Gå til innhold

iBook G4 og ADC medlemskap

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om ADC-student rabatten også er på 20% for iBook G4 eller gjelder dette kun for PowerBook?

Synes jeg hørte en plass at rabatten skal være på 12-20%, og har lest her i forumet at personer som har kjøp PowerBook har fått 20% ADC rabatt.. Men jeg har ennå ikke hørt noe om hvor stor ADC rabatten er ved kjøp av iBook. Er det noen på dette formuet som vet dette?

Hvis noen av dere har noen linker til "reviews" eller selv har erfaringer (positive og negative) med iBook G4 er jeg meget interessert! Er tastaturet forbedret fra forrige modell?

Ble en del spørsmål her, men regner med å snart være den lykkelige eier av en 12" iBook G4, så da er det greit å få avklart en del småting..

-Jostein

Endret av joostein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Når det gjelder ADC rabatten kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Derimot når det gjelder hvordan iBook G4 er, kan jeg si en del. Vi i amac.no har hatt den til test og testen vil snart komme på nettet. Eneste grunn til at den ikk er der enda er at vi mangler noen photoshop resultater.

Modellen vi har testet er 800Mhz og 12" skjerm. Denne maskinen har fungert svært tillfredsstillende under testing, maskinen var dønn stabil og var påslått hele tiden mens vi hadde den uten en eneste omstart.

Batterilevtiden oppfattet jeg også som svært god, mellom 4 1/2- 5 timer litt ettersom hvordan du bruker den. Om du bruker Combo-driven mye vil den nok være noe mindre.

Ytelsen var overraskende bra på stort sett det meste. Men man legger på enkelte ting merke til at harddisken er en flaskehals med sine 4200 rpm. Særlig gjelder dette under enkoding av mp3 og liknende.

På spill fungerte den rimelig greit og den ble foretrukket et godt stykke foran min G4 dual 450 Mhz med radeon 9000 pro som spillmaskin.

Dette merkes mest på nyere spill der man merker at hele maskinens arkitektur er mer effektiv.

Maskinen fungerte også relativt greit i Reason som er et program for å lage musikk. Man kan dog ikke ta helt av med antall synther og effektbokser. Maskinen er i svakeste laget når det gjelder 3d-animasjon, men yter langt bedre enn min dual g4 450 i blant annet cinema 4d. Photoshop har vi dessverre ikke fått testet.

Av det jeg har testet er den rent ytelsesmessig svært nærme 12" powerbooken.

Når det gjelder tastaturet har dette også blitt bedre. Tastene har fått en førelse som ligger nært opptill dagens powerbooks om ikke helt.

Håper dette var av interesse.

Lenke til kommentar

Tusen takk for oppsumering av iBook G4 testing så langt nilka, ser frem til når testen legges ut. Virker jo veldig lovende så langt!

Fint å høre at den også duger i Reason, siden dette er et program jeg kunne tenkte meg å lære.

Når tror dere testen blir lagt ut i sin helhet? Hadde vært veldig fint om den kom ut i løpet av helgen!!

Armas: Har ikke snakket med Apple, var en tur innom mac&carry igår og jeg tror nå at jeg heller kommer til å bestille iBooken derfra, greit å ha et serviceverksted å forholde seg til pluss at ventetiden ville nok blitt for lang om jeg skulle bestillt fra apple.no. En kamerat av meg måtte vente i 2-3uker før ADC kontoen hans ble "verifisert". Ventetiden på produkter er jo også ganske lang.

Er det noen som har erfaringer med Mac&carry?

Når jeg var innom fikk jeg iallefall inntrykk av at de var veldig hyggelige og hjelpsomme.

Takk for svar så langt!

-Jostein

Lenke til kommentar

Sikkert fint å ha en årntli forhandler å forholde seg til, det er også digg å bare kunne betale å så ta med maskinen hjem.

Men!

Jeg ville bare nevne at ADCmedlemskapet er en meget kjekk sak. Selv medte jeg meg inn i sommer fordi jeg trodde jeg skulle handle på applestore. Etterpå valgte jeg å kjøpe maskinen i NewYork istedenfor. Er likevel meget fornøyd med å ha medlt meg inn i ADC, Har så langt mottat bla.a. Panther gratis + masse andre programmer. Hvis man i tillegg er utvikler får man jo enda større utbytte. I tilleg har jeg jo nå et kjøp tilgode med 20% rabatt. :)

Armas

Lenke til kommentar

dansesareven: Det kom kanskje ikke godt frem i forrige melding, men det jeg mente var iallefall at jeg nok dropper hele ADC rabatten pga. venting på verifisering av ADC-"kontoen" og så venting på selve iBook'en. Ut fra hva jeg har lest og hørt kan denne prosessen ta rundt 6uker. På Mac&carry vil jeg som student ved UiB få en studentrabatt på 9%, samt at leveringstiden vil i følge mac&carry ligge på ca.1,5 uker (BTO modell), kjøper jeg "stock"-modell får jeg den over disken der og da.

Armas: Gratis software er bra! Får kanskje tenke på å melde meg inn som ADC-medlem alikevel da. Men jeg også sparer nok ADC rabatten til et senere kjøp. Blir jeg fornøyd med iBook'en (noe jeg regner med), blir nok ikke det mitt siste kjøp fra apple:) Hadde vært fint med en G5 PB når det kommer!

-Jostein

Lenke til kommentar

Hvordan er finishen på de nye G4 ? Har bare sett den og G3 på bilder, men jeg synes hvit var en mye penere farge.

En ting til..

Eneste grunnen til at jeg vurderer powerbook 12" isteden for ibook 12" bortsett fra finish er at jeg "må" koble den opp til min hansol 19" lcd med 1280*1024 oppløsning. Kan man fremdeles "hacke" grafikkortet eller hva man gjorde slik at man kan bruke annet enn ibookens standard oppløsning på ekstern skjerm?

Lenke til kommentar

Jeg bestillte en iBook G4 fra mac&carry forrige tirsdag. Regner med at jeg får den etter jul en gang (siden posten har mye å gjøre for tiden). Jeg ville egntlig kjøpe en stock-modell, da hadde jeg fått den over disken, men gikk for en BTO-modell da jeg leste at det ikke var mulig å sette inn BT-modul senere (greit å ha:)

Jeg fikk sett 12" G4 på mac&carry og som toretors sa er den designmessig veldig lik de gamle. Etter hva jeg husker har den en mer matt hvit finish, samt at den er grå noen plasser (se bilder på apple.no). Finishen er en smakssak, jeg synes den ser bra ut.

Etter det jeg har lest på andre forum så eksisterer det en "spanning-hack" som visstnok kan støtte opptil 1600*1200, men tror det kan lønne seg å gjøre litt reserach før man tar denne ibruk. Her er en link til en diskusjon om spanning-hacken på macnn:

Spanning hack

På iBooken er det ingen DVI port, men jeg har en kamerat med en Dell X300 (også uten DVI-port), han koblet den til sin Sony 19" LCD display og jeg synes iallefall at billedkvaliteten var upåklagelig. Nå skal det sies at han ikke spiller no særlig da.

-Jostein

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Hei og hopp.

Lurte på om noen her kan si meg om man også får ADC-rabatt på tilbehør? Skal bestillle meg utstyr over helga, og lurte på å slenge med et Canon Ixus 400 med 128MB CF-kort, dette blir kostende ca 3700 med 20% rabatt, og er i såfall en bra pris.

Lenke til kommentar
Hei og hopp.

Lurte på om noen her kan si meg om man også får ADC-rabatt på tilbehør? Skal bestillle meg utstyr over helga, og lurte på å slenge med et Canon Ixus 400 med 128MB CF-kort, dette blir kostende ca 3700 med 20% rabatt, og er i såfall en bra pris.

Jeg bestilte meg en Powerbook 12' idag gjennom Student ADC. :yes: Da jeg spurte hva jeg fikk rabatt på fikk jeg vite at rabatten KUN gjelder Apple sine egne produkter. Altså ingen tredjeparts produkter.

Rabatten gjelder forøvrig i sammenheng med et "system". Dvs at du skal kunne bestille maskin og skjerm og evt tilbehør (f.eks Airport Extreme basestasjon). Har også hørt at iPod går under dette.

-Q

Lenke til kommentar
Lurer bare på om noen kan bekrefte min mistanke om at elever, selv om de er over 18 år, som går på videregående, ikke kan bli ADC-medlemmer.../få studentrabatt?

Mvh kjello2

Fra http://developer.apple.com/students/ :

"After agreeing to the ADC Terms and Conditions, you must identify yourself as a student, fill in your student identification number, and write in your School Name on the "Your Information" page. To be eligible for the ADC Student Program, you must be currently enrolled as a part-time or full-time student at a college or university, have a student identification number, and be at least 18 years of age."

Jeg er ikke sikker på om college går for videregående. Men du må hvertfall ha et "studentnummer". Dersom du har noe som beviser at du går på skole og du har et slikt nummer, tror jeg kanskje det er mulig å bli ADC-medlem. Jeg _tror_ jeg har hørt om folk som har fått ADC-rabatt på forumet, men det må du nesten ta med en klype salt -- meget mulig jeg husker feil..

-Q

Lenke til kommentar
Derimot når det gjelder hvordan iBook G4 er, kan jeg si en del. Vi i amac.no har hatt den til test og testen vil snart komme på nettet. Eneste grunn til at den ikk er der enda er at vi mangler noen photoshop resultater.

Ting Tar Tid her på amac jah! :thumbdown:

håper den kommer snart

Lenke til kommentar

Er vel grundige photoshop-undersøkelser da vettu :p

Btw, nå var kraftboka mi ferdig bygd, merkelig hvor utålmodig man er etter å ha levd laptopløs i 24 år, så meldte det akutte behovet seg plutselig når man bestilte en :)

Endret av perbl
Lenke til kommentar

Tok veldig lang tid dette ja..

Jeg ville helst lese amac's test før jeg bestillte iBook'en, men den gang ei. Nå venter iBook'en min på meg på mac&carry i Bergen, da gjelder det bare for meg å finne en måte å få den til Haugesund før nyttårsaften :) I værste fall må jeg reise til Bergen på nyttårsaften å hente den..

Nå er jeg ikke like spent på testen lenger ialllefall..

Sitter på en pentium 233MMX, så det skal bli utrolig bra å få iBook'en!!

Jostein

Lenke til kommentar

Da var iBook'en i hus :yes: .. Da er det bare å prøve å venne seg til mac og osx, virker veldig lovende!

Ingenting å klage på så langt, men kommer til å oppgradere til 640MB ram..

-Jostein

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...