ziraxim Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Hei Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men gjør et forsøk her. Jeg har nå ferie fra 3. April til 28 April. Imellom disse datoene er jo påsken Hvor det er 3 helligdager. Skjærtorsdag 13 April Langfredag 14 April 2. påskedag 24 April Jobben sier nå at jeg har brukt opp 20 dager og påstår at man må bruke feriedagene sine på helligdager dersom helligdagene er bevegelige og inneklemte i ferien. Stemmer dette? Noen som har noe teori rundt dette som kan hjelpe? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 (endret) Ferieloven sier dette:§ 5.Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.Så vidt jeg forstår skal altså lovbestemte helligdager i ferien legges til antall virkedager, men det som er litt kinkig her er at også lørdager visstnok regnes som virkedager og dermed skal trekkes av ferien.Hos arbeidstilsynet står dette: Hvor mye ferie har du krav på? Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på minst 25 virkedager ferie hvert år.Hverdager inkludert lørdager er virkedager. Søndager og helligdager regnes ikke som virkedager. Normalt vil seks virkedager tilsvare en uke. Arbeidstaker har altså krav på fire uker og en dag ferie hvert kalenderår. Håper andre har bedre nyheter til deg ;-) Endret 20. april 2017 av trn100 Lenke til kommentar
ziraxim Skrevet 1. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2017 Ferieloven sier dette: § 5.Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3. Så vidt jeg forstår skal altså lovbestemte helligdager i ferien legges til antall virkedager, men det som er litt kinkig her er at også lørdager visstnok regnes som virkedager og dermed skal trekkes av ferien. Hos arbeidstilsynet står dette: Hvor mye ferie har du krav på? Etter ferieloven har alle arbeidstakere krav på minst 25 virkedager ferie hvert år. Hverdager inkludert lørdager er virkedager. Søndager og helligdager regnes ikke som virkedager. Normalt vil seks virkedager tilsvare en uke. Arbeidstaker har altså krav på fire uker og en dag ferie hvert kalenderår. Håper andre har bedre nyheter til deg ;-) Jeg fikk tilbake de dagene som var på helligdager. De var i kontakt med virke.no. 1 Lenke til kommentar
Sportsidiot Skrevet 24. mai 2017 Del Skrevet 24. mai 2017 Så vidt jeg forstår skal altså lovbestemte helligdager i ferien legges til antall virkedager, men det som er litt kinkig her er at også lørdager visstnok regnes som virkedager og dermed skal trekkes av ferien. Jo men det stemmer fordi loven sier at du har 25 feriedager, da loven regner 6 dagers uke. Og du i henhold til ferieloven har 4 uker + 1 virkedag. I tillegg har de fleste gjennom tariff 4 ekstra feriedager (NB dette er tariff og ikke lovbestemt). Men grunnen til at loven sier 25 feriedager er som sagt rett og slett loven regner 6 dagers uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå