Gå til innhold

Når skal menn begynne å stå opp for seg selv?

Anbefalte innlegg

Satt å så på barne-TV med min datter her om dagen, da selveste brannmann Sam dukket opp på skjermen. Hun elsker den serien, og det er alltid fengende å høre den kule intro låta. Men det var helt til jeg hørte teksten "Kjenner dere brannmann Sam, ingen er så kjekk og stram". Jeg trodde først jeg hørte feil, men det gjorde jeg altså ikke. Personlig bryr jeg meg overhode ikke noe om det, men jeg er overrasket at dette bare har latt rulle å gå uten at noen har reagert.

Hadde dette vært en kvinne, og teksten gått slik "Kjenner dere sykepleier Lise, ingen er så pen og stram". Da hadde det blitt rene gale Mathias i landet. Kanalen måtte ut å legge seg padde flate, noen i produksjonen måtte sparkes og dagsnytt 18 hadde hatt full pågang av mamma bloggere med døtre som angivelig skal ha fått varige mén, for ikke å snakke om Kari Jaquesson som hadde krevd unntakstilstand.

Forsking viser at menn er blitt taperne på mange samfunnsarenaer, når skal vi begynne å stå opp for oss selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Menns terskel for hva som vi faktisk lar oss provoseres av er ikke den samme som kvinners. Psykologisk har de alltid vært svakere (no offense (for realsies)), flertallet og generelt sett. 

Dette er ikke kampen vi skal krige. 

Jeg etterlyser ikke noen vinnere, derimot ønsker jeg likestilling. Det er ikke noe automatikk at enn mann skal måtte finne i seg mer, enn en kvinne. Skal man forlange at en gutt på 4 år skal tåle dette, mens en jente skal skjermes. Det er ikke rettferdig for noen. av dem.

Endret av Skribenten_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menns terskel for hva som vi faktisk lar oss provoseres av er ikke den samme som kvinners. Psykologisk har de alltid vært svakere (no offense (for realsies)), flertallet og generelt sett. 

Jeg etterlyser ikke noen vinnere, derimot ønsker jeg likestilling. Det er ikke noe automatikk at enn mann skal måtte finne i seg mer, enn en kvinne. Skal man forlange at en gutt på 4 år skal tåle dette, mens en jente skal skjermes. Det er ikke rettferdig for noen. av dem.

Likestilling handler ikke om å kreve at menn skal bry seg om det samme som kvinner. 

Da har du misforstått. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Kan også nevne at det alltid kommer kritikk mot dukker (Barbie), fremstilt urealistisk pene som gir jenter dårlig selvbilde. Aldri har jeg hørt noen slå et slag for action figurer med perfekte veltrente muskler og kropps-fett på nesten 0%. Poenget mitt er at kvinnekampen har satt likestillingskapmen i skyggen, og det er en trend som skremmer meg.

Endret av Skribenten_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Likestilling handler ikke om å kreve at menn skal bry seg om det samme som kvinner. 

Da har du misforstått. 

Så det du sier er at dette skal gutter tåle, mens jenter skal slippe. Javel, da har jeg mulig misforstått likestilling.

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar

Likestilling blir i mine øyne håpløst når vi fra evolusjonen er så forskjellige. Kvinner er bedre enn menn på mange områder, og menn er naturlig nok bedre på andre områder. 

Skulle vi vært likestilte på alle områder kunne vi ikke skilt mellom dame- og herrefotball og garderober heller. Vi er forskjellige, og det er bra. Det ofte diskuterte emnet om lik lønn for likt arbeid er jeg dog helt enig i. Det skulle nesten bare mangle. Men det handler igjen om at kvinner må stå opp for seg selv hvis en medarbeider i samme stilling har annen lønn.

Det virker dog som det har blitt en trend i å synes synd på seg selv, og skylde problemet på alt og alle. Vi er alle ansvarlige for oss selv, og er noe slik vi ikke ønsker det - kan man alltid endre på situasjonen.

Og ang. Brannmann Sam. Virkelig?..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Likestilling blir i mine øyne håpløst når vi fra evolusjonen er så forskjellige. Kvinner er bedre enn menn på mange områder, og menn er naturlig nok bedre på andre områder. 

Skulle vi vært likestilte på alle områder kunne vi ikke skilt mellom dame- og herrefotball og garderober heller. Vi er forskjellige, og det er bra. Det ofte diskuterte emnet om lik lønn for likt arbeid er jeg dog helt enig i. Det skulle nesten bare mangle. Men det handler igjen om at kvinner må stå opp for seg selv hvis en medarbeider i samme stilling har annen lønn.

Det virker dog som det har blitt en trend i å synes synd på seg selv, og skylde problemet på alt og alle. Vi er alle ansvarlige for oss selv, og er noe slik vi ikke ønsker det - kan man alltid endre på situasjonen.

Og ang. Brannmann Sam. Virkelig?..

Sangen er jo jo godt eksemplet på det jeg prøver å fortelle her. Hadde du hatt en sønn på 4 som lurte på hvorfor gutter må finne seg å bli fremstilt på en måte som en jente blir beskyttet mot, så kunne man ikke i et likestilt samfunn sagt. Sorry gutten min, men du er gutt så det må du bare finne deg i. Muligens du hadde sagt det, men poenget mitt er at vi har blitt så opptatt av kvinnekampen at vi til tider glemmer at kvinnekamp er ikke det samme som likestilling. Og det er ikke en bra ting, vis du lurte på det.

Lenke til kommentar

Det ofte diskuterte emnet om lik lønn for likt arbeid er jeg dog helt enig i. Det skulle nesten bare mangle. Men det handler igjen om at kvinner må stå opp for seg selv hvis en medarbeider i samme stilling har annen lønn.

''The wage gap'' er en myte, de tar ikke i betraktning at kvinner tar oftere fri og må ta ofte fri når de blir høygravide og en stund etterpå for å ta vare på det nye spedbarnet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Og 20 år senere så trenger gutten overdrevet tro på egne ferdigheter, naturlig sjarm, en vennegruppe med circa like attraktive og vellykkede gutter og en plan for resten av livet sitt -- for ellers vil ikke jenten være kjæresten hans, fordi det er andre gutter som ble kjørt hardere av sine foreldre og omgangskrets som hun synes er mer interessante.

Det er misbruk av guttebarn å lære dem opp til at de er likeverdige jenter:

Jenter vil ikke ha likeverdige gutter, de vil ha bedre gutter.

Således er det misbruk av jentene også:

Om guttene ikke oppdras hardere enn jentene vil ikke jentene finne lykken i verden heller, fordi de ikke vil finne en gutt som appellerer til deres standarder.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsking viser at menn er blitt taperne på mange samfunnsarenaer, når skal vi begynne å stå opp for oss selv?

Jeg vet ikke om det finnes noen norsk variant av A Voice for Men, men det ser i det minste ut som om den er nogenlunde internasjonal. De prøver i det minste å jobbe for saker som teller, som f.eks: Mental helse, hjemløshet, fars rettigheter, forby omskjæring, rettssikkerhet osv.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Kjekk og stram har gjerne ikke samme assosiasjoner hos menn som det har hos kvinner. Ja, det kan være uheldige ord å bruke om menn, men ordene brukt om kvinner har nok mye mer negativ historie. Det er ikke slik at kjønn blir behandlet likt eller har lik forhistorie. Så man kan ikke sammenligne den type ordbruk likt heller. Det betyr ikke at det ene kjønn leter etter en unnskyldning til å bli fornærmet, det betyr bare at de ordene er mer uheldige hos det ene kjønn

Jeg tenker at om kvinner ble kalt kåte griser ville ikke det hatt samme effekt som når man hadde sagt det samme om menn. Dette handler om eksisterende fordommer og ordbruk. Historien til kvinner og menn er ulik, og derfor reageres det på ulik bruk av språk av forventninger også

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...