Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om æreskrenkelse

Østerdøl

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en ung mann som holder til på et tettsted med cirka 1500 innbyggere. Jeg flyttet hit for skolegang og fikk jobb som butikkmedarbeider ved den ene av de to dagligvarebutikkene som drives her. Jeg flyttet hit fra en større by og skiller meg kanskje ut fra resten av befolkningen her ved at jeg blir ansett som en "bygutt" og ikke har noen form for slektskap til innbyggerne her, noe de aller fleste her har. Jeg trives veldig godt her og har jobbet nå i snart 4 år ved butikken jeg nevnte tidligere. Livet mitt begynner å bli veldig bra her ved at jeg er i ferd med å få en kjæreste her og stiger i stillingen min som butikkmedarbeider.

Jeg anser meg selv som en omgjengelig og hardtarbeidende kar, og har ikke tidligere hatt problemer med befolkningen her. Den siste tiden har jeg derimot merket en endring i holdningen flere av innbyggerne/kundene når de er inne i butikken, spesielt om det er jeg som betjener dem i kassen. Jeg blir plutselig møtt med stygge blikk og visse kunder vil ikke engang anerkjenne at jeg er til stede når de betaler for seg i kassen. Jeg kunne ikke forstå hvorfor det er blitt slik, men jeg har tenkt for meg selv at det bare er slik de forholder seg til "byfolk".

Så får jeg en telefon fra min kollega en dag jeg har fri fra jobben og blir fortalt at h*n har overhørt kunder inne i butikken snakke om at jeg røyker hasj/misbruker stoff/er narkoman. Det går da veldig kort tid før alle mine kollegaer får høre den samme historien, og jeg blir nødt til å forklare meg ovenfor de jeg jobber med, spesielt min sjef, om at dette er løgner de har hørt. Heldigvis har jeg et godt forhold til mine kollegaer og de tror meg.

Senere kommer det frem at vedkommende som har startet disse ryktene er en eldre mann som tidligere har forsøkt å gjøre inntrykk på min kjæreste, men har blitt avvist.

Da tenker jeg at det ikke er veldig vanskelig å forstå hva denne situasjonen dreier seg om, og mest sannsynligvis er disse falske ryktene et produkt av sjalusi.

Jeg har blitt veldig preget av disse ryktene, blikkene og holdningene fra kunder som handler i butikken jeg jobber i. Ikke bare går dette ut over mitt navn og omdømme, men det går også utover min arbeidsplass. Jeg merker også at lensmannen i området ikke liker meg særlig bare ved holdninger han har til meg når han selv er inne i butikken og handler, og min arbeidsgiver har i det senere begynt å vise en form for fortvilelse ovenfor situasjonen min.

Jeg er naturligvis blitt veldig fortvilet selv over denne situasjonen, og føler at deler av lokalsamfunnet (spesielt de eldre) snakker mye stygt bak min rygg. Nå vurderer jeg selv å flytte bort herifra, men det er to ting som holder meg tilbake;

1. Min første, ordentlige jobb.

2. Min første kjæreste...

Jeg kan også nevne at disse ryktene også preger forholdet jeg har til min kjæreste, da hun også føler seg rammet, selv om hun med sikkerhet ved at disse ryktene er falske...

En av mine kollegaer har rådet meg til å anmelde dette til politiet i form av æreskrenkelse, noe jeg er villig til, men også skeptisk til at vil gå igjennom hos lensmannen som åpenbart også har gjort sin egen oppfattelse av meg. Jeg har også lest at slike saker blir nesten alltid henlagt.

Jeg føler meg veldig rådvill nå i skrivende stund og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Setter dog veldig stor pris på tips og råd fra noen med lignende erfaringer og/eller kjennskap til lovverket. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærekrenkelse er ikke lenger straffbart. Straffebestemmelsene om dette er opphevet fra 1. oktober 2015. Ærekrenkelse er nå et sivilt forhold, hvor det primært vil være snakk om å kreve erstatning - alternativt fastsettelsesdom.

Utfordringen din er altså enda verre enn som så. I stedet for en enkel anmeldelse og eventuell henleggelse hos påtalemyndigheten er alternativet ditt å klage inn ærekrenkeren for forliksrådet. Gjett hvem som er dommere i forliksrådet? Jo, det er "bygdas beste menn", valgt av kommunestyret. Risikoen for deg ved å tape en slik sak vil være stor - det vil bli sett på som at han har rett.

Det kan være snakk om plagsom og hensynsløs oppførsel, noe som fortsatt er straffbart, men som heller ikke er et prioritert forhold hos politiet.

Lenke til kommentar

Jepp, bygdedyret er et helvetes beist.  Det eneste praktiske alternativet, om du vil gjenopprette noe av omdømmet ditt, er å spre din egen versjon så vidt og bredt du kan og be arbeidskollegaene gjøre det samme.  Likevel vil mange velge å tro det verste, kun fordi det er mye mer interessant enn å tro at du bare er snill og grei.  Og de vil helt sikkert sladre om det på telefonen, i symøter og hvor enn det ellers sladres (mao overalt).

Ellers kan du jo vurdere å booke fem minutter på lensmannens kontor og også formidle versjonen din der.  Kanskje blir du kvitt de stygge blikkene hans og kanskje forhindrer du å bli sett på som første naturlige stoppested når politiet skal lete etter ugler i mosen i forbindelse med hva det nå måtte være.  Du er tross alt en mistenkt doper og dermed troende til absolutt hva det skulle være, i tillegg til å være en innflytter som til overmål er en bygutt.

Lenke til kommentar

Når jeg byttet ungdomsskole så ble jeg kjent blant foreldrene som en "skummel fyr" eller problembarn eller noe slik. Ingen fikk lov å være sammen med meg på fritiden og jeg fikk aldri komme hjem til folk. Mye baksnakking fra foreldrene. Dette var i en passe stor by, ca. 30.000 innbyggere.

Folk som ble kjent med meg forsto jo at jeg ikke var en bråkmaker, men ryktet blant foreldrene endret seg aldri. Jeg ble nødt til å flytte rett og slett da det ble for mye og jeg ikke kunne leve normalt.

Ikke akkurat noe du vil høre, men forbered deg på det verste. Rykter har en tendens til å "sitte fast", men jeg vil tro du har bedre muligheter enn meg da det er lettere for folk å få sannheten når byen (tettstedet) er liten. Hvis det ikke blir bedre etter relativt lang tid så vil du ikke klare det lengre og det er ikke vits, etter min mening, å gi det mer enn et par år.

Lykke til :dontgetit:

Edit; Grunnen var etter hva jeg fikk høre at ungdomsskolen jeg kom fra hadde dårlig rykte og de trodde alle der var de verste barna, noe som ikke stemte da de faktisk var hyggeligere enn på den andre skolen selv om det var et "hardere" miljø på den forrige. Så gikk jeg også med hette hele tiden siden jeg var sjenert og litt redd.

Edit; Vet ikke hvorfor jeg fortalte dette, er kanskje for å forberede deg på det verste eller noe slik.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Gjør som Belfaborac foreslår her, tropp opp hos lensmannen og start der. Det er helt betimelig å starte med en autoritet i bygda når det er åpenbart at han deler oppfatningen etter ryktene som går.

Hvorvidt lensmann, som alltid er utenfra, anses som noen autoritet i bygde er vel heller tvilsomt.

Lensmann utenfra? Det har da alltid vært en lokal person der jeg kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør som Belfaborac foreslår her, tropp opp hos lensmannen og start der. Det er helt betimelig å starte med en autoritet i bygda når det er åpenbart at han deler oppfatningen etter ryktene som går.

Hvorvidt lensmann, som alltid er utenfra, anses som noen autoritet i bygde er vel heller tvilsomt.

Lensmann utenfra? Det har da alltid vært en lokal person der jeg kommer fra.

Jepp, lokal lensmann der jeg vokste opp også.  Det forandres nok dog når reformen inntrer og alle politifolk blir tilfeldig forbipasserende.  Ellers hadde, og har, lensmannen mer autoritet enn de fleste i de fleste bygder og småbyer som har en slik, men noen må jo til stadighet erklære at autoriteter ikke finnes, eller burde finnes, i enhver tråd med ethvert tema uansett om det tilfører noe eller ei.  Som det så godt som aldri gjør.

Lenke til kommentar

Tja, det går an å ta en prat med lensmann, kanskje er han en såpass real kar at han tar seg en prat med den aktuelle personen. Det ville kanskje kunne oppnå ønsket effekt, spesielt hvis de er bekjente. Lensmann vil antageligvis be en bekjent om å ikke sette seg i den situasjonen igjen.

Lenke til kommentar

Min familie var tilflyttere i en liten bygd på 3-400 innbyggere. Helt fra starten av gikk det "snakk" om at vi kom aldri til å bli værende. Men så ble vi nå det i 15 år likevel. 

På den lokale kafeen overhørte kusina mi at noen sa lillesøstra mi solgte kroppen til gamle gubber som hun vaska hos. Hun snudde seg og sa at nå får det være grenser på baksnakking.

I den bygda var det 3 hovedfamilier og nesten alle var i slekt med en av de familiene på et vis. Hierarkiet var ganske fastsatt også.

Jeg klarte å holde meg unna intriger, og resten av familien min også for det meste. Men lillebror ble mobba på skolen.

Lenke til kommentar

Håper det går seg til for deg/dere. Blir veldig oppgitt av å lese slikt.

Hvis du får arbeidsgiveren din til å gå god for deg kan du få han til å spre "din versjon". Hvis dere har ei oppslagstavle eller lignende kan han henge opp noe som: En av våre medarbeidere er i det siste blitt utsatt for en svertekampanje, der det er spredt et falskt rykte om hasj-bruk. Jeg som nærmeste medarbeider og sjef til vedkommende har ingen grunn til å misstenke at det er noe sannhet i ryktet. Jeg vet med ganske stor sikkerhet at ryktet er satt ut med vilje for å ødelegge for min medarbeider. Jeg vet også litt om bakgrunnen for å ville spre dette ryktet, men ønsker ikke å utdype det noe mer. Jeg håper jeg med dette får folk til å stoppe opp og tenke litt. Hvis ikke dette falske ryktet stoppes nå så vil det bare resultere i at en god medarbeider og nyinnflyttet sambygding gir opp og flytter fra oss. Er dette noe vi ønsker?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare skrive ut førsteposten din, så distrubere den til alle innbyggerene? Vil tro du vil få litt forståelse da. Så må du selvsagt nevne han andre fyren med navn i brevet ditt :)

Kan jo alltids leie inn et par folk som kan hjelpe med distribueringen av brevet ditt til innbyggerne :)

Kan sikkert være litt kleint, men om alternativet ellers er at man må flytte så taper man jo iallefall ingenting på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...