Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf 14 el 15 modell oljeproblem


Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Har en veldig vag ( vag haha ) forespørsel. 

 

En nabo har en datter som har kjøpt seg en golf diesel. 

Forklaringen på telefon er ikke helt lett å tolke men går slik:

 

Det gule oljelyset kommer på, så peiler vi oljen og det er på minimum. Så fyller vi på ca 7 dl. 

Bare et par dager og noen veldig få mil senere skjer det samme, og oljenivået er igjen på minimum. 

 

Ikke lagt merke til lekkasje, ikke noe spess farge på eksos. ( jeg har ikke fått sett bilen, kun via telefon )

 

Noen som har teori på typiske ting som kjenner denne bilen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se etter olje i kjølevæska. Sjekk tennpluggene om de er sota.

Golf diesel...

 

- Hvis bilen er kjøpt nylig, kan det bli en sak ut av det da et så stort oljeforbruk neppe skjer over natten. Det er da sannsynlig at selger har (bør ha) visst om dette.

 

Edit: Skriveleif

 

Er det synlig olje på bakken under bilen når den har stått en stund?

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Dette er ikke normalt, noe er definitivt galt.

 

Det er ulike grunner til oljeforbruk.

Lekasje/svetting: Kan være lekasje pga. defekte pakninger, simringer, oljetrykkmåler etc.

 

Forbrenning: Oljen går i selve motor/forbrenning og kan ofte sees som "blårøyk" eller gi eksosen ekstra lukt. Dette er noe som kan skje pga. defekte ventiltetninger, men også pga. slitasje eller feil på stempelringer.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å få stilt en god diagnose snarest, i verste fall kan det være at oljen går til forbrenning via turbo/innsug og dette kan i verste fall føre til runaway som vil være den sikre død for motoren.

 

Nå er dette trolig en bil innenfor nybilgaranti, ta da kontakt med serviceapparatet umiddelbart.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Har hørt at VAG har brukt for tynne stempelringer på de nyere motorene sine og derfor ofte sliter med høyt oljeforbruk.

 

Cylmo i Trondheim borrer og setter inn ettermarkedsstempler med mer "normale" tykkelser på stempelringene i disse motorene for å få bukt med problemet.

 

Kan jo være relevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hørt at VAG har brukt for tynne stempelringer på de nyere motorene sine og derfor ofte sliter med høyt oljeforbruk.

 

Cylmo i Trondheim borrer og setter inn ettermarkedsstempler med mer "normale" tykkelser på stempelringene i disse motorene for å få bukt med problemet.

 

Kan jo være relevant.

Så når man kjøper norges mest solgte bil, så må en påregne å bytte stempler for å få den til å bruke normal mengde olje? Tøøøft :-)

Jeg sliter stort med å forstå hvorfor folk kjøper VAG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sjekk tennpluggene om de er sota.

 

Hvis det er sota tennplugger på en Golf Diesel har man ganske seriøse utfordringer ja.

Da sjekker man glødepluggene i stedet. :p

Ikke lurt å ta ut glødepluggene bare for å sjekke dem.. Ofte knekker dem og man må da gjerne av med toppen for å få dem ut..

 

Tar dem bare ut om man ikke får start i minusgrader, og da ordner man fastpris på verksted for jobben slik at dem kan plages i dagesvis om dem knekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...