Gå til innhold

Programvare til å endre størrelse og/eller komprimere

Anbefalte innlegg

Jeg har et massivt bildearkiv jeg ønsker å redusere størrelse på alle bildene og eventuelt bruke komprimering for å håndtere det hele. Dette er stort sett bilder som er tatt og laget for web, postere, kreativ produksjon osv.

I dag er arkivet sortert i mapper utifra kategorier. Under er et eksempel på 3 kategorier. 

26.09.2012  14:06    <DIR>          People
26.09.2012  14:49    <DIR>          Sports and Recreation
26.09.2012  15:04    <DIR>          Textures and Backgrounds

Hver mappe inneholder en haug av undermapper. Til eksempel inneholder "People" mappen 411 undermapper, alle med 3-30 bilder i hver.

Jeg leter etter programvare som kan ta alle bildene, resize de til feks. 1920x1080 og lagre/komprimere til JPG/PNG etc. Er godt kjent med til eksempel batch verktøyet i Photoshop, men det er utrolig mye jobb å ta for seg så mange mapper.

Finnes det noen gode løsninger på dette? Det optimale er et program som kan gjøre jobben mens mappestruktur blir ivaretatt.
Endret av ronorio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..... Er godt kjent med til eksempel batch verktøyet i Photoshop, men det er utrolig mye jobb å ta for seg så mange mapper.

Skal du slette originaler eller skal du bare ha en mindre kopi. Personlig ville jeg ikke slettet originaler, diskplass er billig og det er alltids mulig at det kommer noen som vil ha kopi av et bilde.

Uansett, jeg trodde du kunne få til dette med Batch i PS. Mener å ha brukt denne funksjonaliteten flere ganger for noen år siden. Her er en link: http://redstarwebdevelopment.com/2013/08/batch-process-images-in-photoshop/

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig skal spare plass så anbefaler jeg å lagre i webp format. Vær bare obs (1) på at webp så langt jeg har testet er svak på gjengivelse av myke overganger (gradient).

Har funnet ut at den store fordelen med dette formatet (min subjektive mening) er at på fotografier med mye bildestøy så reduseres størrelsen ved at mye av denne støyen fjernes.

Jeg ville ha gått for IrfanvIew for batch conversion, mest fordi jeg foretrekker gratisprogrammer så langt det lar seg gjøre. Der har du muligheten til å spesifisere bilder med en mappestruktur og velge en helt annen mappe for output. Da kan du gå gjennom de resulterende filene og sjekke om du er fornøyd med resultatet førdu eventuelt bestemmer deg for å slette originalene.

Nb: Vær obs (2) på at i dag er kun Chrome av de kjente nettleserne som støtter webp formatet (formatet er utviklet av Google).

Lenke til kommentar

Jeg er kjent med Photoshop sin Image Batch/Processor. Hadde problemer å få den til å holde mappestrukturen på det redigerte bildene, men etter litt flere forsøk i dag ser det ut til å virke fint!

Hadde planer om å legge originalene på en ekstern disk. Jeg bruker disse bildene til produksjon, men jeg jobber aldri med så store formater som disse er tiltenkt. Derfor er det enklere å få komprimert de ned. Nå er bildene ca. 8-12 MB hver. Etter komprimering ca. 150 KB. Det er stor forskjell det. Er nesten avhengig av å bruke JPG/PNG siden dette er universalt å jobbe med.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...