Gå til innhold

"Det hvite raseriet" - kvalitetsjournalistikk eller rasisme?

34 stemmer

1. 1. Hva synes du VGs serie "Det hvite raseriet"?

• Elsker den!
      2
    • Liker den
      4
    • Helt OK
      6
    • Meh...
      5
    • Dårlige greier
      17
  2. 2. Synes du navnet "Det hvite raseriet" er rasistisk?

• Ja
      24
    • Nei
      10

Anbefalte innlegg

Det ville bli fint hvis alle var enige i at rase hadde ikke noe å si om hvordan vi dømmer hverandre, men hittil har intet samfunn klarte å eliminere fordommer mot andre baserte på rase

White privilege hevder ikke at alle hvite er rasister, det hevder at samfunn ble bygget på en måte som gir fordeler til rasen(etnisitet/religion også) som holder mest makt, både visst og ubevisst.

Du løser ikke rasisme med mot-rasisme. Det skaper bare konflikt.

Vi er individer, det eneste hvite har til felles er hudfargen. En hvit person som er født i en fattig familie, har et lite nettverk, og ble mobbet på skolen fordi han var hvit, har ikke privilege. Han har hatt ulemper. 

Om minoriteter ikke får jobb, på grunn av hudfargen deres, så er det riktige ordet "rasisme".

Fattige hvite har ulemper som rike hvite ikke har, det er sånnt men fattige hvite erfarer ikke rasisme. Når de søker leiglighet/jobb eller kjører bil rundt byen så er det eneste diskriminering de erfarer basert på deres oppførsel, ikke deres hudfarge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fattige hvite har ulemper som rike hvite ikke har, det er sånnt men fattige hvite erfarer ikke rasisme. Når de søker leiglighet/jobb eller kjører bil rundt byen så er det eneste diskriminering de erfarer basert på deres oppførsel, ikke deres hudfarge.

Selvfølgelig kan fattige hvite oppleve rasisme. De blir diskrimert når de søker høyere utdanning, de kan bli mobbet på skolen på grunn av deres hudfarge og de kan bli diskriminert av folk som ser ned på fattige hvite. Det er ikke uten grunn at det er greit å si white trash, men ikke greit å si black trash eller latino trash. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan fattige hvite oppleve rasisme. De blir diskrimert når de søker høyere utdanning, de kan bli mobbet på skolen på grunn av deres hudfarge og de kan bli diskriminert av folk som ser ned på fattige hvite. Det er ikke uten grunn at det er greit å si white trash, men ikke greit å si black trash eller latino trash.

De blir favoriserte på høyere utdanning fordi de er fattige egentlige. Både staten og private gir dem penger ikke fattige får.

Diskriminering/mobbing baseres for det meste på oppførsel, noe de kan endre. Hvis de erfare diskriminering basert på rase så er det meget rart og ikke hos makthaverne i samfunn, men heller de som har lite systemiske makt til å hindre dem. Søker de jobb, leiglighet eller må engasjere seg med politi/rettssystemet så er rasediskriminering meget rart

Fattige ikke hvite erfare både fordommer fordi de er fattige og institusjonelle rasisme, noe fattige hvite ikke erfarer

Lenke til kommentar

De blir favoriserte på høyere utdanning fordi de er fattige egentlige. Både staten og private gir dem penger ikke fattige får.

Har du ikke hørt om Affirmative Action?

affirmative-action-sat-score-by-race-fin

Diskriminering/mobbing baseres for det meste på oppførsel, noe de kan endre

Ah.. så hvis en hvit person i en svart klasse blir mobbet, så er det hans egen skyld? For en grusom holdning.

Lenke til kommentar

Alle kan bli rasister og kan utøve rasediskriminering, men bare rasen som holder de fleste maktposisjonene i samfunn kan utøve institusjonelle rasisme.

Det vill si- du kan bli banket opp/drept/mobbet pga rasen din av rasister som ikke holder de fleste maktposisjonene men du erfarer lite institusjonelle rasisme.

Lenke til kommentar

Alle kan bli rasister og kan utøve rasediskriminering, men bare rasen som holder de fleste maktposisjonene i samfunn kan utøve institusjonelle rasisme.

Det vill si- du kan bli banket opp/drept/mobbet pga rasen din av rasister som ikke holder de fleste maktposisjonene men du erfarer lite institusjonelle rasisme.

Ok, la oss se på et land hvor svarte har 75% av maktposisjonene . Er det da ikke institusjonell rasisme å diskrimere svarte, for å få hvite stemmer? Skolen er også en institusjon, og den kan være kontrolert av en minoritet. Hvis skolen diskrimerer hvite, er ikke det institusjonell rasisme?

Å prate slik du gjør fører bare til konflikter og mer rasisme. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Har du ikke hørt om Affirmative Action?

affirmative-action-sat-score-by-race-fin

Det finnes også et slags affirmative action for fattige fordi diversity gjelder også inntekt. De fleste universiteter vil ha studenter fra diverse bakgrunner og rekrutterer fattige hvite. På slik måte er de priviligerte på 2 måter. De har bedre sjanse at de bor i bedre skoledistrikter enn ikke hvite, fordi de erfarer mindre "housing discrimination" og de rekrutteres av universiteter fordi de er fattige. 

Diskriminering/mobbing baseres for det meste på oppførsel, noe de kan endre

Ah.. så hvis en hvit person i en svart klasse blir mobbet, så er det hans egen skyld? For en grusom holdning.

Jeg sa "for det meste". Det er meget rart at hvite er en minoritet fordi de har bedre muligheter til å flytte.

Lenke til kommentar

Hvis en svart leder innfører lover som diskrimerer svarte, er det da ikke institusjonell rasisme siden svarte har de fleste maktposisjonene? Skolen er også en institusjon, og den kan være kontrolert av f.eks. svarte. Hvis skolen diskrimerer hvite, er ikke det institusjonell rasisme?

Å prate slik du gjør fører bare til konflikter og mer rasisme.

Hvis svarte er makthaverne et sted så kan de utøve institusjonelle rasisme på ekstremt lokal nivå, men det er begrenset fordi på føderal og delstat nivået er overveldende antallet makthaverne/lovgiverne hvite.

Lenke til kommentar

Det finnes også et slags affirmative action for fattige fordi diversity gjelder også inntekt. De fleste universiteter vil ha studenter fra diverse bakgrunner og rekrutterer fattige hvite. På slik måte er de priviligerte på 2 måter. De har bedre sjanse at de bor i bedre skoledistrikter enn ikke hvite, fordi de erfarer mindre "housing discrimination" og de rekrutteres av universiteter fordi de er fattige. 

Jeg sa "for det meste". Det er meget rart at hvite er en minoritet fordi de har bedre muligheter til å flytte

Lenke til kommentar

Jeg sa "for det meste". Det er meget rart at hvite er en minoritet fordi de har bedre muligheter til å flytte

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Dette er definisjonen på affirmative action, det har ingenting med inntekt å gjøre

"In institutions of higher education, affirmative action refers to admission policies that provide equal access to education for those groups that have been historically excluded or underrepresented, such as women and minorities."

Jeg tror du skal ta deg en tur til fattige hvite områder som Beattyville, Kentucky og snakke litt med dem. Da tror jeg ikke du vil si de er priviligerte lenger.

Å flytte er dyrt, og det er ikke lett å få jobb i annen by. Så nei det er ikke rart i det hele tatt. Det er mange hvite barn som går på skoler hvor de er minoritet, og da kan de bli mobbet fordi de er hvite. 

Hvis du er enig at dette er rasisme, så kan vi konkludere at hvite kan oppleve rasisme, akkurat som minoriteter. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette er definisjonen på affirmative action, det har ingenting med inntekt å gjøre

"In institutions of higher education, [/size]affirmative action refers to admission policies that provide equal access to education for those groups that have been historically excluded or underrepresented, such as women and minorities."[/size]

Jeg skrev ikke at rekruttering av lavinntekt studenter var Affirmative Action men at det var "et slags" Affirmative Action, noe som var lik Affirmative Action. Resultatet er det samme, favorisering basert på inntekt, selv om hvite har bedre sjanse å få et bedre utdannelse.

Jeg tror du skal ta deg en tur til fattige hvite områder som Beattyville, Kentucky og snakke litt med dem. Da tror jeg ikke du vil si de er priviligerte lenger.

Jeg har vært der flere ganger og kjenner et par studenter som fikk stipend til å gå på Eastern Kentucky University. Jeg bor langs Ohio-Kentucky grensen og jobber med mange Hillbillyer fra Kentucky som klarte å endre deres fattigdom. De har bedre sjanse for sosial mobilitet enn like fattige afro amerikanere som har bedre sjanse til å erfare diskriminering på jobben. Det er ikke slik at alle hvite er priviligerte ovenfor alle afro amerikanere, bare at uansett bakgrunnen, erfarer afroamerikanere mer institusjonelle rasisme I tillegg til deres sosioøkonomiske tilstander.

Å flytte er dyrt, og det er ikke lett å få jobb i annen by. Så nei det er ikke rart i det hele tatt. Det er mange hvite barn som går på skoler hvor de er minoritet, og da kan de bli mobbet fordi de er hvite. 

Hvis du er enig at dette er rasisme, så kan vi konkludere at hvite kan oppleve rasisme, akkurat som minoriteter.

Selv om noe hvite bor I områder dominerte av svarte så er det oftere at de som eier butikkene, arbeidsgiverne, som eier leighlighetene, som er politimenn,lærerne på skolen, dommerne på rettstolene, osv er hvite I samme områdene. Lovene som området må akseptere også kommer fra hvit dominerte delstat og føderalt nivå.

Mobbing og rasedisriminering fra naboene som kan være tragiske er ikke institusjonelle rasisme. Institusjonelle rasisme de kan få fordi det finnes noe få rasistiske maktholdere på lokalt nivå er begrenset. Ikke umulig, men rart og begrenset.

Lenke til kommentar

(...)Jeg er hvit selv og aldri merket noe annet enn white privilege hele livet,(...)

Kan du gi ett eksempel på hvitt privilegium som du har opplevd som ikke kan forklares på en annen måte?

ETT eksempel? Altså jeg er født og oppvokst i Oslo og har kunnet sammenlikne dette hele livet.

Det vanligste som går igjen er jo utesteder hvorav han mørke foran meg på sedvanlig vis blir tatt til side mens jeg på sedvanlig vis bare blir dirigert forbi og rett inn. Dette er sånn daglig greie som kanskje ikke så alvorlig men som allikevel skaper provokasjon og splittelse og kan ikke forklares med annet enn at jeg har my blonde privilege med meg hele veien. 

Eller hva når jeg satt på bussen og jeg hadde glemt å fornye månedskortet, jeg mottar ett litt skuffet blikk og beskjed om å fornye den med en gang, dette er samme kontrollen på 31 bussen med nær sagt kun ikke-etnisk norske hvorav jeg ser at flere andre ble tatt og får bot. Det er så jeg får lyst til å betale boten selv, det gjør helt vondt å føle slik forskjellsbehandling på kroppen på tross av at den faller min vei hver gang.

Mer alvorlige ting er jo som når jeg ble tatt med på fersk gjerning med grønt både i pipe og lomme og slipper unna med en reprimande, det er vel og bra og helt riktig i mitt hode da det ikke er mer alvorlig enn noe som fortjener tilsnakk. Men det som grer meg alvorlig feil vei er når en annen kompis av meg som er mørk blir tatt for det samme, men da uten å ha noe mer på seg blir dratt inn i svarte marja og kjørt ned på Grønland uten å blunke. Bot og rulleblad og full pakke ble det der....

Vi vil da ikke ha det sånn her og det burde være lett å se hvorfor, siden hvordan skal dette kunne skape harmoni mellom nordmenn hvorav eneste som skiller oss er utseende. Det blir så dypt urettferdig hele greia og ikke verdig landet vårt, vi må aldri bli så blaserte at vi ser på slikt svineri som greit bare fordi at det ikke rammer oss selv.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at rekruttering av lavinntekt studenter var Affirmative Action men at det var "et slags" Affirmative Action, noe som var lik Affirmative Action. Resultatet er det samme, favorisering basert på inntekt, selv om hvite har bedre sjanse å få et bedre utdannelse.

Så istedenfor å svare, så byttet du tema. Jeg sa Affirmative Action er en diskrimering av hvite. Er du uenig?

Jeg har vært der flere ganger og kjenner et par studenter som fikk stipend til å gå på Eastern Kentucky University. Jeg bor langs Ohio-Kentucky grensen og jobber med mange Hillbillyer fra Kentucky som klarte å endre deres fattigdom. De har bedre sjanse for sosial mobilitet enn like fattige afro amerikanere som har bedre sjanse til å erfare diskriminering på jobben. Det er ikke slik at alle hvite er priviligerte ovenfor alle afro amerikanere, bare at uansett bakgrunnen, erfarer afroamerikanere mer institusjonelle rasisme I tillegg til deres sosioøkonomiske tilstander.

Du har kanskje vært der, men du forstår dem ikke.

Det du sier her er "ja, men hvis vi justerer for inntekt så har de lettere, og derfor har de white privilege". Ja, noen har det lettere, andre har det vanskligere. Vi er individer, ikke grupper!

Utrykket white privilige er ikke bare rasistisk, men det er også fullstendig idiotisk. Hva med de som ser ut som hvite med identifiserer seg som hispanic. Hva med asiatere? Hvis du ønsker å prate om hvordan rasisme påvirker forskjellige grupper, så bruk ordet rasisme, ikke rasistiske utrykk som white privilige.

Selv om noe hvite bor I områder dominerte av svarte så er det oftere at de som eier butikkene, arbeidsgiverne, som eier leighlighetene, som er politimenn,lærerne på skolen, dommerne på rettstolene, osv er hvite I samme områdene. Lovene som området må akseptere også kommer fra hvit dominerte delstat og føderalt nivå.

Mobbing og rasedisriminering fra naboene som kan være tragiske er ikke institusjonelle rasisme. Institusjonelle rasisme de kan få fordi det finnes noe få rasistiske maktholdere på lokalt nivå er begrenset. Ikke umulig, men rart og begrenset.

Du prøver å bytte tema igjen. Vi prater om rasisme, ikke en undergruppe av rasisme. Og vi snakket om mobbing på skolen, ikke andre typer av rasisme. Så svar på det jeg skrev.

Det er mange hvite barn som går på skoler hvor de er minoritet, og da kan de bli mobbet fordi de er hvite.

Spørsmål 1: Er dette rasisme? Ja, eller nei.

Spørsmål 2: Hvis dette er rasisme, betyr at hvite kan oppleve rasisme? Ja, eller nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så istedenfor å svare, så byttet du tema. Jeg sa Affirmative Action er en diskrimering av hvite. Er du uenig?

Det er et forsøk til å kompensere på institusjonelle rasisme noe grupper erfarer. Hvis du tror institusjonelle rasisme ikke eksisterer så er det diskriminering mot hvite. Jeg tror institusjonelle rasisme eksisterer men personig er imot affirmative action. Det er rasediskriminering, men det er ignorante å ignore faktumet at hvite har ufortjente fordeler.

Mange aksepterer at en del folk blir født med fordeler som rikdom og vi krangler ikke så mye når disse folk erfare diskriminering (må betale høyere prosentvis skatter) til å redusere ulempene som andre født i fattigdom har. Dette prinsippet ikke aksepteres av mange når det gjelder rasediskriminering til å minimisere ulempene for de som blir født et annet hudfarge.

Du har kanskje vært der, men du forstår dem ikke.

Sjansen at du forstår mine naboer bedre enn jeg er Ganske usannsynlig.

Det du sier her er "ja, men hvis vi justerer for inntekt så har de lettere, og derfor har de white privilege". Ja, noen har det lettere, andre har det vanskligere. Vi er individer, ikke grupper!

Vi er individer men rasisme fører til at andre ikke dømmer folk som individer. Hvis arbeidsgiveren kaster CVen min på søppelkassa pga hudfargen men ikke CVen din (som er helt lik min) så er gruppen du tilhører priviligerte ovenfor min gruppe. Det er jo hele poenget med rasisme, at folk ikke dømmes som individer men fordi de mistenkes\undervurderes fordi de tilhører en gruppe.

Utrykket white privilige er ikke bare rasistisk, men det er også fullstendig idiotisk. Hva med de som ser ut som hvite med identifiserer seg som hispanic. Hva med asiatere? Hvis du ønsker å prate om hvordan rasisme påvirker forskjellige grupper, så bruk ordet rasisme, ikke rasistiske utrykk som white privilige.

Fordi racism slik FN og akademikere definere det er undertrykkelse, ikke rasediskriminering. Det betyr at alle rasisme (slik nordmenn definerer det ordet) ikke er like. Rasisme som undertrykker kan ikke sammelignes direkte til rasisme som bare trakasseres. Racism fører til at en gruppe blir priviligerte når lovene og institusjonene favoriserer dem. Den sier IKKE at alle hvite er resister.

Du prøver å bytte tema igjen. Vi prater om rasisme, ikke en undergruppe av rasisme. Og vi snakket om mobbing på skolen, ikke andre typer av rasisme. Så svar på det jeg skrev.

Det er mange hvite barn som går på skoler hvor de er minoritet, og da kan de bli mobbet fordi de er hvite.

Spørsmål 1: Er dette rasisme? Ja, eller nei.

Spørsmål 2: Hvis dette er rasisme, betyr at hvite kan oppleve rasisme? Ja, eller nei.

Alle kan erfare rasediskriminering på individuelt nivå uansett rasen. De fleste av oss er rasister til noe grad uansett rasen og kan trakasere andre.

Ikke alle raser erfarer undertrykkelse/institusjonelle rasisme, bare rasen som har makten kan utøve den slags rasisme.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Best å ikke ha et utenlandsk navn når en søker jobb

Sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med om lag 25 prosent dersom søkeren har et utenlandsk klingende navn, sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med majoritetsbakgrunn, heter det i rapporten.

https://www.nrk.no/norge/jobbvansker-med-utenlandsk-navn-1.7947724

Artikkelen snakker om navn, ikke rase. Mange forskjellige etnisiteter har navn som høres "unorske" ut, blant annet russere. Hvordan kan det være hvitt privilegium når hvite blir diskriminert mot også?

Lenke til kommentar

Best å ikke ha et utenlandsk navn når en søker jobb

Sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med om lag 25 prosent dersom søkeren har et utenlandsk klingende navn, sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med majoritetsbakgrunn, heter det i rapporten.

https://www.nrk.no/norge/jobbvansker-med-utenlandsk-navn-1.7947724

Artikkelen snakker om navn, ikke rase. Mange forskjellige etnisiteter har navn som høres "unorske" ut, blant annet russere. Hvordan kan det være hvitt privilegium når hvite blir diskriminert mot også?

Fordi navnene som ble brukt var enten:

Andreas Hansen, Kamran Ahmad, Ida Johansen eller Saera Rashid

Så enten etniske norske eller pakistanske.

To forskjellige raser

Lenke til kommentar

Fordi navnene som ble brukt var enten:

Andreas Hansen, Kamran Ahmad, Ida Johansen eller Saera Rashid

Så enten etniske norske eller pakistanske.

To forskjellige raser

Enten norske eller utenlandske, hvis ingen kontrollerte med typisk hvit utenlandsk navn hvordan kan du konkludere med at det er koblet til hudfarge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...