Gå til innhold

Hjelp til sykkelkjøp


Mujlza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykkelen har nå ankommet, men etter ferdig montering, kommer bremsedisken borti bremseklossene (califerne?) når jeg spinner på hjulet. Det virker som om klossene sitter for tett inntil hverandre. Er bremsedisken/evt. hjulet skjevt på noe vis? Er dette en lett sak å fikse?

Enkleste er å løsne kaliperen litt, trykke og holde inne bremsen slik at kaliperen blir skvist og midtstilt, så strammer du kaliperen før du slipper bremsen.

 

Hvis du trykker på bremsen uten at hjulet er på og skivene da ikkentreffer disken vil du måtte presse stemplene ut igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har nå tatt ut bremseklossene, i den tro at jeg kunne dytte stemplene (?) på plass. Altså lenger inn. Når jeg nå trykker inn frambremsa, tyter det bremsevæske ut fra det ene stempelet. Skal det gjøre det, eller er et eller annet helt feil her?

 

I det jeg holder på å styre med dette, blir jo selvfølgelig bremsevæsken oppbrukt. Heldigvis (?) har jeg noe bremsevæske til bil liggende. Vil dette funke?

 

Mitt tredje spørsmål; er det kun en myte, eller bør jeg være ytterst forsiktig med hva jeg får av olje og fett på selve bremsedisken? Ingenting er sølt ennå, men er det sant at om det blir nok fettsøl på disken, så blir den permanent ødelagt?

 

Antageligvis tidenes største ansamling av klossete spørsmål, men hey, jeg har aldri mekket eller skrudd på noe som helst før :)

Lenke til kommentar

Bremsedisken trenger friksjon for å virke best, alt av smøring, olje og fett bør du unngå å få på disken/rotor.

Jeg tror ikke den blir permanent ødelagt, men den kan absolutt bli tungvint å gjøre ren.

 

Sjekk hvilken bremsevæske du trenger, det er mer enn én type.

Du trenger et bleed-kit for å fylle på.

 

Det skal ikke piple ut bremsevæske, klarer du å se akkurat hvor den kommer fra?

Der går en kanal mellom de to halvdelene av kaliperen, der er det en pakning. Ikke skru det opp med mindre du ser lekkasjen kommer derfra.

Kommer det fra selve stempelet er det en pakning der som ikke er helt tett.

Eventuelt er det mulighet at å presse stempelet tilbake skviste ut overflødig bremsevæske.

Hvis bremsespaken blir dårlig er det nok fordi det mangler væske i systemet.

 

Lykke til :+)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...