Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant diaree


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres veldig ut som IBS. IBS kan manifestere seg ved diaré, forstoppelse, eller veksling mellom de to.

 

Du kan lese mer on IBS her: https://helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm

(artikkelen er ikke helt oppdatert, men oppdatering er på vei)

 

Hør med legen din om det kan være det du har. I så tilfelle er det som skjer, kort oppsumert, dette (ved diaré-type IBS):

 

1) Du spiser noe du ikke er i stand til å fordøye riktig. dette blir transportert nedover i tarmen, stort sett ufordøyd.

2) Det når tarmen og er ikke ferdigfordøyd. Tarmbakterier går derfor løs på det, og det utvikles gass som utvider tarmen og gjør at det gjør vondt.

3) Gassen blåser opp tykktarmen, slik at den ikke får gjort jobben sin medå trekke vannet ut av avføringen, og du får diaré i stedet for vanlig fast avføring.

 

Test å gå på lav FODMAP-diett en stund, og se om det hjelper deg. Blir du bedre av det, kan du forsøke å gjeninnføre en ting av gangen for å finne ut hva du reagerer på, og hvor mye.

Lenke til kommentar

Har allerede skrevet at jeg har blitt diagnosert med irritabel tarm, men det er legespråk for ''du sliter men vi finner ikke ut hvorfor''. 

Er vanskelig å være motivert nok til en såkalt elimineringsdiett når du er veldig deprimert pga diverse årsaker og stresset konstant, det kan ta flere måneder med flere forskjellige matvarer for å finne ut av akkurat hva det er jeg reagerer på, hvis det er noe som jeg reagerer på overhode.



Anonymous poster hash: 19fca...fdc
Lenke til kommentar

 

Har allerede skrevet at jeg har blitt diagnosert med irritabel tarm, men det er legespråk for ''du sliter men vi finner ikke ut hvorfor''. 

 

Er vanskelig å være motivert nok til en såkalt elimineringsdiett når du er veldig deprimert pga diverse årsaker og stresset konstant, det kan ta flere måneder med flere forskjellige matvarer for å finne ut av akkurat hva det er jeg reagerer på, hvis det er noe som jeg reagerer på overhode.

 

Anonymous poster hash: 19fca...fdc

 

 

 

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å være motivert, men hva forventer du egentlig av verden? Legevitenskapen kan ikke hjelpe deg, da den ikke vet nøyaktig hva som er feil. En elimineringsdiett er den eneste sjansen du har, så det er jo opp til deg hvor viktig det er for deg å få en ålreit hverdag.

 

Av og til sparker livet oss i nøttene, det er blodig urettferdig og det er ingenting vi kan gjøre med det. Alt vi kan gjøre, er det beste ut av det. Var jeg deg, ville jeg brukt mer tid på elimineringsdietten enn å lete rundt på nettet etter mirakelkurer da de ikke finnes.

Lenke til kommentar

Kom over denne videoen. Der nevnes brødmat å kunne gi tarmtrøbbel. Og en hel rekke andre ting som en Multiple Sklerose lidende prater om at kan snus gjennom diett. Denne videoen fikk meg litt inn på tanken om å bytte ut fastlegen med en kostholdsinstruktør. Nei, jeg kommer nok ikke til å gjøre det. Men kanskje en kan prate mer om kostholdet med sin fastlege. Dersom hun er et levende bevis på å kunne ha bekjempet noe så alvorlig som MS til en viss grad. Hun står jo rakrygget og prater i video under. Så kan det vel hjelpe med en rekke andre sykdomsforebyggelser, et smartere kosthold:

 



Anonymous poster hash: 14ebe...8b2
Lenke til kommentar

 

Kom over denne videoen. Der nevnes brødmat å kunne gi tarmtrøbbel. Og en hel rekke andre ting som en Multiple Sklerose lidende prater om at kan snus gjennom diett. Denne videoen fikk meg litt inn på tanken om å bytte ut fastlegen med en kostholdsinstruktør. Nei, jeg kommer nok ikke til å gjøre det. Men kanskje en kan prate mer om kostholdet med sin fastlege. Dersom hun er et levende bevis på å kunne ha bekjempet noe så alvorlig som MS til en viss grad. Hun står jo rakrygget og prater i video under. Så kan det vel hjelpe med en rekke andre sykdomsforebyggelser, et smartere kosthold:

 

 

Anonymous poster hash: 14ebe...8b2

 

 

 

MS er en rimelig hjerteskjærende sykdom som det dessverre ikke finnes noen kur for. Den er spesielt ille da den hos noen inntar en syklisk form, hvor man blir veldig, veldig syk og så tilsynelatende blir helt frisk igjen i lang tid. Dessverre er det også slik at det er bare sånn denne sykdommen er, og selv om mange som opplever denne spontane bedringen gjerne ønsker av hele sitt hjerte og vesen å tro at de er kurert og at de fant kuren, vil de før eller senere måtte ta inn over seg realiteten igjen når sykdommen går inn i en ny fase.

 

Hun har ikke kurert sin MS. Det var ikke maten som gjorde at hun kom ut av rullestolen. Det er sykdommen som hos henne forløper seg slik. Og, hvor hjerteskjærende det enn er: jeg håper hun tok vare på rullestolen sin, da hun kommer til å trenge den igjen før hun dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff da. Takk for at du opplyser meg og oss som ikke kan denne sykdommen om at den er syklisk slik du beskriver. Veldig viktig informasjon. Det er likevel litt rart at hun selv har doktortittel av et eller annet slag og ikke innser disse sidene ved MS selv.

 

Kan en håpe at hun likevel måtte ha funnet en metode for å mildne ned sykdomssymptomene på, som legevitenskapen kan lære noe av? Jeg håper inderlig det for de som måtte slite med denne fæle sykdommen. Men man skal altså forvente at det snur og hun blir sittende i rullestol igjen. Hun virker relativt gammel til å enda bære MS, gjør hun ikke vel?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Terry_Wahls

 

61 år gammel MS lidende ser hun ut å være. Blir spennende å se om det er MS hun skal dø av da. Ikke for at man skal ønske henne død, men for å se om det er noe å lære i fra dette individets egeninnsats eller ikke. Om hun lever normalt lenge og vel så blir hun kanskje 85 år. Om hun dør av MS, så forventer man vel at hun dør tidligere, gjør man vel ikke?



Anonymous poster hash: 14ebe...8b2
Lenke til kommentar

Hun er også bare menneske, og som mennesker flest som står ovenfor ting som er umenneskelige å skulle ta inn over seg vil også hennes hjerne prøve å finne måter for henne å takle tilværelsen på - selv om det betyr en enorm kognitiv dissonans.

 

Jeg sier ikke at et forbedret kosthold overhodet ikke gjør noen forskjell i det hele tatt. En annen fantastisk egenskap ved menneskets psyke er at måten vi føler oss og ser på tilværelsen på har utrolig mye å si for vår fysiske forfatning. Finner man et kosthold man trives med, vil det påvirke psyken positivt, og med de hele vår forfatning. Dette, i kombinasjon med at MS-sykdommen hennes er inne i en tilbaketrukken fase kan utvilsomt både fremstå for andre og føles for henne som en mirakelkur.

 

Innerst inne vet hun nok at den før eller siden griper tak igjen, men å virkelig skulle anerkjenne det ville nok vært en enorm belastning. Jeg har ikke hørt om henne før, men den videoen og det lille jeg har lest på wikipedia av hennes iherdige innsats for å pushe "kuren" hennes til verden forteller meg om et menneske som er nødt til å bruke alle sine krefter på å opprettholde sin egen tro på at hun er kurert.

 

Det er ikke mange sykdommer som er mer ondskapsfulle enn MS. :(

Lenke til kommentar

Det høres jo overveiende ut som om at din tolkning av henne høres realistisk ut.

 

Dette med mitokondriefokuset i hennes diett syntes jeg var spennende. For jeg har vel ikke hørt om et slikt sterkt fokus akkurat der, men så er jeg ikke så medisinsk kyndig heller. Jeg har hørt om noe med sukker og kreft, og at mitokondriene er kraftverket i kroppen, og at det i en eller annen del av cellen (er litt usikker på om det var mitokondriene) blir en feil som cellen ikke klarer å endre til å ta det nødvendige selvmordet sitt, og at det er slik kreft oppstår eller noe sånn.

 

Også at det ble oppdaget et veldig enkelt molekyl som dersom det kommer innenfor celleveggen kan hjelpe kreftrammede celler til å utføre det nødvendige selvmordet. Men hvordan det gikk med prosjektet vet jeg ikke så mye om. Kreftforeningen i Norge vet om stoffet har jeg lest. Utfordringen er vel å få plassert det innenfor celleveggene på tusenvis av celler, eller snakker vi millioner av celler?

 

https://www.ualberta.ca/news-and-events/newsarticles/2010/05/genericdrugmaybepotentialtreatmentfordeadlybraincanceruofamedicalstudy

 

Ikke helt uskadelig muligens, men hvem vil ha det i filteret (leveren), når det er i cellene det skal gjøre jobben:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dichloroacetic_acid#Cancer



Anonymous poster hash: 14ebe...8b2
Lenke til kommentar

Har du vært testet for Cøliaki? Andre symptomer kan være utmattelse, magesmerter og ellers smerter i ledd og muskler.

 

Men Cøliaki kan også være nesten symptomfri så det kan være lurt å sjekke seg uansett :)

 

Jeg skulle til å si det - "jeg har konstante mageproblemer" er vel en vanlig grunn til å sjekke. På den annen side, da burde de kanskje sett noe på gastroskopien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...