VRK18 Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Finnes det noen tall på hvor stor andel av Norges befolkning som er troende kristne og muslimer? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 https://www.ssb.no/kultur-og-fritid?de=Religion+og+livssyn Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Vanskelig å si hvor mange som er kristne siden den norske kirken lyver støtt og stadig. Er bevist om og om igjen at de melder inn alt med puls så de kan få $$$. 5 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 https://www.ssb.no/kultur-og-fritid?de=Religion+og+livssyn Så vidt jeg kan se, opplyser den statistikken om medlemskap. Men spørsmålet gjaldt antall troende, og ikke er alle medlemmer troende og ikke er alle troende medlemmer. En spørreundersøkelse kunne gi svar på hvor mange som anser seg selv for å være troende, selv om svært mange nok er i tvil om hvilken kategori de tilhører. Noen objektiv katalogisering av graden av religiøs tro, kan av gode grunner ikke utarbeides. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Med alt hva vi nå vet om uredelige religiøse trossamfunns medlemslister så blir jo feilmarginen dit hen at det umuliggjør å legge disse tallene til grunn. Det eneste vi kan fastslå er at det er fallende deltagelse på religiøse aktiviteter og glede seg over at spesielt flere og flere ser innlemmelsen av spedbarn i kirken via dåp som noe galt. Men skulle man tatt med hele røkkelet av religioner inkludert Islam så tipper jeg at mellom 30-40% av befolkningen enda er troende. Absurd men sant. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 så tipper jeg at mellom 30-40% av befolkningen enda er troende Det spørs hvordan du definerer "troende". Spør du: Tror du det finnes en gud?, vil jeg tippe at drøyt dobbelt så mange (4 av 5) velger å svare ja. (Merkelig at de kan tro på noe uten å ha snev av bevis, men der har du menneskene: når de ikke vet, tyr de til ønsketenkning). Lenke til kommentar
afterall Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 "Bare 48 prosent av de som er medlemmer av statskirken definerer seg som kristne, viser en ny meningsmåling. Hvert tredje medlem er ateist." "Blant hele befolkningen oppfatter 40 prosent seg som kristne, nesten like mange, 39 prosent, som ateister. 14 prosent forteller at de tror på en skaper og to prosent har en annen tro enn den kristne (tall fra SSB viser at 11 prosent av befolkningen var medlemmer av et annet tros— eller livssynssamfunn enn Den norske kirke i 2015)." http://www.aftenposten.no/norge/Flertallet-av-kirkemedlemmene-er-ikke-kristne-55781b.html 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Mens man klør seg i hodet over den høye andel som definerer seg som kristne så kan man trøste seg med at en god del av disse 11% som var medlem av andre tros/livssynssamfunn er ateister og humanetikere. Endret 22. april 2017 av Thoto79 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 http://www.aftenposten.no/norge/Flertallet-av-kirkemedlemmene-er-ikke-kristne-55781b.html Interessante tall! Av de som ville svare, var altså 59% troende og 41% ateister. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 http://www.aftenposten.no/norge/Flertallet-av-kirkemedlemmene-er-ikke-kristne-55781b.htmlInteressante tall! Av de som ville svare, var altså 59% troende og 41% ateister. Hvordan kommer du frem til disse tallene..? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Hvordan kommer du frem til disse tallene..? 4% ville ikke svare 39% ikke-troende, ateister 40% kristne, 14% har en tro om en skaper, men ikke noen bestemt religion, 2% har en annen tro enn den kristne Ergo 39/96 = 41% ateister, 56/96 = 59% troende. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Hvordan kommer du frem til disse tallene..? 4% ville ikke svare 39% ikke-troende, ateister 40% kristne, 14% har en tro om en skaper, men ikke noen bestemt religion, 2% har en annen tro enn den kristne Ergo 39/96 = 41% ateister, 56/96 = 59% troende. Vel, ok. Det er jo en måte å gjøre det på. Allikevel er det vanskelig å si noe om de 14%, og kanskje også tildels de 40% kristne. "Tro om en skaper, men ingen bestemt religion" kaller vi vel gjerne deisme, eller agnostisisme. Om en ikke har en bestemt religion, tror en heller ikke på en spesifikk gud, og da heller ingen personlig gud. Enig? I mine ører blir dette såpass vagt at det nok blir nærere ateisme enn religiøsitet, hvertfall om vi snakker rent praktisk hvordan folk lever livene sine. En annen tilnærming er nok at det fortsatt for en god del av befolkningen kanskje ikke er naturlig å identifisere seg som ateist, et ofte negativt ladet ord, selv om en i realiteten er det. Selv om noen "kristen-test" selvfølgelig er tåpelig, tror jeg vi kan anta at vi i Norge har mange "kulturelt kristne": folk som gjerne identifiserer seg som kristne gjennom kulturen de er oppvokst i. En tredje mulighet kan være utilstrekkelig kunnskap om vitenskap, der en f.eks. anser mennesket som så 'komplekst' at det må ha blitt skapt, uten at en velger å sette seg inn i hvordan evolusjon fungerer. Endret 22. april 2017 av afterall Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 "Tro om en skaper, men ingen bestemt religion" kaller vi vel gjerne deisme, eller agnostisisme. Om en ikke har en bestemt religion, tror en heller ikke på en spesifikk gud, og da heller ingen personlig gud. Enig? I mine ører blir dette såpass vagt at det nok blir nærere ateisme enn religiøsitet, hvertfall om vi snakker rent praktisk hvordan folk lever livene sine. En annen tilnærming er nok at det fortsatt for en god del av befolkningen kanskje ikke er naturlig å identifisere seg som ateist, et ofte negativt ladet ord, selv om en i realiteten er det. Selv om noen "kristen-test" selvfølgelig er tåpelig, tror jeg vi kan anta at vi i Norge har mange "kulturelt kristne": folk som gjerne identifiserer seg som kristne gjennom kulturen de er oppvokst i. Ja det er nok mange som baserer troen sin på det besteborgerlige, disse som aldri har bladd i bibelen eller som ofrer Jesusen en tanke privat men som allikevel gir inntrykk av at de er kristne som "seg hør og bør.".. Alle disse vil nok svare ja på om de er kristne, men som du skriver så bunner ikke dette i livssyn/personlig tro men kultur og tradisjon. En sekulær kristen blir en umulig kategori da det jo bunner i en selvmotsigelse men allikevel altså ett fenomen som fortsetter å mate kirken med offentlige subsidier. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Vel, ok. Det er jo en måte å gjøre det på. Allikevel er det vanskelig å si noe om de 14%, og kanskje også tildels de 40% kristne. "Tro om en skaper, men ingen bestemt religion" kaller vi vel gjerne deisme, eller agnostisisme. Begrepet deisme er først og fremst knyttet til en retning innen kristen teologi. Teisme må være mer treffende som betegnelse på dem som tror på gud(er). Agnostisisme, derimot, betyr iflg. SNL "det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så kan man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes". Altså vet-ikke og kan-ikke-vite, for å si det enkelt. For meg er det helt selvsagt at det store og avgjørende skillet går mellom dem som tror på en eller flere guder og de som avviser å tro på guder, altså teister og ateister. Ditt resonnement om at en som ikke tror på en personlig gud, f.eks. en panteist, har en såpass vag tro at den er nærmere ateisme enn religiøsitet, forstår jeg ikke. Tvert imot, ville jeg si. Det må være mer religiøst å tro at gud(er) gjennomstrømmer og er overalt, enn å tro på en gud som skapte verden på et visst tidspunkt og deretter lar den gå sin skjeve gang? Etter min oppfatning går det viktigste skillet mellom de som tror på fornuft og vitenskap kontra de som tror på ubeviste fantasier. guder, djevler, liv etter døden, sjelevandring m.m. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Vanskelig å si hvor mange som er kristne siden den norske kirken lyver støtt og stadig. Er bevist om og om igjen at de melder inn alt med puls så de kan få $$$. Hva tenker du da om at Den norske kirke får en fast bevilling over statsbudsjettet og derav ikke er avhengig av medlemsantallet? For andre trossamfunn vil metodikken du beskriver kunne fungere, det er jo avslørt alvorlig juks om dette blant andre trossamfunn de siste årene.. Lenke til kommentar
På den andre siden. Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 (endret) Eneste som er sikkert er at det er vanskelig å si. I 2013 ble det publisert en artikkel på forskning.no som mente det var maks 194.000. Gymnastikken de gjorde for å få dette tallet var å se på både religionen i landene utvandring skjedde og tilhørighet til menighet og lignende. Slik blir resultatet nærmere virkeligheten enn kun ved medlemskap. For å prøve på det umulige så var antall muslimer i 2013 mellom 2,1% og 3,9%. (Benyttet SSB sitt folketall fra 2013 og tallene i artikkelen.) Idag er 2,8% av befolkningen medlem av et muslimsk trossamfunn. Om jeg antar at prosentdelen har økt med samme faktor for totalandelen blir høyeste alternativet 5,2% av befolkningen. Eller 273.432 personer. Noe jeg vil kalle et edruelig estimat dersom migrasjonen og befolkningsveksten de siste årene tas med i betraktning. Perspektivmeldingen 2017 konkluderte med at gjennomsnittsalderen i Norge ble holdt nede blant annet som en følge av innvandring (side 152). Noe som indikerer at en betydelig del av befolkningsveksten er unge mennesker med utenlands opprinnelse. På en annen grafer er det tydelig hvilken landegruppe som har størst nettoinnvandring. Dessuten har gruppen den eneste nettoinnvandringen som tilnærmet kun har økt siden 2008/2010. Gruppen er Landegruppe 3, Afrika, Asia og Latin-Amerika. Legger ved et bilde Pew senteret lagde i 2014 som illustrere Islams utbredelse i områdene. 5,2% tallet er kun en lineær økning av maksimal antallet sammenlignet med medlemskap i trossamfunn. Noe som plasser andelen mellom 2,8% og 5,2%. Eller 4% om medianen benyttes. Edit:Ipsos beregnet at rundt 3,7% av befolkningen var muslimsk i 2016. Endret 24. april 2017 av På den andre siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå