Gå til innhold

Win 10 - Treg PC, mange prosesser i bagrunnen

Anbefalte innlegg

Pcen min begynner å bli vel sliten. Etter å ha sett gjennom oppgavebehandling viser det seg at 158 prosesser kjører i bakgrunnen, noe som virker litt vel høyt? Vanskelig for meg å vite hvilke prosesser jeg kan avslutte. 

Søkt rundt og gjort følgende:

-CCleaner

-Malwarebytes

-McAfee

-Deaktivert nesten alt fra oppstart

-Avinstallert unødvendige programmer

Må jeg formatere for å få pcen for å få farten tilbake, eller er det noe annet jeg kan gjøre?

Vedlagt screenshots av prosessene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en stasjonær eller bærbar? Hva maskinspesifikasjoner har du?

Det er ofte lett å se seg blindt på antall prosesser og tjenester. Utifra skjermbildene dine er det ikke noe unormalt å se. Om McAfee er kjent for å være en ressurs -sliter vet jeg ikke.

Det er ofte at lite minne, treg harddisk og/eller internett kan gi deg følelsen av treg maskin. Om du bruker ytelsesfanen i Oppgavebehandling vil du kunne se om det er mye belastning på de ulike komponentene.

Lenke til kommentar

Ingenting av det du har lagt ut tilsier at maskinen skal være treg.

Har du sjekket for minnefeil og hva som skjer på disk i/o og hvor mye minne som er ledig / page-fil, ikke minst hvordan prosessoren scaler og om du har drivere som låser ting.

Lenke til kommentar

Kun 3-6% cpu bruk og 25-30% benyttet minne i dine skjermbilder og det er mere enn nok ledige ressurser. Det er mange prosesser som er i "dvale" i nyere os som 8.1/10 fremfor å være avsluttet da dette for det meste bedrer på bruker ytelsen fremfor at de skal starte opp gjentatt ved behov med initialiserings prosess som er mere ressurskrevende. Så man skal ikke se seg "blind" på at bakgrunnsprosesser er +/- 30-40 stykker flere enn man har formening om.

Men det er ikke noe poeng i å ha installert 3parts programmer (med bakgrunns prosesser og oppsrarts delay og ressurs allokering av cpu og minne) som en ikke bruker.

Har du følelse treg pc gjetter jeg på at den ikke har ssd men harddisk , og/eller en duo core lavenergi prosessor.

Før man går overboard kan man temporært starte operativ systemet med minimal (clean) boot for å se om det er 3parts software som er ytelses problemet .

Dette har vært støttet i flere windows os bakover. https://support.microsoft.com/en-us/help/929135/how-to-perform-a-clean-boot-in-windows

Men noen har vært uheldige også med denne metoden med at de ikke får startet/logget inn så vurder og utfør med forsiktighet.

Registry cleanere og ccleaner er jeg ingen tilhenger av og mener det hører til XP tiden (knapt).

Ingen av disse er ufeilbarlige og autopilot fjerning av register oppføringer er uansett ikke noe ideell feilsøkings tilnærming og kan i mange tilfeller gjøre vondt værre.

Som noen over har nevnt kan det være på plass å beskrive PCens spesifikasjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...