Gå til innhold

"Det hvite raseriet" - kvalitetsjournalistikk eller rasisme?

34 stemmer

1. 1. Hva synes du VGs serie "Det hvite raseriet"?

• Elsker den!
      2
    • Liker den
      4
    • Helt OK
      6
    • Meh...
      5
    • Dårlige greier
      17
  2. 2. Synes du navnet "Det hvite raseriet" er rasistisk?

• Ja
      24
    • Nei
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne kalt det for "det brune raseriet" men da måtte man spesifisert om det var på innsiden eller utsiden :p

Å være hvite er vel det eneste disse personene har til felles, og derfor VG har kalt serien det, men det er helt klart ulovlig etter rasismeparagrafen fordi de insinuerer at mennesker av en viss hudfarge er mer hatefulle enn andre.

Come on VG... It's the FIRST one! :lol:

"Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge"

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, det insinuerer jo at hvite er mer hatefulle enn andre. Men hvorfor er det da nesten bare brune som utfører terroraksjoner? 

VG synker her svært lavt, in my opinion. Å hakke løs på hvite er overhodet ikke originalt eller modig heller. 

Endret av VR-katten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Vi ønsket å forstå hvor raseriet kom fra. På veien har [journalistene] møtt nasjonalister, høyrepopulister, fascister, kristenfundamentalister, nynazister og islamhatere."

Det virker som hele poenget med denne serien er å putte islamhatere i samme bås som nazister?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg kun sett VGs egen oversikt og omtale av artikkelserien, så skal ikke uttale meg for skråsikkert, men for meg fremstår det som en del av en bredere tendens, der man gir inntrykk av høyreekstremisme som forklaringsvariabel for høyredreiningen, heller enn motsatt. Det er for så vidt greit og interessant nok å dykke ned i disse miljøene, men jeg tror i mange tilfeller man ville fått mer ut av å se på alle grunnene til at så mange i Europa er bekymret for sine lands fremtid, og ekstremismen som et ekstremt utslag av dette, enn "det hvite raseriet". 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Den serien er typisk hatpropaganda. Det er ikke stor forskjell mellom denne serien, og å lage en serie om radikale muslimer som f.eks. slår sine barn. Poenget er å assosiere de som er uenig med VG, med disse individene, sånn at folk ikke tør å si hva de egentlig mener. 

VG synker veldig lavt med denne serien, og beviser nok en gang hvorfor man ikke bør lese VG.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan det alltid er rasisten selv som oppretter tråder som langsøkt omhandler rasmisme, men da mot hvite her og det daglig... Jeg er hvit selv og aldri merket noe annet enn white privilege hele livet, akkuratr som deg. Så slutt å grin, det hele blir så pinlig patetisk.

Lenke til kommentar

Jeg er hvit selv og aldri merket noe annet enn white privilege hele livet, akkuratr som deg. Så slutt å grin, det hele blir så pinlig patetisk.

Jeg anbefaler å legge neste ferie til et hvilket som helst muslimsk land, så får du en ny opplevelse, alternativt kan du ta deg en tur til en av de større byene i Sverige.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Morsomt hvordan det alltid er rasisten selv som oppretter tråder som langsøkt omhandler rasmisme, men da mot hvite her og det daglig... Jeg er hvit selv og aldri merket noe annet enn white privilege hele livet, akkuratr som deg. Så slutt å grin, det hele blir så pinlig patetisk.

White privilige er et rasistisk ord. Vi er individer, vi er ikke definert etter vår rase. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kan du gi ett eksempel på hvitt privilegium som du har opplevd som ikke kan forklares på en annen måte?

Thoto kan få love til å svare selv, men her er noen fra tolerance.org. 

• When I cut my finger and go to my school or office’s first aid kit, the flesh-colored band-aid generally matches my skin tone.

• When I stay in a hotel, the complimentary shampoo generally works with the texture of my hair.

• When I run to the store to buy pantyhose at the last minute, the ‘nude’ color generally appears nude on my legs.

• When I buy hair care products in a grocery store or drug store, my shampoos and conditioners are in the aisle and section labeled ‘hair care’ and not in a separate section for ‘ethnic products.’

• I can purchase travel size bottles of my hair care products at most grocery or drug stores.

http://www.tolerance.org/article/racism-and-white-privilege

• Liker 2
Lenke til kommentar

(...)Jeg er hvit selv og aldri merket noe annet enn white privilege hele livet,(...)

Kan du gi ett eksempel på hvitt privilegium som du har opplevd som ikke kan forklares på en annen måte?

Best å ikke ha et utenlandsk navn når en søker jobb

Sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med om lag 25 prosent dersom søkeren har et utenlandsk klingende navn, sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med majoritetsbakgrunn, heter det i rapporten.

https://www.nrk.no/norge/jobbvansker-med-utenlandsk-navn-1.7947724

• Liker 2
Lenke til kommentar

White privilige er et rasistisk ord. Vi er individer, vi er ikke definert etter vår rase.

Det ville bli fint hvis alle var enige i at rase hadde ikke noe å si om hvordan vi dømmer hverandre, men hittil har intet samfunn klarte å eliminere fordommer mot andre baserte på rase

White privilege hevder ikke at alle hvite er rasister, det hevder at samfunn ble bygget på en måte som gir fordeler til rasen(etnisitet/religion også) som holder mest makt, både visst og ubevisst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville bli fint hvis alle var enige i at rase hadde ikke noe å si om hvordan vi dømmer hverandre, men hittil har intet samfunn klarte å eliminere fordommer mot andre baserte på rase

White privilege hevder ikke at alle hvite er rasister, det hevder at samfunn ble bygget på en måte som gir fordeler til rasen(etnisitet/religion også) som holder mest makt, både visst og ubevisst.

Du løser ikke rasisme med mot-rasisme. Det skaper bare konflikt.

Vi er individer, det eneste hvite har til felles er hudfargen. En hvit person som er født i en fattig familie, har et lite nettverk, og ble mobbet på skolen fordi han var hvit, har ikke privilege. Han har hatt ulemper. 

Om minoriteter ikke får jobb, på grunn av hudfargen deres, så er det riktige ordet "rasisme".

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...