Gå til innhold

Backup mellom skytjenester

Netbit

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med og sette opp backup mellom skytjenester.

Har idag en GoogleDrive som jeg ønsker og synke hver uke til OneDrive. Det vil si alt av nye filer samt oppdaterte filer. 

Dette for å ha en backup i OneDrive hvis noe skjærer seg hos Google.

Har testet litt IFFTT og Zapier men ingen ga helt det jeg var ute etter. Det er diverse betalingsløsninger https://www.cloudfuze.com som gjør dette. Men mye ymse så er ute etter erfaringer hvis noen har.

Det må være ett onlineverktøy og være automatisk. Laster ikke ned alle folderne på noen PC idag så det er ikke mulig og kjøre syncen lokalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det finnes så mange flere enn de du allerede har nevnt. Samtidig tror ikke jeg noen av de er ment for å sjonglere med flere skyer samtidig, men derimot å flytte filer en gang iblant (ved feks. skifte av skyleverandør).

Om du bruker til eksempel GoodSync kan du jobbe med flere skytjenester samtidig. Begrensningen derimot er at det må mellomlagres på harddisken din. (http://pew.to/SSn9Za)

Hvorfor ønsker du å bruke to skyleverandører på identiske filer? Det gir ikke så mye mening. Om det er sikkerhet for filene som er viktig velger du en leverandør som har live sikkerhetskopier (eller endringshistorikk) av slettede/endrede filer.

Endret av ronorio
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Planen var og gjøre en manuell kopiering først. Deretter synkronisere de hver uke. Slik at foreks bilder i Google Photos ble lagret hos OneDrive.

Grunnen er som sagt at hvis det skulle skje noe hos Google har jeg filene ett annet sted også. Har hørt at Google har sperret kontoer etc. Selvsagt er det ganske usannsynlig at både Google skulle miste filene eller sperre kontoen. Men greit med ekstra sikkerhet da jeg allikevel har 1TB i OneDrive som jeg ikke bruker. (office365)

Cryptolock av filer kan også skje foreksempel. Da kan en slik sync også være til hjelp :)

Vurderer også Backupify som alternativ. Der betaler du for backup av nettop GoogleDrive data.

Lenke til kommentar

Jeg har lært den harde måten hvor viktig det er med sikkerhetskopier. Har siden brukt en del penger på software, men har egentlig aldri vært helt fornøyd. Har prøvd Acronis True Image, ToDo, Paragon etc. Ikke nok med det - disse som lager softwaren kommer med nye versjoner hvert år, noe du på mange måter blir tvunget til å kjøpe.

Siste årene har jeg derimot brukt skytjenester. En god periode var jeg hos Dropbox, en tid hos Amazon Cloud, men nå har jeg flyttet alt til OneDrive da dette er inkludert i Office -pakka som ellers er mye brukt.

Jeg bruker GoodSync til å synkronisere filene mine til skyen to ganger i døgnet. Jeg bruker stort sett ikke OneDrive -klienten i det hele tatt. I tillegg kan mye (som ikke er på harddisken) ligge på skyen. GoodSync lagrer også en synkronisert kopi på en ekstern disk 3 ganger i uken (greit med en offline løsning i tillegg til skyen).

Dette med sikkerhetskopiering er veldig individuelt men jeg ser ikke noe problem i å stole på skyen dersom du er hos en leverandør som Google, Microsoft, Dropbox, Box osv. Hvorfor er du redd for at kontoen skulle bli sperret? Er du på kant med Terms of Service? Båndbreddebruk/deling?

Lenke til kommentar

Hei ronorio,

Enig i at backup er viktig :)

Er ikke veldig redd for at Google sperrer kontoen da jeg ikke er på kant med Terms of Service. Google har jo også en redundans man bare kan drømme om hjemme. Så jeg tviler på at de mister data. Det er bare at jeg istedet for og være 99 % sikker vil være 100% sikker. Jeg har ingenting lokalt, kun i skyen. Derfor jeg vil ha en kopi ett annet sted også.

Ønsker også at dette skal være en annen skytjeneste da jeg ikke har noen fast maskin hjemme... :)

Endret av Netbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...