Gå til innhold

Regjeringen vil kjøpe fire nye ubåter til 41,4 milliarder kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kunne jo sette opp en folkeavstemning om vi skal bruke 41,37 milliarder kroner på nye ubåter, eller om vi skal ta de samme 41,37 milliarder kroner og sette som et ekstraordinært tilskudd til medisinsk forskning på de sykdommene som dreper flest barn. Det er en banal sammenligning, jeg vet det, men 41,37 milliarder øremerkede kroner kunne bety enorme medisinske framskritt.

• Liker 8
Lenke til kommentar

De kunne jo sette opp en folkeavstemning om vi skal bruke 41,37 milliarder kroner på nye ubåter, eller om vi skal ta de samme 41,37 milliarder kroner og sette som et ekstraordinært tilskudd til medisinsk forskning på de sykdommene som dreper flest barn. Det er en banal sammenligning, jeg vet det, men 41,37 milliarder øremerkede kroner kunne bety enorme medisinske framskritt.

For ikke å snakke om til andre ting der de pengene kunne blitt brukt. Likevel er dette lommerusk sammenliknet med hva USA bruker. Fattigdom i verden er kunstig opprettholdt. Trenger kanskje ikke en konspirasjonsteori for å forklare dette, men noe er pillråttent et sted iallefall...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan betyr det, men det koster mye å forske på ting, det er brukt langt mer enn det på alzheimer, man har ingen kur, og forstår fortsatt ikke 100% hvordan sykdommen virker engang.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan betyr det, men det koster mye å forske på ting, det er brukt langt mer enn det på alzheimer, man har ingen kur, og forstår fortsatt ikke 100% hvordan sykdommen virker engang.

AtW

Nå følger jeg ikke spesifikt med på Alzheimer-forskning (og jeg tror ikke det dreper mange barn) men jeg vet at preclinic forskning som vi f.eks. har sett rundt CRISPR, ofte finansieres av foreldregrupper og interesseorganisasjoner. Kommersialiseringen er mye dyrere, fase 3 forsøk krever hundrevis av personer fordelt på mange lokale fagmiljøer, men mange av de tidlige medisinske oppdagelsene skjer i små akademiske miljøer tilknyttet de store skolene og små forskermiljøer ute i barnesykehusene og finansieres nær sagt på lønningsbasis.

Når vi de neste tiårene får mer modne genterapier så kommer de til å være svært dyre og tilpasset hver liten variant, men noen av de viktige grunnprinsippene er allerede funnet, og uten de aller største forskningsprosjektene.

Da er det greit om mest mulig av dette blir gjort av organisasjoner som ikke har økonomisk interesse av å patentere funnene og holde dem borte fra andre forskningsmiljøer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Vestlig kultur, og ikke minst vår egen, er under kontinuerlig angrep av krefter som ikke bekjempes med F35 eller noe så gammeldags som ubåter. Vi ser det i Europas storbyer, og vi ser det i vårt naboland. Folk er redd å gå på gaten, og noen reiser andre steder enn der de helst ville pga terrortrusselen. Ubåter og krigsfly har ingen plass i det bildet og redder ingen. Siden siste verdenskrig er det utkjempet et titalls kriger i verden, de fleste beklageligvis støttet av oss. I ingen av disse krigene har det vært behov for ubåter, eller blitt avfyrt en eneste torpedo. Andre verdenskrig er for lengst over - vi trenger ikke vinne den en gang til. La oss bruke våre ressurser på en måte som gagner mennesker, ikke på noe så totalt meningsløst som ubåter og krigsfly.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...