampanjer og lignende. Ikke ved å sette tullete fartsgrenser.

Lenke til kommentar

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

 

Jeg tør påstå at det er farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over. Hvorfor kan ikke folk få bruke sunn fornuft?

Endret av ronorio
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange biler viser endel for mye på speedometeret, ligger du i 80 da slavisk (ifølge det) så kan det hende du ikke kjører fortere enn 75 i ekte fart feks. 

Det gjør sikkert ikke så mye tenker du kanskje, men det utgjør en god del km for lastebilsjåfører som tilbringer hele arbeidsdagen sin på veien...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

 

Jeg tør påstå at det er farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over. Hvorfor kan folk få bruke sunn fornuft?

 

Jeg er enig med deg i det, jeg også synes det er farligere å kjøre under.

 

Nå viser alle speedometer på biler nyere enn 1995 5-10km/t for mye også.

 

Mange biler viser endel for mye på speedometeret, ligger du i 80 da slavisk (ifølge det) så kan det hende du ikke kjører fortere enn 75 i ekte fart feks. 

Det gjør sikkert ikke så mye tenker du kanskje, men det utgjør en god del km for lastebilsjåfører som tilbringer hele arbeidsdagen sin på veien...!

 

Jeg ligger alltid i 105 i 100-sone og 115 i 110-sone da jeg har målt med GPS at min viser 5 km/t feil ved disse hastighetene.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg skal svare så ærlig jeg kan - og sånn jeg tror mange bilister føler det.

 

Jeg er et tenkende selvstendig individ, eller prøver i hvertfall å overbevise meg selv om det. Regner med det samme gjelder for trådstarter.

 

Det Dobious skriver i sin andre tråd gjenspeiler dette ved at h*n er i stand til selv å vurdere den mest hensiktsmessige farten uavhengig av hva som står på skiltene.

En kunstig lav fartsgrense (ofte subjektiv oppfatning) vil sjåføren ofte oppfatte som et hinder for å "utføre sitt arbeid" på en effektiv måte. For sjåføren sin del kan dette kanskje oppfattes som at "andre kjører som idioter og derfor har storsamfunnet tatt grep og dratt det litt vel langt nedover" elns.

 

Sjåføren sin subjektive mening vil selvsagt være at det ikke påløper risiko utover bøtesatsene ved høyere fart enn angitt fartsgrense. Dette er selvsagt ikke korrekt, men såkalte "kunstig lave" fartsgrenser mener jeg bygger opp under denne missforståelsen hos mange sjåfører.

 

Kjører man ofte i bymiljø og samtidig følger med i lokale medier vil man kunne oppfatte at områder settes til 30-sone på grunn av at lokale beboere ønsker dette. Kjører man der daglig og det nærmest aldri observeres mennesker nær ved veien, så er det meget vanskelig å rette seg etter ny nedsatt fartsgrense.

 

For oss som har kjørt noen mil de siste tjue årene, så vet man at kontrollene plasseres på en slik måte at det blir bøter både for de som kjører i 7 over grensa så vel som de som faktisk bedriver råkjøring og ikke burde ha vært på veiene. Derfor vil mange trekke den konklusjonen at lave fartsgrenser skal gi flere bøtesatser og dermed større inntekter til statskassa.

 

Si meg TMB, siden du så inderlig ønsket svar på dette så håper jeg du kunne svare på følgende hypotetiske spørsmål - om du skulle gå påskeskirenn og ble fortalt at høyeste hastighet gjennom et lengre område er satt til 2 km/t - ville du da ha etterkommet dette? La oss nå si at ivaretakelse av den lokale faunaen og dyreliv var begrunnelsen. ( edit: utgår etter at jeg fikk lest gjennom resten av posten)

 

edit 2: Da jeg nettopp hadde fått lappen var det stort sett ok å følge fartsgrensene, men etterhver og kanskje gradvis synes det å synke inn at det på noen steder er satt latterlige lave fartsgrenser - særlig når fartsgrensen er lavere i botten av en bakke når man er fattig og kjører en tørst bensinbil.

Endret av geir__hk
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

 

Jeg tør påstå at det er farligere å kjøre under fartsgrensen enn litt over. Hvorfor kan ikke folk få bruke sunn fornuft?

 

 

Hva baserer du den påstanden på?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange her på forumet (og på Norges veier) som ikke klarer å respektere fartsgrenser virker det som :p

 

Er det virkelig så vanskelig å bare kjøre i det tallet som står på skiltet? man bare bryte regler som er satt?

Greit nok at vi er den siste Sovjet-stat, men vi trenger ikke oppføre oss som om vi bor i et regime uten rom for å tenke selv av den grunn.

 

Er du så fantastisk naiv og lydhør for myndighetenes påbud og forbud at du lever helt i tråd med de gjeldende lover og regler?

Da er du i tilfelle en av de som sørger for at samfunnets utvikling går tregere enn nødvendig. 

 

Jeg tror veimyndighetene har mye bedre forutsetninger enn deg til å fastsette fartsgrensene, og når du hevder at fartsgrensene er for lave så gjør du samme feilen som så mange andre, du ser kun på hvor fint asfaltdekke er og hvor bred og strak veien er.  Det du glemmer er omgivelsene, hvor mye bebyggelse, myke trafikanter, fare for vilt, veibelysning, ulykkesstatistikk, osv..  Alt må tas hensyn til når fartsgrensene skal settes og det er veimyndighetene som har best kompetanse til denne jobben.

Det er klart veimyndighetene trolig er den instansen som har best grunnlag for å fastsette fartsgrenser, så hvorfor får de ikke lov til å gjøre den jobben alene?

Faktum er at fartsgrenser i svært stor grad styres politisk, dette får gjerne følgene at fartsgrenser oppleves som at de i liten grad er tilpasset de faktiske forhold.

 

Regler som ikke er tilpasset de faktiske forhold og sunn fornuft har mennesker en tendens til å gi litt faen i.

Bare se på forbudet mot alkohol på offentlig sted, selv politiet gidder ikke bry seg om dette og lar folk sitte der med parkpilsen sin i fred og ro. (Dette er bare et eksempel som er like gyldig selv om det ikke er samme sak)

 

 

De har ikke den rette kompetansen i Norge

Joda, problemet er bare at veimyndighetene overkjøres av politikere som vil det ene og andre..

Eksempelvis i Oslo har vi nå igjen fått disse stupide miljøfartsgrensene som ikke har noen effekt, disse ble gjeninnført av de grønne kommunistene i samarbeid med vår ikke så veldig kjære bykeiser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er mange som ikke klarer å kjøre etter forholda og samtidig ikke enser det å slippe frem trafikk når de skaper kø. Opplever selv mange ganger folk som konsekvent ligger 10-20km/t under fartsgrensa.

I Oslo har de en "latterlig" miljøfartsgrense på 60km/t på E18 gjennom byen. Jeg ser ikke mange som respekterer det tullet der. Når man har samme veien på utsia av byen og der er grensa 80-110km/t er det ikke rart at enkelte ikke velger å følge den fastsatte grensa. Sier seg selv at når køen må bremse ned fra 80-110km/t til 60km/t blir det mer kø og ikke akkurat miljøvennlig...

Lenke til kommentar

Holde fartsgrensa er kjedelig. Ligge bak folk som kjører i ujevn fart eller under fartsgrensa er kjedelig. 

Når jeg kjører er det som oftest med et formål om å komme fra A til B. Vil helst nå det målet så fort så mulig. 

Nå høres det ut som jeg er en råkjører, men det er jeg altså ikke. 

Jeg kjører aldri så fort at jeg risikerer å bli stoppet av politiet. 

Ikke kjører jeg for fort i tettbygde strøk osv. 

 

Politiet stopper ikke folk som ligger 10-15km/t over, eller 20km/t over i 100/110 sone. 

Ta det med en liten klype salt da det er ulik nøyaktighet på folks speedo avhengig av bil osv. 

Hva fartsgrensen er spiller også en rolle. 

15km/t over i 60 og 70 sone er litt risky. 

 

Det er forøvrig mye lettere å holde fartsgrenser dersom man har active cruisecontrol. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...