Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foretak krever penger via annet foretak etter avvikling

Grunder5

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg har en case. Et foretak jeg tidligere samarbeidet med (foretak A) har fått et annet foretak til å fakturere meg for deres tjenester (foretak B). Foretak A avviklet noen få dager etter at foretak B sende meg faktura. Med andre ord, forfallfristen på faktura fra foretak B gikk ut etter at foretak A avviklet.

Faktura ble etterhvert til inkassovarsel og da leverte jeg skriftlig innsigelse på kravet både fordi jeg ikke har noen avtaler med foretak B og fordi jeg ikke har mottatt et fullverdig produkt fra foretak A for de tjenestene som er fakturert av foretak B. Saken skal nå til Forliksrådet og foretak B som er motpart, er for meg helt ukjent.

Det skal også nevnes at jeg ikke har noen skriftlig avtale med foretak A omkring tjenestene som er fakturert, det kan kun dokumenteres at jeg tidligere har betalt fakturaer til foretak A ved tidligere anledninger.

1. Kan foretak B kreve penger på vegne foretak A?

2. Kan foretak B (A) kreve penger når foretak A er avviklet?

3. Hvordan kan jeg reklamere på foretak A sine tjenester?

4. Har jeg en enkel og god sak, eller en komplisert? :)

På forhånd takk.

beste hilsner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke regler som gjelder her kommer an på hva slags situasjon du er i. Driver foretak B inn penger på vegne av foretak A eller har foretak B overtatt/kjøpt kravet fra foretak A? Som hovedregel vil foretak B uansett måtte ha inkassobevilling.

Hvis foretak A er avviklet vil ikke foretak A kunne kreve inn noe som helst, hverken selv eller ved fullmektig/inkassator. Foretak B kan ikke kreve inn penger som foretak A ikke kan kreve inn. Dette betyr ikke at foretak As krav mot deg forsvinner, men kravet vil nå tilhøre aksjonærene i foretak A, jf. aksjeloven § 16-11. Foretak B må derfor få fullmakt fra aksjonærene i foretak A.

Hvis foretak B krever inn penger i eget navn vil kravet bestå mot deg på samme vilkår som kravet besto mellom deg og foretak A. Foretak B kommer ikke i noen bedre posisjon enn foretak A, se også gjeldsbrevloven § 25 om det grunnleggende prinsippet.

Hvis du har mottatt en forliksklage der foretak B står oppført som klager betyr det at B krever inn i eget navn. Det betyr videre at B har overtatt eller kjøpt kravet fra foretak A.

Reklamasjon i form av krav om prisavslag kan rettes mot foretak B, det er en innsigelse mot betalingsforpliktelsen. Reklamasjon i form av krav om erstatning tilsvarende så langt erstatningskravet er lavere enn betalingsforpliktelsen. Andre reklamasjoner må rettes mot eierne av foretak A eller avviklingsstyret i foretak A, jf. aksjeloven § 16-12.

Hvor god eller dårlig sak du har avhenger av opplysninger som ikke kommer frem av innlegget ditt. Det fremstår som om du har mottatt tjenester som du mener du bør slippe å betale for, uten at du egentlig oppgir noen konkret grunn til at du ikke skulle måtte betale (ut over at du sier at du ikke har mottatt "et fullverdig produkt", en ganske ullen innsigelse). Det er i utgangspunktet en dårlig sak, fordi det finnes en kreditor som har krav på ytelsen, spørsmålet er hvem som er rett kreditor - er det foretak B eller (aksjonærene i) foretak A.

Rent generelt sett bør foretak B kunne legge frem en avtale mellom foretak A og foretak B om overdragelse av en eller flere utestående fordringer, for å bevise at de lovlig har ervervet kravet.

Å vurdere holdbarheten av innsigelsene dine mot tjenesten/produktet du har mottatt er ikke mulig uten flere detaljer enn det du oppgir.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke regler som gjelder her kommer an på hva slags situasjon du er i. Driver foretak B inn penger på vegne av foretak A eller har foretak B overtatt/kjøpt kravet fra foretak A? Som hovedregel vil foretak B uansett måtte ha inkassobevilling.

Hvor reguleres når det kreves inkassobevilling for å inndrive krav en har kjøpt?
Lenke til kommentar

Se inkassolovens definisjon av inkassovirksomhet i § 2:

Med inkassovirksomhet menes ervervsmessig eller stadig inndriving av forfalte pengekrav for andre. I tillegg omfattes oppkjøp av forfalte pengekrav og egen inndriving av disse.

Inkassovirksomhet krever konsesjon, jf. inkassoloven § 4 første ledd. Etter annet ledd skal konsesjonen avgrenses til enten å gjelde inndriving for andre eller oppkjøp og inndriving.

Etter inkassoloven § 4 fjerde ledd kan foretak med konsesjon etter lov om finansieringsvirksomhet drive oppkjøp og inndriving av forfalte krav uten inkassobevilling.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

1. Jeg burde nevnt at foretak A var et ENK-foretak (foretak B er et AS). Aksjonærer er derfor ikke aktuelt, og spørsmålet blir vel da om det er privatpersonen bak foretak A (ENK) som er rett kreditor? Vil heller møte denne personen i Forliksrådet, enn et vilt fremmed foretak jeg ikke har noe forhold til.

2. Foretak A har gitt foretak B fullmakt til å kreve inn utestående beløp for den spesifikke måneden tjenestene angivelig ble utført, før foretak A (ENK) avviklet/avsluttet foretaket. Fullmakten er ikke direkte knyttet til en konkret fordring (denne konkrete fordringen). Foretak B sendte faktura før foretak A avviklet/avsluttet, men forfallfristen er etter at foretak A avviklet/avsluttet.

beste hilsener

Endret av Grunder5
Lenke til kommentar

Avvikling av enkeltpersonsforetak får ingenting å si for foretakets privatrettslige rettigheter og plikter. Innehaveren og foretaket er en og samme juridiske person.

Kreditor kan som hovedregel overdra sin fordring uten at debitor kan motsette seg dette. De kan også gi andre fullmakt til å inndrive fordringene i sitt navn. Som krikkert skriver kreves det vanligvis inkassobevilling. Har foretak B inkassobevilling eller konsesjon som finansforetak?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Avvikling av enkeltpersonsforetak får ingenting å si for foretakets privatrettslige rettigheter og plikter. Innehaveren og foretaket er en og samme juridiske person.

Kreditor kan som hovedregel overdra sin fordring uten at debitor kan motsette seg dette. De kan også gi andre fullmakt til å inndrive fordringene i sitt navn. Som krikkert skriver kreves det vanligvis inkassobevilling. Har foretak B inkassobevilling eller konsesjon som finansforetak?

Det er jeg veldig usikker på. Hvordan kan jeg sjekke dette?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er ikke snakk om overdragelse av fordring. Fordringen ble opprinnelig laget av foretak B. Altså har foretak A aldri sendt noen faktura selv på dette. Foretak B fakturerer eksplisitt for tjenester foretak A angivelig har utført. Da blir vel spørmål om det er hjemmel i loven til å gjøre dette?

Jeg bare ser ikke logikken her. Det blir som om du gjør en avtale med en bedrift om at dem skal utføre tjenester for deg. F.eks. vaktmesterfirma. Så kommer faktura fra en helt annen bedrift, som du ikke har gjort avtale med..

Endret av Grunder5
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skjønner hva en fordring er. Fordringen her er kravet A har mot deg for oppgjør av tjenester. Denne kan A fritt selge til andre (for eksempel foretak B), og så kan disse andre kreve den inn. Eller så kan A overlate til andre å drive den inn på vegne av A.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så kommer faktura fra en helt annen bedrift, som du ikke har gjort avtale med..

...men som vaktmesterfirmaet har gjort en avtale med om at de skal inndrive deres pengekrav. Og ja, det er lovlig, og det er ingenting som sier at vaktmesterfirmaet trenger å sende faktura, purring og inkassovarsel selv før de overlater til et annet selskap å inndrive kravet -men alle stegene i prosessen må naturligvis følges, med de tidsfristene som gjelder.

Dette (at man overlater til en tredjepart både å sende faktura og inndrive kravet) kalles vanligvis factoring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...