Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overpriset leilighet i Drøbak?

VRK18

Anbefalte innlegg

Ja, jeg får ofte slengbemerkninger fra utlendinger om at at vi nordmenn er så rike og at vi kan kjøpe alt, men faktum er at prisene i Norge er ekstremt mye høyere enn i resten av Europa. Spesielt boliger, men også dagligvarer. 

Mye av grunnen til at boligprisene øker er nok at boliger oppfattes som en trygg havn for investeringer. Har man pengene i banken mister de jo bare verdi med dagens lave renter. Og med stadig mer skatte- og reguleringskåte politikere er det mer risikofylt enn noen gang å investere i verdiskapning.

Det stemmer forsåvidt at det er dyrt med mat, men det er fordi vi ikke har et fritt marked. Vi har tilnærmet monopolsituasjon. Mat har alikevel ikke blitt svært mye dyrere i forhold til lønn, og er sammenliknbart med mange andre Europeiske land i forhold til hva mat koster i forhold til lønn. Men mat er nesten irrelevant for å si det på en dum måte, fordi mat er en liten kostnad i livet til folk. Den største kostnaden er bolig, og når den blir stadig dramatisk mye dyrere, kan man kalle det en krise.

I et rikt og utviklet land burde boligpriser være så billige som mulig i forhold til lønn slik at folk kan drive med andre ting enn å slave for en bolig hele livet sitt. I praksis som jeg sier, selge hele livet sitt for å kunne eie en plass å bo. Å leie er ikke et alternativ om noen skulle komme med det argumente, for leieprisene er også sinnykt høye, og man må også gi bort hele livet for å vedlikehold en leieleilighet for å ha en plass å bo.

Vi lever på mange måter i bakvendtland. Ting er helt bak mål, langt ute på jordet eller uti gokk for å si det på en enklere måte. Vi har bygget et system som er så til de grader defekt. At folk ikke evner å se det er skremmende, for de vil komme til å merke konsekvensene av det, dessverre. Hadde folk visst hva slags system de lever i hadde stortinget brent og generasjoner av politikere ville blitt kjeppjaget av lynsjemobber.

Nå handler alt tydeligvis om å få dette defekte systemet til å gå opp. Stadig mer dramatiske virkemidler for å holde systemet som ligger på intensivavdelingen i livet. Tro ikke staten er din venn om samfunnet kollapser, da vil de komme å forsøke å ta fra deg alt du har. Staten vil kun være en venn om det er folket som er staten og om det er folket som bestemmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer forsåvidt at det er dyrt med mat, men det er fordi vi ikke har et fritt marked. 

Ja, jeg vet jo det. Det samme gjelder boligprisene. Folk ville ikke pøst alt de hadde inn i boligmarkedet om det hadde vært et fritt boligmarked. Det er jo egentlig ikke noe hokus pokus med å sette opp et hus. Ingen grunn til at dette skal stige i verdi med 20% for hvert år det står og slites ned. 

Lenke til kommentar

I dag er det hipt å bo i Oslo, men det kan endre seg. Kanskje vil landsbygda bli mer attraktiv etter hvert.

Nja, hipt eller ikke så er det ikke praktisk nok å bo på lansbygda lenger. Transportkostnader (bil) og tidsbruk gjør at landsbygda rett og slett blir et umulig sted å bo for mange.

Jeg tror det er vel så attraktivt å bo på lansbygda, men hvem vil vel bruke et par timer ekstra om dagen til og fra jobb + at man ikke kan ta en svipp innom butikken eller komme seg hjem fra pub'en uten taxi som koster 2.500,-. Hvis man veier ulempene opp mot fordelene så vil ulempene ved å bo på landsbygda vinne nesten hver gang.

Boliger som ligger "landlig til", men fortsatt veldig nærme byen, selges ofte dyrt fordi man får i pose og sekk.

Det kommer også litt an på. Har du unger, hytte eller båt, begynner det å bli nødvendig å ha bil, og dermed å bo på landet. Dama brukte minst 3000 i måneden bare på bommer og parkering i Oslo . I tillegg kommer piggdekk avgiften hennes.

Når man har store hunder, og til dels hund generelt er også "bøgda' bedre tilrettelagt. Må bikkja på do på et uheldig tidspunkt åpner vi bare døra og lar henne tasse i hagen. Når vi skal i skogen på tur er vi der på 10min istedenfor å måtte sitte 20min på tbanen med hunden. Og tør ikke tenke på å oppdra barn i Oslo, hvor barnehagen må ha glassgjerde for å unngå avføring og sprøytespisser. De 25min ekstra hver vei det tar meg å pendle er vel verdt det

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Ja, jeg får ofte slengbemerkninger fra utlendinger om at at vi nordmenn er så rike og at vi kan kjøpe alt, men faktum er at prisene i Norge er ekstremt mye høyere enn i resten av Europa. Spesielt boliger, men også dagligvarer.

Kan du nevne en 10-15 land hvor gjennomsnittsinnbyggeren sitter igjen med med vesentlig mer enn gjennomsnittsnordmannen, når utgifter til bolig og mat er betalt? Jeg kommer ikke på noen.

Lenke til kommentar

Må bikkja på do på et uheldig tidspunkt åpner vi bare døra og lar henne tasse i hagen. Når vi skal i skogen på tur er vi der på 10min istedenfor å måtte sitte 20min på tbanen med hunden. Og tør ikke tenke på å oppdra barn i Oslo, hvor barnehagen må ha glassgjerde for å unngå avføring og sprøytespisser. De 25min ekstra hver vei det tar meg å pendle er vel verdt det

Oslo er mer enn bare Grønland ;) Ta for eksempel Grefsen eller Fornebu. Der har du natur og friluft like utenfor stuedøra, og narkomane finnes knapt. 

Lenke til kommentar

*snip*

Det stemmer forsåvidt at det er dyrt med mat, men det er fordi vi ikke har et fritt marked. Vi har tilnærmet monopolsituasjon. Mat har alikevel ikke blitt svært mye dyrere i forhold til lønn, og er sammenliknbart med mange andre Europeiske land i forhold til hva mat koster i forhold til lønn. Men mat er nesten irrelevant for å si det på en dum måte, fordi mat er en liten kostnad i livet til folk. Den største kostnaden er bolig, og når den blir stadig dramatisk mye dyrere, kan man kalle det en krise.

I et rikt og utviklet land burde boligpriser være så billige som mulig i forhold til lønn slik at folk kan drive med andre ting enn å slave for en bolig hele livet sitt. I praksis som jeg sier, selge hele livet sitt for å kunne eie en plass å bo. Å leie er ikke et alternativ om noen skulle komme med det argumente, for leieprisene er også sinnykt høye, og man må også gi bort hele livet for å vedlikehold en leieleilighet for å ha en plass å bo.

Vi lever på mange måter i bakvendtland. Ting er helt bak mål, langt ute på jordet eller uti gokk for å si det på en enklere måte. Vi har bygget et system som er så til de grader defekt. At folk ikke evner å se det er skremmende, for de vil komme til å merke konsekvensene av det, dessverre. Hadde folk visst hva slags system de lever i hadde stortinget brent og generasjoner av politikere ville blitt kjeppjaget av lynsjemobber.

Nå handler alt tydeligvis om å få dette defekte systemet til å gå opp. Stadig mer dramatiske virkemidler for å holde systemet som ligger på intensivavdelingen i livet. Tro ikke staten er din venn om samfunnet kollapser, da vil de komme å forsøke å ta fra deg alt du har. Staten vil kun være en venn om det er folket som er staten og om det er folket som bestemmer.

Du vet at boligprisene er et resultat av et fritt marked? At matprisene har vært bra en del år sett opp mot lønn kan vi faktisk takke monopolet for, vel takke de som eier vellinga for at de ikke vil ruinere oss.

Et fritt marked er på mange måter ikke bra og på mange måter bra. Politikerne surrer som de alltid har gjort, men når de snakker om å regulere markeder som boligmarkedet så blir det rabalder. Hvorfor vil folk som synes det er på tide å gjøre noe "henge" politikere som fremmer forslag, altså politikere som er enige og ser det samme problemet?

Lenke til kommentar

*snip*

Du vet at boligprisene er et resultat av et fritt marked? At matprisene har vært bra en del år sett opp mot lønn kan vi faktisk takke monopolet for, vel takke de som eier vellinga for at de ikke vil ruinere oss.

Et fritt marked er på mange måter ikke bra og på mange måter bra. Politikerne surrer som de alltid har gjort, men når de snakker om å regulere markeder som boligmarkedet så blir det rabalder. Hvorfor vil folk som synes det er på tide å gjøre noe "henge" politikere som fremmer forslag, altså politikere som er enige og ser det samme problemet?

Vi har ikke noe fritt marked. Vi har et manipulert pengemarked hvor boligprisene er et resultat av at bankene gjør folket til slaver i enda høyere grad enn tidligere.

Hvis du tror pengemarkedet er et fritt marked er du helt på jordet. Det er faktisk så lite fritt at man nå kan begynne å spørre seg selv om vi i det hele tatt har noen frie marked. Finansmarkedet er manipulert, kapitalmarkedet per proxy er manipulert. Kapitalismen er ikke et fritt marked, det er et grovt korrupt, kontrollert og manipulert marked med visse formål.

At du kan tro noen marked innenfor det er fritt, når du må betale hele livet ditt for en bolig i et utviklet land, er rimelig tåpelig. Boligmarkedet er kontrollert av pengemengden, styrt av bankene, utnyttet av kapitalistene, brukt av blodsugerne mens folket må betale hele livet sitt for noe de egentlig kan bygge selv med egne hender på langt kortere tid enn det tar å betale ned lån for å kjøpe et ferdig hus.

Det hele er så absurd. Det er ikke et fritt marked. Hadde det vært et fritt marked ville boliger idag vært billigere i forhold til lønn enn de var for 20 år siden, fordi det idag er større tilgang til maskinere til bygging av boliger, byggingen er enklere og hyppigere, vi har mindre byråkrati som (burde) senker omsetningkostnader. I et fritt marked hvor boligbygging, omsetning og slike ting effektiviseres, burde boliger bli billigere, ikke dyrere.

Lenke til kommentar

Kan du nevne en 10-15 land hvor gjennomsnittsinnbyggeren sitter igjen med med vesentlig mer enn gjennomsnittsnordmannen, når utgifter til bolig og mat er betalt? Jeg kommer ikke på noen.

Jeg vet ikke helt, men i land som Spania har folk råd til å gå på restaurant hver dag, noe som gjerne er normalt. Da er det relativt hva man sitter igjen med ETTER bolig og mat. Men Norge er ikke noe unikum her, jeg tror de fleste land i Europa sitter folk igjen med omtrent like my igjen etter bolig og mat.

Ja, i Norge tjener kanskje folk bedre enn i flere andre land, men de betaler også langt mer for bolig og mat.

Jeg vil si at totalt sett så er folk i Norge rimelig fattige, fordi pengene er så lite verdt og fordi stort sett alt er så overpriset, med noen hederlige unntak.

Lenke til kommentar

Det er sikkert takst. Skal du ha en så ny og moderne leilighet, som at på til er i nærheten av Oslo, så er det nok en slik pris du må ut med. Som tidligere nevnt er det markedet som bestemmer prisen.

Jeg kjøpte nybygg, enebolig, egen carport, 2 verandaer i 2 etg, 2 etasjer, 145kvm p-rom, 2 bad, 3 soverom,2  stuer, liten hageflekk(kanskje rundt 300kvm), 5 min å gå til jernbanen og Kiwi, 38min til Oslo S med toget.

Pris? 3,8. Så ja, jeg synes dette er overpriset.

Men vi kjøpte i Tomter(lite sted i østfold, men ganske nærme Ski). Men faktisk enklere å komme seg til Oslo og Ski derfra, enn Drøbak.

Det er havutsikten som gjør at en liten leilighet på drøbak koster 3 millioner mer enn det store huset med bedre transportmuligheter, som vi kjøpte. Jeg synes ikke havutsikten er verdt det. Fra andre etg i huset vårt vil vi forøvrig ha fin utsikt med skog og jorder langt bortover horisonten - vel så fint etter min mening.

Har blitt fortalt at det er tre ting som er utslagsgivende når det kommer til bolig og pris.

Det første er: Beliggenhet

Det andre er: Beliggenhet

Det tredje er: Du gjettet det sikkert, beliggenhet.

Det å sammenligne noe som er i Tomter, med noe som er i Drøbak (uansett hva det er snakk om)

er like intetsigende som det å sammenligne prisen på mandler kontra prisen på kylling.

Lenke til kommentar

Når man har store hunder, og til dels hund generelt er også "bøgda' bedre tilrettelagt. Må bikkja på do på et uheldig tidspunkt åpner vi bare døra og lar henne tasse i hagen. Når vi skal i skogen på tur er vi der på 10min istedenfor å måtte sitte 20min på tbanen med hunden. Og tør ikke tenke på å oppdra barn i Oslo, hvor barnehagen må ha glassgjerde for å unngå avføring og sprøytespisser. De 25min ekstra hver vei det tar meg å pendle er vel verdt det

1, Vokste opp i Oslo med stor hund (schäfer) og slapp han rett ut i egen hage om han ønsket å være ute.

2, Skogen (Nordmarka) var ca 5 min gange unna

3, Oslo sentrum var ca 15 min unna med t-bane

4, Barnehagen og skolen lå så å si inntil nordmarka og vi hadde verdens største lekeplass fri for biler.

5, Avøring og sprøytespisser.... Tror du at Oslo består kun av "plata" eller Oslo S? 

6, Trengte ikke å kjøre gjennom bommen for å komme til sentrum eller jobb (min foreldre).

7, Ville jeg på kino tok det meg ca 20 min (uansett om det var Colosseum, Eldorado, Saga etc)

8, Jeg kunne fortsatt med sikkert 50 punkter til.

Prøv å holde deg litt mer objektiv kanskje?

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...