AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Hei! Jeg bor for tiden sammen med broren min. Vi har bodd sammen i snart et år. Jeg har tidligere sett at han fikk mye brev fra et firma. Han forklarte det med at det var lønnsslipper og jeg tenkte ikke mer over det. Men her en dag var jeg inne på rommet hans for å hente noe og så et brev som fikk meg til å stoppe og lese. Jeg vet at det ikke er greit i det hele tatt, men jeg så gjennom resten av brevbunken. Der lå det utleggsbegjæring, lån sagt opp til full innfrielse, flere inkassokrav og også kredittsjekker. Jeg visste at han var løssluppen med pengene, men jeg visste ikke at det var så ille. Jeg har omtrent 12.000 å leve for i måneden (før regninger og lån er betalt). Han har 3-4 anger mer enn det, allikevel greier han å skylde meg 6.000kr. Jeg betaler all mat og husholdningsartikler. Dette er jo noe jeg må ta opp med ham. Men han går fort i forsvarsposisjon og blir hissig/fornærmet. Jeg vet at jeg bare må starte med å si hvordan jeg fant det ut, men jeg vet ikke hvor jeg skal gå derifra. Noen som har tips? Jeg er så glad i han, så jeg må finne en måte å hjelpe han på før det går skikkelig ille (det er allerede veldig ille). Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 (endret) Be han om å snakke med en rådgiver - også sparker du kan ihvertfall ikke ut før han får økonomien i orden, det er mine tanker ihvertfall Endret 20. april 2017 av Noxz 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 (endret) Hvis han blir aggressiv og unnvikende, er det beste for deg å ikke grave så mye i det. Vær litt taktisk. Fortsett i ditt spór, og vær støttende. Ikke vis på noen måte at du legger deg oppi finansene hans. Da kan det hende han får mer tillit til deg og kanskje åpner seg frivillig. Dét er alltid den beste strategien.Folk må gå igjennom prosesser av seg selv og utvikle seg til sin egen tid. Selv om han tar et skikkelig flykræsj-fall, eller kanskje han blir en kjempesuksess, så må det være hans prosess. Det kan være at du bare ser toppen av isfjellet. Kan hende han har kontroll på det, men at det er veldig komplekst, og det er derfor han ikke vil snakke om det, for det vil kreve veldig mye jobb. Tenk på deg og ditt. Den beste måten du kan bry deg om han, er å bare fortsette å være en perifér støtte. Ikke vær et brekkjern som skal bryte opp og snu opp ned på alt. Det kan hende du tar på deg mer ansvar enn du kan ane, og mer enn du er klar for. Da kan du bli dratt inn i det, og øke problemene.La han gå igjennom prosessene selv, men vær der hvis han kræsjer og det går galt. Kjøp mat og hold et tak over hodet hans. Og i mellomtiden, håp at han kanskje åpner seg litt, sånn at du kan fortelle han at han bør prøve å selge unna aktiva og verdier og betale mest mulig gjeld mens han har mulighet. Dessuten, det er ikke spillegjeld du har sett? Det er "utleggsbegjæring, lån sagt opp til full innfrielse, flere inkassokrav og også kredittsjekker." Du vet ikke hva disse pengene er brukt til, så du bør heller ikke spekulére. Én ting jeg har begynt å finne ut i livet - hvis man holder seg til fakta, så faller alt på sin plass før eller senere likevel. Og hvis man prøver å "flytte på brikkene" før tiden er riktig, så endrer man prosesser i hele "spillet" - da må man virkelig vite hva man driver med, og tiden må virkelig være riktig. Du må være helt sikker på at tiden er inne for forandring, og du må være klar for alle eventuelle utfall (han kan kutte bånd til deg), å akseptére alle konsekvenser.Hold deg til dét du vet. Ikke fortell han at du har sett de brevene, det kan oppleves som et massivt tillitsbrudd for han. Og dét kan være veldig sårbart, det kan hende han bryter alle bånd til deg. Da får du ikke vært noen støtte for han, og du vil skape skyldfølelse hos deg selv i prosessen. Endret 20. april 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Surviver Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Be han om å snakke med en rådgiver - også sparker du kan ihvertfall ikke ut før han får økonomien i orden, det er mine tanker ihvertfall Jeg kan ikke sparke han ut da vi eier 50/50. Han har også nettopp mistet jobben pga nedskjæringer. Basert på tidligere erfaringer så kommer han ikke til å være åpen for rådgiver i det hele tatt dessverre Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Hvis dere eier noe sammen så pass på at dette er kontraktsfestet og tinglyst. - Hvis skjøte e.l. står på han vil du miste alt når namsmannen/kreditorene tar utlegg/tvangsselger. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Hvis han blir aggressiv og unnvikende, er det beste for deg å ikke grave så mye i det. Vær litt taktisk. Fortsett i ditt spór, og vær støttende. Ikke vis på noen måte at du legger deg oppi finansene hans. Da kan det hende han får mer tillit til deg og kanskje åpner seg frivillig. Dét er alltid den beste strategien. Folk må gå igjennom prosesser av seg selv og utvikle seg til sin egen tid. Selv om han tar et skikkelig flykræsj-fall, eller kanskje han blir en kjempesuksess, så må det være hans prosess. Det kan være at du bare ser toppen av isfjellet. Kan hende han har kontroll på det, men at det er veldig komplekst, og det er derfor han ikke vil snakke om det, for det vil kreve veldig mye jobb. Tenk på deg og ditt. Den beste måten du kan bry deg om han, er å bare fortsette å være en perifér støtte. Ikke vær et brekkjern som skal bryte opp og snu opp ned på alt. Det kan hende du tar på deg mer ansvar enn du kan ane, og mer enn du er klar for. Da kan du bli dratt inn i det, og øke problemene. La han gå igjennom prosessene selv, men vær der hvis han kræsjer og det går galt. Kjøp mat og hold et tak over hodet hans. Og i mellomtiden, håp at han kanskje åpner seg litt, sånn at du kan fortelle han at han bør prøve å selge unna aktiva og verdier og betale mest mulig gjeld mens han har mulighet. Dessuten, det er ikke spillegjeld du har sett? Det er "utleggsbegjæring, lån sagt opp til full innfrielse, flere inkassokrav og også kredittsjekker." Du vet ikke hva disse pengene er brukt til, så du bør heller ikke spekulére. Én ting jeg har begynt å finne ut i livet - hvis man holder seg til fakta, så faller alt på sin plass før eller senere likevel. Og hvis man prøver å "flytte på brikkene" før tiden er riktig, så endrer man prosesser i hele "spillet" - da må man virkelig vite hva man driver med, og tiden må virkelig være riktig. Du må være helt sikker på at tiden er inne for forandring, og du må være klar for alle eventuelle utfall (han kan kutte bånd til deg), å akseptére alle konsekvenser. Hold deg til dét du vet. Ikke fortell han at du har sett de brevene, det kan oppleves som et massivt tillitsbrudd for han. Og dét kan være veldig sårbart, det kan hende han bryter alle bånd til deg. Da får du ikke vært noen støtte for han, og du vil skape skyldfølelse hos deg selv i prosessen. Han blir aldri aggressiv, bare hissig. Det kan godt hende at han har full kontroll, men jeg tviler på det da han ikke har åpnet brev på 3 uker nå. Og det kommer stadig mer inkasso på småbeløp. Han kjøper ting spontant, og tenker ikke over regningene som kommer senere. Han hadde også lyst til å ta opp et forbrukslån nå nylig, etter ag han mistet jobbe , og etter at han fant ut at han fikk en kjempesmell på skatten. Ja, jeg tror han trenger et slag i trynet. Men jeg tror også at jeg kan gi det til han. At jeg kan få han til å innse at dette kan vi fikse. Jeg tror rett og slett at han er så overveldet over alt som kommer inn at han ikke aner hvordan han skal gripe fatt i det. Jeg kan ikke sitte å se på at han går personlig konkurs. Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Hvis dere eier noe sammen så pass på at dette er kontraktsfestet og tinglyst. - Hvis skjøte e.l. står på han vil du miste alt når namsmannen/kreditorene tar utlegg/tvangsselger. Det er tinglyst at vi begge eier ja. Fikk litt panikk nå, så måtte gå å sjekke. Begge navn står på dokumentet Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Typisk sånn "gitt opp hele greia". De gir opp og bare gir blaffen og venter til det går over. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Jeg kommer til å ta tak i dette uansett. Det jeg håper på er at noen har tips til hvordan jeg kan gå frem. Han har tidligere luftet at han ikke skjønner hvor pengene går. Men jeg ser tydelig hvor mye av pengene går. Kjøpe all mat ute (fast food, bensinstasjon osv, småkjøp av forskjellige duppeditter og slikt, ting han liker, men ikke har bruk for eller som ikke har noe spesielt bruksområde). Jeg skjønner ikke hvor han har fått dette fra da våre foreldre alltid har vært fornuftige og lært oss å spare. Som nevnt tidligere har jeg 12000 i måneden til å betale lån, regninger og til å leve på. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke klarer det. Jeg lagte nettopp 6kg lapskaus med svinekam i for under 100 kr, mens han bruker langt over 100kr for en middag (pizza og lignende) Anonymous poster hash: 9d10d...20f 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Hvis han blir aggressiv og unnvikende, er det beste for deg å ikke grave så mye i det. Vær litt taktisk. Fortsett i ditt spór, og vær støttende. Ikke vis på noen måte at du legger deg oppi finansene hans. Da kan det hende han får mer tillit til deg og kanskje åpner seg frivillig. Dét er alltid den beste strategien. Folk må gå igjennom prosesser av seg selv og utvikle seg til sin egen tid. Selv om han tar et skikkelig flykræsj-fall, eller kanskje han blir en kjempesuksess, så må det være hans prosess. Det kan være at du bare ser toppen av isfjellet. Kan hende han har kontroll på det, men at det er veldig komplekst, og det er derfor han ikke vil snakke om det, for det vil kreve veldig mye jobb. Tenk på deg og ditt. Den beste måten du kan bry deg om han, er å bare fortsette å være en perifér støtte. Ikke vær et brekkjern som skal bryte opp og snu opp ned på alt. Det kan hende du tar på deg mer ansvar enn du kan ane, og mer enn du er klar for. Da kan du bli dratt inn i det, og øke problemene. La han gå igjennom prosessene selv, men vær der hvis han kræsjer og det går galt. Kjøp mat og hold et tak over hodet hans. Og i mellomtiden, håp at han kanskje åpner seg litt, sånn at du kan fortelle han at han bør prøve å selge unna aktiva og verdier og betale mest mulig gjeld mens han har mulighet. Dessuten, det er ikke spillegjeld du har sett? Det er "utleggsbegjæring, lån sagt opp til full innfrielse, flere inkassokrav og også kredittsjekker." Du vet ikke hva disse pengene er brukt til, så du bør heller ikke spekulére. Én ting jeg har begynt å finne ut i livet - hvis man holder seg til fakta, så faller alt på sin plass før eller senere likevel. Og hvis man prøver å "flytte på brikkene" før tiden er riktig, så endrer man prosesser i hele "spillet" - da må man virkelig vite hva man driver med, og tiden må virkelig være riktig. Du må være helt sikker på at tiden er inne for forandring, og du må være klar for alle eventuelle utfall (han kan kutte bånd til deg), å akseptére alle konsekvenser. Hold deg til dét du vet. Ikke fortell han at du har sett de brevene, det kan oppleves som et massivt tillitsbrudd for han. Og dét kan være veldig sårbart, det kan hende han bryter alle bånd til deg. Da får du ikke vært noen støtte for han, og du vil skape skyldfølelse hos deg selv i prosessen. Så ikke kommentaren om spillegjeld. Deler av det kan være det. Men det jeg så var ikke om det. Jeg vil ikke opplyse så mye mer enn at det var vanlige regninger som folk har, som han har neglisjert å betale. Jeg vet også hva lånet han tydeligvis ikke greier å betale er fra. Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Jeg tror broren din er spilleavhengig. Det du forteller ligner en situasjon med et familiemedlem av meg. Nå er det viktig at du setter deg ned med han og opptrer empatisk. Hvis han virkelig er spilleavhengig er det viktig å spille på lag med han, og ikke kjefte og riste på hodet. Da blir han bare å nekte og lyve. Viktig at du åpner opp med å gå rett på sak "Jeg tror du er spilleavhengig, nå må vi prøve å få orden i økonomien din og legge en plan". En spilleavhengig blir ikke å slutte bare ved at noen sier at man skal slutte. En spilleavhengig vil som oftest også ikke ha hjelp pga. skam. Føl ut situasjonen og prøv å kom frem til en løsning hvor han setter av ett visst beløp hver måned til viktige regninger, mat osv. Hvis det er noen hundrelapper igjen kan han bruke de til spill for å trappe ned. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Jeg tror broren din er spilleavhengig. Det du forteller ligner en situasjon med et familiemedlem av meg. Nå er det viktig at du setter deg ned med han og opptrer empatisk. Hvis han virkelig er spilleavhengig er det viktig å spille på lag med han, og ikke kjefte og riste på hodet. Da blir han bare å nekte og lyve. Viktig at du åpner opp med å gå rett på sak "Jeg tror du er spilleavhengig, nå må vi prøve å få orden i økonomien din og legge en plan". En spilleavhengig blir ikke å slutte bare ved at noen sier at man skal slutte. En spilleavhengig vil som oftest også ikke ha hjelp pga. skam. Føl ut situasjonen og prøv å kom frem til en løsning hvor han setter av ett visst beløp hver måned til viktige regninger, mat osv. Hvis det er noen hundrelapper igjen kan han bruke de til spill for å trappe ned. Det kan godt hende han er det. Hvorfor tror du han er spilleavhengig? Jeg kan ikke komme å si at jeg tror han er spilleavhengig uten at jeg hat en grunn til å tro det? Jeg vet han har spillt før. Men det har han alltid vært veldig åpen om. Men hvis det har gått skeis, så kan det jo hende at han holder det hemmelig Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Jeg tror broren din er spilleavhengig. Det du forteller ligner en situasjon med et familiemedlem av meg. Nå er det viktig at du setter deg ned med han og opptrer empatisk. Hvis han virkelig er spilleavhengig er det viktig å spille på lag med han, og ikke kjefte og riste på hodet. Da blir han bare å nekte og lyve. Viktig at du åpner opp med å gå rett på sak "Jeg tror du er spilleavhengig, nå må vi prøve å få orden i økonomien din og legge en plan". En spilleavhengig blir ikke å slutte bare ved at noen sier at man skal slutte. En spilleavhengig vil som oftest også ikke ha hjelp pga. skam. Føl ut situasjonen og prøv å kom frem til en løsning hvor han setter av ett visst beløp hver måned til viktige regninger, mat osv. Hvis det er noen hundrelapper igjen kan han bruke de til spill for å trappe ned. Jeg tror selv at han rett og slett ikke har impulskontroll eller greier å tenke konsekvenser. Jeg er 25 og han er 4 år yngre enn meg. Han har eller aldri trengt å leve på et strengt budsjett før nå, og har hatt mer penger enn han har visst hva han skulle gjøre med, det er det jeg tror et problemet. Men hvis du ha noe mer innsikt, så kom gjerne med det Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Hvis dere eier noe sammen så pass på at dette er kontraktsfestet og tinglyst. - Hvis skjøte e.l. står på han vil du miste alt når namsmannen/kreditorene tar utlegg/tvangsselger. Det er tinglyst at vi begge eier ja. Fikk litt panikk nå, så måtte gå å sjekke. Begge navn står på dokumentet Anonymous poster hash: 9d10d...20f Dere har et sameie. Hvis det er penger å hente (dvs. boligen ikke er fullt ut belånt) kan namsmannen tvangsselge broren din sin halvpart. Den som kjøper denne andelen kan da kreve sameiet oppløst. Merk at både kravet til den som krever tvangssalg + eventuelle pantekrav som har bedre forrang må dekkes. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Hvis dere eier noe sammen så pass på at dette er kontraktsfestet og tinglyst. - Hvis skjøte e.l. står på han vil du miste alt når namsmannen/kreditorene tar utlegg/tvangsselger.Det er tinglyst at vi begge eier ja. Fikk litt panikk nå, så måtte gå å sjekke. Begge navn står på dokumentet Anonymous poster hash: 9d10d...20f Dere har et sameie. Hvis det er penger å hente (dvs. boligen ikke er fullt ut belånt) kan namsmannen tvangsselge broren din sin halvpart. Den som kjøper denne andelen kan da kreve sameiet oppløst. Merk at både kravet til den som krever tvangssalg + eventuelle pantekrav som har bedre forrang må dekkes. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med fullt ut belånt. Men vi har ikke betalt mye tilbake på lånet enda. Er det noen fare for det da? Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Jeg kommer til å ta tak i dette uansett. Det jeg håper på er at noen har tips til hvordan jeg kan gå frem. Han har tidligere luftet at han ikke skjønner hvor pengene går. Men jeg ser tydelig hvor mye av pengene går. Kjøpe all mat ute (fast food, bensinstasjon osv, småkjøp av forskjellige duppeditter og slikt, ting han liker, men ikke har bruk for eller som ikke har noe spesielt bruksområde). Jeg skjønner ikke hvor han har fått dette fra da våre foreldre alltid har vært fornuftige og lært oss å spare. Som nevnt tidligere har jeg 12000 i måneden til å betale lån, regninger og til å leve på. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke klarer det. Jeg lagte nettopp 6kg lapskaus med svinekam i for under 100 kr, mens han bruker langt over 100kr for en middag (pizza og lignende) Anonymous poster hash: 9d10d...20f Ja du må jo ta tak i det iom at dere har sameie. Blir det ikke ordnet opp så tar de pant i bolig og selger det på tvangssalg. DU/dere må komme i dialog med kreditorene og få istand en avtale asap. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Ok, hvis du er fast bestemt på å konfrontére han med det her, så må du være klar over konsekvensene. Han kan kutte deg ut for livstid. Så det blir risiko og gevinst her. Enten blir det full skjærings, ellers vil du redde han fra en større ruin enn det han er i nå. Så du kan like gjerne gå "all out", si at du gjerne tar kontroll over økonomien hans og styrer alt for han hvis han føler dét som en lettelse. Få han til å registrére seg hos alle kredittinstitusjoner sånn at han ikke får lånt mer penger. Ta alle grep nødvendig. Nye opplysninger er jo at du eier ting sammen med han. Da blir saken litt annerledes, du er allerede innblandet. Så da kan jeg forstå litt bedre at du vil handle, ikke bare utfra empati til han, men også av hensyn til deg selv. Det er jo viktig å sove godt om nettene, å vite at huset ikke blir tvangssolgt i løpet av de neste 2-3 månedene. Ser det blir skrevet her at hvis det går dit at huset må selges, så skal du beholde din halvpart av salgssummen. Jeg vet ikke om det holder vann. Kreditorer og banker går vel etter alt de kan. Hvis det stemmer at du beholder din halvpart, så har jo du fremdeles en fremtid og kan holde tak over hodet hans.Hvis vi skal gå inn på hans problemer, så synes jeg det blir mye spekuléring. Du kjenner han godt, og har mye fakta. Men å detaljstyre andre mennesker er vanskelig og ressurskrevende. Du må først og fremst ha hans tillatelse, dét i seg selv er vanskelig nok, krever høyt tillitsnivå. Så må du få han til å be om hjelp, bestille time hos terapeut/psykolog, så han får startet prosessen med personlig utvikling og skape litt mer selvtillit. Fordi selv om du kan tilby hjelp og være en stor støttespiller, så er du (antageligvis) ikke utdannet psykolog. De kan sakene sine. Og hvis det er mulig å få en anbefaling fra fastlege, som for eksempel psykisk lidelse, så kan dette havne under en offentlig støtteordning, så man kun betaler egenandél, og det betales på frikortgrense. Men én ting du har skrevet: Du har 12 000 utbetalt i måneden, og han tjener -4- ganger så mye som deg, i en alder av 21 år?? Dette er jo vanvittig bra lønn. Så det virker for meg som at, så lenge han ikke har millioner i gjeld, så er ikke dette noen verdens undergang. Hvis han har stabil jobbfremtid, så vil jo dette ordne seg. Det virker for meg som at han er i en utforskningsfase innen økonomi, presser grenser, men ikke helt har oversikt over sine livsmål. Og dette skaper kaos i livet hans. Så hos en psykolog vil han få rettet ut disse nøstene Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. april 2017 Forfatter Del Skrevet 21. april 2017 Hei! Takk for mange tips. Jeg snakket med min mor om problemet. Vi bestemte oss for å konfrontere ham og sa at vi er bekymret for økonomien og at vi ønsker å sette oss ned med han og se på det. Han gikk ikke i forsvarsposisjon eller var unnvikende. Så vi skal settes oss med sammen i løpet av helgen og alle kortene skal på bordet sånn at vi får fikset det så snart som mulig blir nok en del samtaler med kreditorer og det må settes opp et stramt budsjett. Uansett, takk for innspill og tips Anonymous poster hash: 9d10d...20f 3 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 KVTL kom meg litt i forkjøpet om mulig tvangssalg av hans halvpart ettersom dere eier en del hver. Det er jo ikke mange ukene det var noen oppslag i avisen om akkurat det samme (halvpart av en leilighet ble lagt ut for salg). Det er bra han tok det såpass rolig. Han innså kanskje at dette var til det beste. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. april 2017 Forfatter Del Skrevet 21. april 2017 KVTL kom meg litt i forkjøpet om mulig tvangssalg av hans halvpart ettersom dere eier en del hver. Det er jo ikke mange ukene det var noen oppslag i avisen om akkurat det samme (halvpart av en leilighet ble lagt ut for salg). Det er bra han tok det såpass rolig. Han innså kanskje at dette var til det beste. Jeg tror han har skjønt at det ikke har vært greit. Men jeg tror han har vært redd for å åpne seg om det, og det skjønner jeg. Når jeg ser tilbake, så tror jeg han har vært nære ved å fortelle noen ganger, jeg tror han har hintet litt Anonymous poster hash: 9d10d...20f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå