super-im Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Oppgave a Anta at det eksisterer 2 bedrifter i hjemlandet som begge produserer og selger det samme produktet. Men fordi bedriftene er lokalisert ulike steder har hver enkelt bedrift i utgangspunktet lokalt monopol i sitt nærmiljø. Den lokale etterspørselen etter produktet er: Q = 120 – P ó P = 120 - Q hvor Q er mengde og P er pris. Den enkelte bedrifts totale produksjonskostnader (TC) er gitt ved: TC = 900 + Q2 Gjør rede for hvor mange enheter en bedrift vil selge og til hvilken pris gitt at den har monopol lokalt. Et monopol er alene om å tilby sitt produkt til mange kjøpere som alle er pristakere. Monopolistisk profittmaksimering: Generell tilpasningsbetingelse for profittmaksimering MR = MC Ettersom MR < P, så vil P > MC Etterspørsel: Q = 100 – P ó P = 120 – Q Produksjonskostnader: TC = 900 + Q2 FC + VC MC = TC’ = 2 * Q AVC = TC = 900 + Q2 = 900 + Q Q Q Q Profittmaksimering: max ∏ = P * Q – TC = (120 – Q) * Q – (900 + Q2) = 120 * Q – Q2 – 900 – Q2 Første ordens betingelse: ∏’ = 120 – 2 * Q – 2 * Q = 120 – 2Q = 2Q MR = MC ð Q* = 30 ð P* = 120-30 = 90 Bedriftens profittmaksimerende mengde er 30, altså vil bedriften selge 30 enheter. Den profittmaksimerende prisen er 90. Oppgave bMan forventer imidlertid at kundene går over til å handle på internett. Det innebærer at den enkelte kunde kan velge fritt hvilken bedrift den vil kjøpe fra, noe som innebærer at bedriftene mister sine lokale monopolposisjoner og går i stedet over til å konkurrere med hverandre. Den totale etterspørselen i nettmarkedet blir da: Q = 240 – 2∙P ó P = 120 – 0,5·Q Anta at bedriftene (og alle kundene) betrakter seg som pristakere slik at markedet kan betraktes som et frikonkurransemarked. Gjør rede for den enkelte bedrifts tilbud gitt at den oppfatter seg som pristaker. Hva blir det samlede tilbudet i markedet? Profittmaksimering: ∏ = R – C R = P * Q C = 900 + Q2 FK + VK ∏’ = MR – MC MR = R’ = p (altså grenseinntekt = markedspris) ∏’ = 0 ó max ð P = 2 * Q Bedriftens tilbud på kort sikt: Det vil være lønnsomt å produsere og selge på kort sikt såfremt salgsinntektene dekker de variable kostnadene, dvs: R ≥ VC ó P * q ≥ AVC * q ó P ≥ AVC P ≥ VEK ð P ≥ VC/q ó P ≥ Q2/q ó P > Q P = 2 * Q => Prisen er større enn mengden. Dvs. på kort sikt vil en bedrift produsere og selge såfremt pris er minst like høy som variable enhetskostnader. Langsiktig tilbud: P ≥ ATC => P ≥ 900 + Q2 / Q ð P ≥ 900 / Q + Q Det vil være lønnsomt å produsere og selge på langsikt såfremt salgsinntektene dekker de totale kostnadene. MC = 2Q ATC = 900/Q + Q MC = ATC ð 2p = 900 / Q + Q ó Q = 900 / 2 ó Q2 = 900 Q = 30 P = 2 * Q => P ≥ 60 Oppgave cMan forventer imidlertid at kundene går over til å handle på internett. Det innebærer at den enkelte kunde kan velge fritt hvilken bedrift den vil kjøpe fra, noe som innebærer at bedriftene mister sine lokale monopolposisjoner og går i stedet over til å konkurrere med hverandre. Den totale etterspørselen i nettmarkedet blir da: Q = 240 – 2∙P ó P = 120 – 0,5·Q Hva blir markedsprisen når alle kunder kjøper på nettet? Og hvilke konsekvenser vil overgangen til nettsalg ha for overskuddet til konsumenter, produsenter og samfunnet? Oppgave dDet viser seg at det finnes tilsvarende bedrifter i utlandet som produserer og tilbyr samme produkt på nettet. Verdensmarkedsprisen er lik kr 60,-. Hvilke konsekvenser vil tilgangen til et verdensmarked ha for markedsprisen og for overskuddet til konsumenter, produsenter og samfunnet? Har løst oppgave a og b, men får ikke til oppgave c og d.. Noen som kan være så snille og hjelpe? :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå