Gå til innhold

[Løst] Hjelp til oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

Har en stuepc stående her som virker ok til sitt bruk, men nå ønsker jeg å bruke den sammen med Cemu, en Wii U emulator og da virker det som om at den er litt i svakeste laget med hensyn til spesielt cpu og ram.

Jeg kjøper gjerne brukt, men jeg aner rett og slett ikke hva som vil være en oppgradering av alle de ulike generasjonene og modellene som finnes. Hvilken generasjon/modell av inten cpu vil gi meg mest for pengene om jeg kjøper brukt?

Dagens hw:

i3 4130
Asus b85m-g 1150
gtx 650
8 GB DDR3

Vil det ha noe for seg å kjøpe i7 i samme generasjon og bruke hovedkortet jeg alt har, samt øke til 16GB ram?

Vil det være en stor forbedring å for eksembel gå for i5/i7 i en nyere generasjon enn i7? Hvor store økninger i ytelse snakker en om i så fall?
Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.wired.co.uk/article/wii-u-cemu-emulator-4k-games

Nå er det litt usikker om den trenger mye kjerner eller kraftig klokkehastighet.

Virker som 6 GB ram bør være minimum.

Problemet ditt er cpuen neppe er den beste å overklokke.

Er varme problem for deg? Ellers kan du vurdere brukt sokkel 1366 og overklokke mye.

https://www.youtube.com/watch?v=3JXUshOuBW8

Ut fra den virker ut som skjermkortet er flaskehalsen.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest til nå så går disse emulatorene mest på cpu fremfor gpu, men mulig jeg er blitt feilinformert.

Jeg har heller ikke noe behov for å spille mario kart i 4k, 1080 fungerer i massevis. Er det å ha alt på en plass som betyr noe, slippe å bytte om, bytte spill manuelt osv.

Sokkel 1366, hva lander jeg på da av cpu og generasjon? Dette er jo en stuepc, så spesielt mye støy er nok ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar

Skaff deg en brukt i5 eller i7 4xxx prosessor. Det vil gi en kjempeøkning i cpu ytelse. Komplett har faktisk fortsatt en enkelt socket 1150 i5 prosessor i salg, en i5 4690K til 2.449,-

Ingen vits som jeg ser det til å kjøpe et eldre brukt socket 1366 HK med prosessor.

Den prosessoren du har har ikke turbo boost engang, så høyeste klokkehastighet er 3,4GHz. i5 og i7 har alle turbo boost tror jeg. Så for samme nominelle hastighet så har du mer når det kreves, i tillegg til dobbelt opp med kjerner selvsagt.

Lenke til kommentar

Skaff deg en brukt i5 eller i7 4xxx prosessor. Det vil gi en kjempeøkning i cpu ytelse. Komplett har faktisk fortsatt en enkelt socket 1150 i5 prosessor i salg, en i5 4690K til 2.449,-

Ingen vits som jeg ser det til å kjøpe et eldre brukt socket 1366 HK med prosessor.

Den prosessoren du har har ikke turbo boost engang, så høyeste klokkehastighet er 3,4GHz. i5 og i7 har alle turbo boost tror jeg. Så for samme nominelle hastighet så har du mer når det kreves, i tillegg til dobbelt opp med kjerner selvsagt.

Skal se nærmere på det, takker for tips.

Ser de vil virke på nåværende hovedkort, så det er jo bra, og ved å kjøpe brukt slipper jeg unna med under 1000 kroner. Spørsmålet er jo da hvor mye ytelsesforbedring dette vil gi fremfor å legge 3500 i det å kjøpe minne, cpu og hovedkort nytt. 

Finner forøvrig en i5 4440 på finn, hvordan vil den klare seg? Eller hva med i5-4670? Finner også noen i7-4790 på finn til rundt 1500.

Etter hva jeg forstår så står "k" for at de er lett å overklokke, men at jeg da må ha spesielle hovedkort for at dette skal la seg gjøre?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Generelt, i5 vil gi nesten dobbelt ytelse i forhold til det du har i dag. En i7 vil gi minst dobbelt ytelse sammenlignet med hva du har i dag.

Så, den brukte i7 4790 på Finn vil gi deg minimum doblet ytelse til kun 1.500,-

Skal du kjøpe nytt og få minimum doblet ytelse med Intel system så må du gi ca 2.800,- for den billigste i7 prosessoren, ca 1000 for et billig nytt hk og ca 700,- for ram, tilsammen ca 4.500,-.

"K" mener at den KAN overklokkes, men den funker som vanlig på stock hastighet i et hk uten "K", som det du har nå.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Tror det står mellom å kjøpe brukt cpu og beholde det andre jeg har eller å kjøpe hovedkort/cpu/ram nytt til langt høyere pris.

Enten i7-4790 til 1500 eller i5-4670 til 1000. Er kanskje mulig å prute litt på de også, vet ikke helt hva slikt vanligvis går for på bruktmarkedet.

Komplett har jo en oppgraderingspakke i5-7500 til 3700. Vil det ikke være verdt de 1200 ekstra fremfor å kjøpe 4690k til 2500? 

Lenke til kommentar

Kanskje verdt det. Men det som gir desidert mest for pengene er brukt i5/i7. Da er du innenfor ca 80% av ytelsen som et nytt tilsvarende oppsett vil gi. Er prisforskjellen fra ca 1000 for en brukt i5 opp til 3700 for et system med ny i5, en prisforskjell på 2700, verdt de siste 20%?

Lenke til kommentar

Kanskje verdt det. Men det som gir desidert mest for pengene er brukt i5/i7. Da er du innenfor ca 80% av ytelsen som et nytt tilsvarende oppsett vil gi. Er prisforskjellen fra ca 1000 for en brukt i5 opp til 3700 for et system med ny i5, en prisforskjell på 2700, verdt de siste 20%?

I utgangspunktet ikke, men kan jo være de 20% som er forskjellen på om Cemu kjører som ønsket eller om det lagger.

Jeg tenker nok jeg starter med å handle brukt og da kun cpu i første omgang. Har noen nye minnebrikker på vei som egentlig skulle få plass i serveren, men da får de heller ta plass her i denne maskinen så får serveren arve den gamle brikken som står i stuepc.

Jeg ble kontaktet av en kar her nå angående en Intel Core i5-4690 som han ønsker 1300 for, men da ikke "K" versjonen som komplett selger. Han hadde også GTX 1060 og 970 til salg, men skjermkort får bli neste problem om det skal oppgraderes videre.

Så for å oppsummere litt her for min egen del.

i7-4790 til 1500 + frakt

i5-4670 til 1000 + frakt

i5-4690 til 1300 inkludert frakt.

I5-4690K til 2500 (NY) inkludert frakt.

Lenke til kommentar

Ny i5-4690K blir relativt dyr ift ytelse siden du har hk uten K. Da er den brukte i5-4670 (alternativt brukt i5-4690 til 1300) til 1000 nok et bedre kjøp. Og brukt i7-4790 til 1500 et enda bedre kjøp vil jeg si. Ser dessuten at Komplett ikke lengre har den nye i5 -4690K lengre. Det var bare én stk de hadde igjen i går, så den er vel blitt solgt nå.

Hvis du sammenligner det oppgraderingsettet med i5 fra komplett så vil du få minst like god, kanskje litt bedre ytelse med den brukte i7-4790. Det er den jeg ville gått for, til den prisen i allefall.

Lenke til kommentar

Da er i7 på vei etter at vi ble enig om pris, så får vi se om de ender på finn igjen eller om det gjør nytten.

Om nå neste steg blir en oppgradering av gpu, hvilke modeller bør jeg da se etter på bruktmarkedet? Vil fortsatt ikke bruke mye penger på dette, så må være noen mye for pengene her også.

Lenke til kommentar

Akkurat nå ville jeg vurdert  GTX1060. Den er i to versjoner, en med 3GB og en med 6GB minne. Du kan finne den på bruktmarkedet, slik som den denne. Ellers er det GTX 1050 ti, eller RX 470 fra AMD.

For å vurdere pris mot ytelse ville jeg tatt utgangspunkt i reviews og sammenlignet med prisjakt. Test på 1050 ti og på GTX 1060

Ditt gamle GTX 650 er jo noe svakt sammenlignet med nyere kort må man kunne si ;) 

Lenke til kommentar

Da ble det Asus GeForce GTX 1060 3GB Dual OC. Fant et nytt eksemplar på finn til en fin pris. Var litt bekymret for støynivå på dette siden det skal stå i en htpc, men etter en bios oppdatering så fikk jeg aktivert 0db mode. Ideelt sett skulle jeg gått for 6 gb utgaven, men det ble ett spørsmål om hva jeg ønsket å legge i dette så lite som jeg spiller.

Så da har jeg ordnet i7 og GTX 1060 på finn. Ble en fin oppgradering til en bra pris :)

Takk for hjelpen.

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...