Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant diaree

Anbefalte innlegg

Jeg har konstant diaree. Er i god fysisk form ellers. Når jeg mener konstant så mener jeg uker i strekk med kanskje normal avføring med ukers mellomrom. Jeg mistenker stress da jeg stresser konstant og har gått gjennom flere tester hos legen uten å finne noe. Prøvd til og med laktosefri måned for å se om det hjalp, det gjorde det dessverre ikke.

Jeg prøver å få ned stressnivået men å alltid ha vondt i magen og drite væske er stressende nok i seg selv og isolerende, så jeg ønsker å STOPPE dette symptomet. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få det til? Jeg kan slutte å spise og kun leve av det mest nødvendige og måtte drite ett par ganger i uken maks, men jeg vil helst kunne leve ett normalt liv hvis det er mulig.

Anonymous poster hash: 19fca...fdc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber hjelper ikke. Jeg har prøvd masse forskjellig over flere år nå, det har ingenting å si på avføringen. Kan spise knekkebrød og grønnsaker til jeg blir kvalm av å se dem og det utgjør ingen forskjell. Legen har sagt at det er irritabel tarm, som er en bullshit diagnose de slenger på folk de ikke klarer finne ut hva er galt med, så mistenker at det er kun psykisk. 

Lenke til kommentar

Det er ikke psykisk hvis du har rennende avføring konstant. Hos en "normal" person skal avføringen være pølseformet og normal brunfarge om kostholdet er "normalt" og det ikke feiler personen noe. Du har oversikt over hva du spiser, så kanskje du burde prøve litt forskjellig kosthold, og kanskje prøve å kutte ut noe i perioder å se om det hjelper. Du kan jo kanskje ha glutenintoleranse. Eller intoleranse for andre typer mat. Hvis ikke er det en eller annen tarm- eller magesykdom vil jeg tro. Jeg har ingen kompetanse på områder, men bare tenker litt fornuftig. Du kan jo prøve å oppsøke en annen lege. Leger kan også ta feil.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. 

Dette ødelegger livet mitt, da jeg kan ha ''uhell'' innimellom da det er rennende hele tiden. Kvelden ble ødelagt pga magen min, jeg prøvde å være litt sosial, ikke hadde jeg spist noe hele dagen heller nettopp for å forhindre at jeg skulle ha noen avføring overhode og det hjalp tydeligvis ikke, så jeg har faen meg ingen aning om hva jeg skal gjøre. Dette er også hvorfor jeg sier at det må være psykisk og kan ikke være noe jeg spiser.

For en helt forjævlig kveld.... og kvelden er fortsatt 'ung'.. :(

Lenke til kommentar

Ta kontakt med legen din igjen. Blir du ikke tatt på alvor, så bytter du lege.

Og det dummeste du kan gjøre når du har mageproblemer er å forsøke å ikke spise. Sørg for å få nok søvn, jevnlig fysisk aktivitet og trening, og at du spiser måltidene dine jevnlig - aldri så mye at du blir stappmett. Det er mulig stress er med på å gjøre det verre, men det kan også være at enkelte matvarer bidrar. Kanskje må du teste eliminasjonsdiett/forsøk over enda lengre tid, og på andre matvarer/typer enn laktose.

Hva slags tester har du tatt hittil?

Endret av blured
Lenke til kommentar

Fordi det er strevsomt å bestille time, man blir lei av at legen ikke finner svaret, det er et ork å møte opp til flere timer? Forumet er en ventil for å ytre frustrasjon over noe en ikke kommer til bunns i?

Har du forsøkt probiotika (bakteriekultur), og så gå over til prebiotika (grønnsaker og liknende) kanskje i sammen med probiotika? Tarmfloraen er en viktig del av fordøyelsen. Tar du D-vitamintilskudd, tror det bidrar til en god fordøyelse.

https://www.vitamindcouncil.org/health-conditions/inflammatory-bowel-disease/

Anonymous poster hash: 14ebe...8b2
Lenke til kommentar

Har du tatt endoskopi/gastroskopi?

Psyken påvirker veldig mye i kroppen så det kan være en faktor. Problemet med det er at dritten påvirker psyken og psyken påvirker dritten så det blir en evig rundgang. Man får ikke fikset dritten uten å fikse psyken og motsatt....

Kan en ferie der du er helt alene så du kan drite i fred en ukes tid og passe på kostholdet kanskje hjelpe? Da kan psyken få slappet av fordi du slipper å tenke på bæsjen og folk og magen slappe av fordi du slipper å stresse.

Det er forresten viktig å spise regelmessig for å holde forbrenningen i gang.

En annen ting jeg har lest litt på som har "kommet frem i lyset" de siste årene er at mange med problemer som deg rett og slett har feil på tarmfloraen. Medisinen er da å "spise bæsjen" til noen som har bra tarmflora, altså å få i seg bakteriene som skal være der, heldigvis så har de mer delikate måter å fikse det enn å drikke en avføringssmoothie.

Lenke til kommentar

Selvsagt så kan en avføringsdonor være en sluttløsning. Men forsøk å rette på tarmfloraen med probiotika over lengre tid først du.

Dessuten så vet du ikke hvilken psyke du arver i fra donor. Helt sant! Dette er de smått bekymret for. Tarmfloraen har mye makt over nervesystemet som finnes i tarmsystemet og som har direkte kobling mot hjernen. Men om du eter avføring i fra en schizofren, og om du vil bli schizo selv, det er vel kanskje både usannsynlig, men likevel akk så uvisst. Det trengs mer forskning på feltet om tarmflora.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med legen din igjen. Blir du ikke tatt på alvor, så bytter du lege.

Og det dummeste du kan gjøre når du har mageproblemer er å forsøke å ikke spise. Sørg for å få nok søvn, jevnlig fysisk aktivitet og trening, og at du spiser måltidene dine jevnlig - aldri så mye at du blir stappmett. Det er mulig stress er med på å gjøre det verre, men det kan også være at enkelte matvarer bidrar. Kanskje må du teste eliminasjonsdiett/forsøk over enda lengre tid, og på andre matvarer/typer enn laktose.

Hva slags tester har du tatt hittil?

TS her.

Byttet allerede lege for flere år siden da gamle legen nektet å ta meg på alvor og har nå verdens søteste lege, jeg har allerede vært hos legen xx antall ganger i løpet av årene om dette.

Har tatt gastroskopi og sånn laktosetest på laboratoriet, hvor de tar en blodprøve og så drikker du laktose og så venter litt og så tar de en ny blodprøve. Også holdt meg unna laktose i en måned uten bedring. 

Jeg spiser ikke jevnlig nå men det spiller heller ingen rolle om jeg spiser 4 måltider spredt utover dagen eller om jeg spiser ett. Fortsatt konstant diaree..

Lenke til kommentar

Så probiotika sammen med prebiotika har du ikke tro på TS?

Alkohol er bakteriedrepende, hvorfor skulle det hjelp Kjetil Lura. Fordøyelsen er avhengig av å ha de riktige bakteriene. Tipper at trådstarter kanskje behøver å få tilført noen typer bakteristammer dersom disse har gått under av andre mer unønskede bakteriestammer. Tarmfloraen består av enormt mange typer bakteristammer, og vi har alle en forskjellig sammensetning av bakteriestammene.

Det er mange ting som kan ha fått tarmfloraen i ubalanse, og da kan tilførsel av den gode typen bakteriestammer være bra. Også må disse mates med prebiotika (grønnsaker og sånt).

Gjelder for øvrig også på hunder, som slikker på vegetasjon her og der. Hunden min har to ganger fått akutt diaré. Dette har blitt stoppet med:

http://www.royalcanin.no/produkter/products/for-hos-veterinaer/vet-diet-canine-dietter-til-hund/fibre-response

Det hjelper på 1 - 2 dager med mating. Hver gang. Første gang så valgte jeg å få bakteriedyrket og undersøkt avføringen, i tilfelle et valg av antibiotika skulle bli nødvendig. Dyrlegen ga meg resept på feil antibiotika ble prøvesvaret. Jeg slapp å bruke antibiotika i det hele tatt, fordi Royal Canin Fibre Response fikset alt på fordøyelsen omtrent umiddelbart.

Jeg husker ikke nøyaktig hva navnet var på den, men tror det var en bakterie i campylobacter-familien. Den kan være livstruende på svake individer.

Det ligger i navnet. Den camper i tarmene dine, og lager bakteriekvalme for det infiserte dyret, mennesket  ;)

Begynn å ete gastrovarianter av hundefôr, not  :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...