Mr.M Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Eksemplene er mange, her er et par av dem ifølge min mening. Fra Bergen ser vi noe som minner om søppel som har drevet i land i strandkanten, men det er faktisk "kunst" til 4 millioner kroner https://www.ba.no/kunst/bergen-kommune/nyhet/vurderer-a-fjerne-svindyr-bybanekunst-pa-florida/s/5-8-536919 Et annet eksempel er Solberg-tårnet rasteplass (50 millioner kr.) som ligger ved E6 i Østfold. Et dystert monument som mest gir assosiasjoner til den kalde-krigens dager og grensevakttårn i gamle DDR Dette er trender som gjerne sprer seg fra utlandet, mht. form og materialvalg, og som pushes av arkitekter og kunst-elite på kommunepolitikere og byråkrater, som i sin tur vil holde seg inne med fiffen, og bevilger pengene. Hadde du eller jeg hatt noe lignende materialer liggende på eiendommen, ville vi vært truet med bøter pga. forsøpling og sjenanse. 4 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Det er bra staten viser så klokt hvordan man best forvalter De Private Pengebinger. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Jeg er enig. Et problem er imidlertid at når man setter noen til et kunstoppdrag, så vet man ikke alltid hva man får. Mye norsk moderne "arkitektur" er både stygg, uvennlig og ufunksjonell. Kombinasjonen av funkis-takstil (tak uten overheng) og ubehandlet tre, som har blitt så populært i det siste, er en katastrofe. Det er fryktelig stygt, og dessuten ikke holdbart. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. april 2017 Forfatter Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Slike signalbygg i vannkanten er nok et eksempel på arkitektonisk farsott som har spredd seg. I Danmark og Finland har man reist lignende operahus Operahuset i Bjørvika er i grunn bare et kjempekostbart populært utfluktsmål, og sånn sett fungerer det. Men inne, er hver billett subsidiert med 1600 kroner, og trekker man fra utkommanderte skoleklasser og de som får påspandert besøk av arbeidsgiver, er det ikke mange genuine operatilhørere. Driftskostnadene inkl. personalkostnad, er en annen historie og vel anslått til 300 millioner i året. Endret 22. april 2017 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. april 2017 Forfatter Del Skrevet 22. april 2017 btw, bygget er i ferd med å krakelere https://folk.uio.no/toanders/images/opera0406.htm Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Det her er vel kjent for mange, selv om det kanskje ikke kostet like mye i kr som en del annet her greide de å bruke endel mer enn vedtatt ihvertfall... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. april 2017 Forfatter Del Skrevet 22. april 2017 (endret) ahh, "stupetårnet på Hamar" https://no.wikipedia.org/wiki/Stupet%C3%A5rnet_p%C3%A5_Hamar I tillegg "glemte" arkitekten og politikerne at vann fryser om vinteren, og dermed måtte man ettermontere varmekabler i konstruksjonen slik at isen ikke skulle dra det over ende https://www.nrk.no/ho/kuldeproblemer-for-stupetarnet-1.12769366 http://www.h-a.no/nyheter/stupetaarnet-taaler-ikke-kulden Endret 22. april 2017 av Mr.M Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Opera Opera er en interesant bygging. Hvorfor er det "søppel" i følge deg ? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Opera er en interesant bygging. Hvorfor er det "søppel" i følge deg ? Jeg tenkte mer på hva som foregår inne i byggningen, enn på selve byggningen for å være ærlig. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Interessant nok, men ikke når det er finansiert over statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Så TS lagde en tråd fordi han ikke liker kunst? 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Så TS lagde en tråd fordi han ikke liker kunst? Det tror jeg ikke. Det er en del installasjoner som er, kremt, spesielle. Og som det er legitimt å spørre om det offentlige skal bruke penger på. Ikke alle er kritikkverdige, selvsagt. Men det er selvsagt at vi burde holde en diskusjonen løpende hvorvidt pengene brukt på disse tingene ikke kunne vært brukt på en mer fornuftig måte. Eldreomsorg, for eksempel. Eller bedre barnehager. Men, ja. Jeg tror ikke vedkommende som lagde denne tråden hater kunst. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Så TS lagde en tråd fordi han ikke liker kunst? Det tror jeg ikke. Det er en del installasjoner som er, kremt, spesielle. Og som det er legitimt å spørre om det offentlige skal bruke penger på. Ikke alle er kritikkverdige, selvsagt. Men det er selvsagt at vi burde holde en diskusjonen løpende hvorvidt pengene brukt på disse tingene ikke kunne vært brukt på en mer fornuftig måte. Eldreomsorg, for eksempel. Eller bedre barnehager. Men, ja. Jeg tror ikke vedkommende som lagde denne tråden hater kunst. Selvsagt kan vi prate om det, men jeg dritlei av folk som peker ut en ting de ikke liker på et budsjett på 1246 mrd (for staten) og later som om det betyr noe. Jeg vil ikke ha et forsvar. Det bruker 49mrd av statsbudsjettet. Under 4%. So fucking what? Fakta er at nesten alle de pengene går til lønn til de ansatte i forsvaret, forsvinner videre inn i butikker de handler i, og kommer direkte til staten etter noen få uker/mnd/år, og så går ut igjen. Økonomi handler ikke om utgifter og inntekter, det handler om langt mer kompliserte ting. Endret 22. april 2017 av Shruggie Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Men, ja. Jeg tror ikke vedkommende som lagde denne tråden hater kunst. Tja, men om vedkommende skulle hate kunst hvilken rett har staten til å bruke hans penger på kunst? Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Økonomi handler ikke om utgifter og inntekter, det handler om langt mer kompliserte ting. Ja, økonomi handler om langt mer kompliserte ting. Men gjør kunst? Eller det offentlige rom? Eller hva vi skal bruke offentlige penger på? Jeg skjønner hva du mener. Men jeg er glad for at folk reagerer når det offentlige bruker flere millioner kroner på kunstinstallasjoner ingen ser nytten av mens kommunen de bor i kanskje sliter økonomisk. Ja, statsbudsjettet er stort. Men det er ikke kommuneøkonomien, alltid. Så, ja, da får man bare tåle at folk stiller spørsmålstegn ved pengebruken. Ikke er de særlig pene, heller, en del av disse kunstinstallasjonene, så det er kanskje ikke så rart at mange reagerer. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Økonomi handler ikke om utgifter og inntekter, det handler om langt mer kompliserte ting. Ja, økonomi handler om langt mer kompliserte ting. Men gjør kunst? Eller det offentlige rom? Eller hva vi skal bruke offentlige penger på? Jeg skjønner hva du mener. Men jeg er glad for at folk reagerer når det offentlige bruker flere millioner kroner på kunstinstallasjoner ingen ser nytten av mens kommunen de bor i kanskje sliter økonomisk. Ja, statsbudsjettet er stort. Men det er ikke kommuneøkonomien, alltid. Så, ja, da får man bare tåle at folk stiller spørsmålstegn ved pengebruken. Ikke er de særlig pene, heller, en del av disse kunstinstallasjonene, så det er kanskje ikke så rart at mange reagerer. Så du ser nytte av å ha et forsvar som bare brukes til å drepe noen brune folk hvert tiår eller så? Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Økonomi handler ikke om utgifter og inntekter, det handler om langt mer kompliserte ting. Ja, økonomi handler om langt mer kompliserte ting. Men gjør kunst? Eller det offentlige rom? Eller hva vi skal bruke offentlige penger på? Jeg skjønner hva du mener. Men jeg er glad for at folk reagerer når det offentlige bruker flere millioner kroner på kunstinstallasjoner ingen ser nytten av mens kommunen de bor i kanskje sliter økonomisk. Ja, statsbudsjettet er stort. Men det er ikke kommuneøkonomien, alltid. Så, ja, da får man bare tåle at folk stiller spørsmålstegn ved pengebruken. Ikke er de særlig pene, heller, en del av disse kunstinstallasjonene, så det er kanskje ikke så rart at mange reagerer. Så du ser nytte av å ha et forsvar som bare brukes til å drepe noen brune folk hvert tiår eller så? Jeg ser ikke helt koblingen mellom det du og jeg skriver. Prater vi forbi hverandre? Jeg snakker om kunstinstallasjoner og offentlig pengebruk. Hva har det med forsvaret og dreping av brune mennesker hvert tiende år å gjøre? 2 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Jeg vil ikke ha et forsvar. Det bruker 49mrd av statsbudsjettet. Under 4%. So fucking what? Fakta er at nesten alle de pengene går til lønn til de ansatte i forsvaret, forsvinner videre inn i butikker de handler i, og kommer direkte til staten etter noen få uker/mnd/år, og så går ut igjen. Jøss. Så det innenlandske økonomiske kretsløpet er et nullsumspill der verdien av alle offentlige utgifter brukt på lønn til offentlige ansatte i dag er garantert å komme tilbake til staten i form av nåverdien av skatten på de samme pengene i fremtiden? I så fall har du ikke bare rett i at det er tullete av norske politikere å krangle om små poster i statsbudsjettet. Du har løsningen på alle verdens arbeidsledighetsproblemer. Vi kan jo bare ansette folk til å gjøre ingenting, og det helt gratis! 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Så TS lagde en tråd fordi han ikke liker kunst? Var vel mer "hvor mye av skattepengene skal brukes på slikt tull" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå