Gå til innhold

RYKTE: Intel fremskynder sine neste prosessorlanseringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men begynner vi ikke nærme oss grensen for hvor smått ting kan være 5 nm?

Tror det går sakte igjen 2020 så det er ikke så mange år til.

SSD disker og skjermkort har vel mere å gå på samme med ram.

CPU og GPU er laget på samme prosess, ingen grunn til at de skal stoppe på forskjellig tidspunkt.

Med 3D V-NAND gikk faktisk Samsung tilbake til 42 nm for SSDer, så der finnes det andre måter å løse problemet med transistorer foreløpig.

Fint med alle disse kjernene for dem som driver med typisk "content creation". Eller dem som kjører flere programmer under streaming av spill. Men til spill bruk så har vel en knapt bruk for mer en 2 kjerner med hyper threading? Quad core er luksus og alt over er unødvendig....for en som primært bruker maskinen til spill?

Quad core bør en ha for spill nå. det er rimelig mange spill som bruker det effektivt. Du ser raskt at 2 kjerne Intel begynner å slite ekstra mye.

Over 4 kjerner er jeg enig med det andre har sagt her.

Og denne generasjonen så vi en reell forskjell på i7 og i5 og faktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Intel har jo vært trege fordi de har ikke hatt konkuranse. Minimalt har skjedd fra Sandy-E til Broadwell-E.

Her snakker vi 6 fuckings år!!

Ryzen vil forandre dette, forhåpentligvis, og Ryzen 12-16 kjerner vil nok vippe Intel ut av hengekøya si.

Å som det fryder meg at AMD er tilbake.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Intel har jo bare pusset og gnikket på sin Core arkitektur de siste 10 åra. Før Sandy Bridge, så hadde dem jo Pentium M som var bra, men egentlig mest en mobil CPU om jeg husker riktig. Den hadde dog bedre IPC enn Pentium 4, men for lav klokkehastighet ++ mere.

Intel trenger en helt ny arkitektur snart, og jo raskere dem får den ut jo bedre for dem. Det som dem lanserer nå til sommeren og høsten vil ikke være nok, spessielt om AMD sin egen HEDT blir bra.

Lenke til kommentar

Ja Intel trenger noe helt nytt, det er helt sikkert. Samtidig som jeg ønsker AMD maks av profitt de kan få ut av Ryzen, jeg håper de får igjen for den investeringen de har gjort.

Urealistisk som det er, så ønsker jeg Intel langt ned i gjørma så de må kravle seg opp igjen.

Nvidia har heller ikke hatt konkuranse, men de har jo klart å gi oss ytelsesøkning så det holder.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Intel har jo vært trege fordi de har ikke hatt konkuranse. Minimalt har skjedd fra Sandy-E til Broadwell-E.

Her snakker vi 6 fuckings år!!

Klokker du en Sandy Bridge og Skylake likt og sammenligner flere forskjellige workloads så har du en gjennomsnittlig økning på 25% i IPC (ytelse) så noe har nok skjedd...

post-4368-0-23563300-1492904160_thumb.png

Ryzen vil forandre dette, forhåpentligvis, og Ryzen 12-16 kjerner vil nok vippe Intel ut av hengekøya si.

Intel kan helt fint legge på flere kjerner, det er Skylake-brikker med opp til 32 kerner per brikke, selv om disse bare selges i servere.

16 kjerner på en vanlig CPU i en desktop eller spill-PC er bortkastet. Ekstremt få applikasjoner som bruker så mye multi-threading.

Lenke til kommentar

Min Sandy-E klokka til 4.8Ghz, min Haswell-E orker ikke mer enn 4.5Ghz. Haswell-E er jo kjent for å klokke dårligere enn Sandy-E, så hvor mye reel ytelse sitter man igjen med? Minimalt.

Det intel har kommet med siden Sandy-E er et eneste stort gjesp. Søppel er et annet ord.

Det må en annen aktør til på banen for å pushe Intel til å komme med noe nytt, så enkelt er det bare.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...