Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 (endret) Hei!Dersom jeg kjøper en leilighet også leier ut, også la oss si att jeg leier ut for 8500kr inkl alt. Med utgifter på 2400kr i strøm, internett og diverse kommunale avgifter også en rundt 4500kr i lån, dvs totalt på rundt 6900kr. Spørsmålet mitt er hvilket beløp må jeg evt. skatte på? Må jeg ta 27% av (8500-2400) eller blir det beløpet (8500-2400-4500)? Endret 20. april 2017 av Noxz Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 (endret) Du skatter på det du tjener (inntekt minus utgift) edit: da mener jeg leieinntekt minus utgifter på boligen. Lån er noe annet (annen post). Endret 20. april 2017 av wampster Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Du skatter på det du tjener (inntekt minus utgift) Kun på dem 1600kronene jeg står igjen med da? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Husk at du kan trekke av alt av utgifter i forbindelse med utleie, f.eks møbelslitasje hvis bolig leies ut møblert, kmgodtgjørelse for kjøring i forbindelse med klargjøring og visning, finnannonsering, gebyr for depositumkonto, boligforsikring, vedlikeholdskostnader, osv. 3 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Yeah yeah, det fant jeg på google. Men defineres lån som en utgift jeg kan trekke ifra? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Ikke i regnskapet for utleie av bolig. Rentekostnader i forbindelse med lån får du fradrag for i en annen post. 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Husk og boretslagloven Husk at du i følge borettslagsloven må ha bodd i boligen din i minst ett år før du får lov å leie ut, og du får som regel kun leie ut for tre år om gangen. Som eier av boligen er det også ditt ansvar å påse at felleskostnadene blir betalt hver måned, og at leietaker ikke bryter borettslagets ordensregler eller forårsaker skader eller annet mislighold overfor borettslaget. derfor best å kjøpe selveier, man må riktignok betale 2.5 % i dokument avgift men da kan man leie ut så mye man vil Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 Men om jeg er selveier så kan jeg leie ut ifra dag 1? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Men om jeg er selveier så kan jeg leie ut ifra dag 1? Ja Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 +8000 inn i leieinntekter -1300kr faste utgifter -1800kr skatt ca før fratrekk -4900kr lån Da sitter jeg igjen med 0kr samt 4900kr investert i boligen, er det noe slik da som blir realistisk? Leieinntektene er er jeg ganske sikker på da det er en pen moderne leilighet (2-roms) https://i.imgur.com/1wHcDcE.png Lenke til kommentar
Zash Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 +8000 inn i leieinntekter -1300kr faste utgifter -1800kr skatt ca før fratrekk -4900kr lån Da sitter jeg igjen med 0kr samt 4900kr investert i boligen, er det noe slik da som blir realistisk? Leieinntektene er er jeg ganske sikker på da det er en pen moderne leilighet (2-roms) https://i.imgur.com/1wHcDcE.png Hva gjør du hvis vaskemaskinen ryker? Eller badet må renoveres? Hva om renten stiger? Hva om det går et par måneder uten leietaker? Å akkurat gå i null høres ut som en veldig stor risiko å ta. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 (endret) +8000 inn i leieinntekter -1300kr faste utgifter -1800kr skatt ca før fratrekk -4900kr lån Da sitter jeg igjen med 0kr samt 4900kr investert i boligen, er det noe slik da som blir realistisk? Leieinntektene er er jeg ganske sikker på da det er en pen moderne leilighet (2-roms) https://i.imgur.com/1wHcDcE.png Hva gjør du hvis vaskemaskinen ryker? Eller badet må renoveres? Hva om renten stiger? Hva om det går et par måneder uten leietaker? Å akkurat gå i null høres ut som en veldig stor risiko å ta. Har penger som skulle dekke det meste, samt innboforsikring. Alt er nylig renovert. Lån er vel ikke mer enn en 4550kr / mnd, men jeg skrev 4900 slik att det dekker evt rentendringer. Vet ikke hvor mye jeg får i fratrekk, men får vel fratrekk på møbler samt rentene på lånet. Så jeg burde stå igjen med noe penger samt inversteringene i selve leiligheten som stiger kontinulierig i verdi. Endret 20. april 2017 av Noxz Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Så jeg burde stå igjen med noe penger samt inversteringene i selve leiligheten som stiger kontinulierig i verdi. Husk at dette ikke er noe du kan være 100 % sikker på. Er ellers enig med Zash at det høres risikabelt ut å planlegge å gå i null. Hvis du har en del formue fra før kan denne leiligheten også gi deg økt formuesskatt som du bør ta med i regnestykket. Sekundærboliger skal vel for 2017 ha formuesverdi (tidligere ligningsverdi) på 90 % av markedsverdi, hvis jeg ikke husker feil, så det kan jo slå ut litt på total formue. Skatteetaten har en kalkulator for dette (riktignok med sats for 2016 som var 80 %): Link. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Hvorfor økt formueskatt ved kjøp av sekundærbolig? Du må jo ta opp lån og/eller bruke egenkapital, så det går jo opp i opp. Som skriver så ligningsgrunnlaget av sekbolig kun 90% av markedspris, så formueskatten vil faktisk krympe. Når jeg begynte med utleie så mener jeg at ligningsgrunnlaget for sekundærbolig var 40% av markedspris. Nå er denne fordelen nesten radert og vi er vel snart oppe i minst 100%. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 "Leiligheten stiger kontinuerlig i verdi" Keep dreaming buddy. Ingenting stiger inn i himmelen. Se på hvordan prisene har steget siste årene, samt hvor mye nytt som bygges. (Snakker nå om Oslo) Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Men det vil være en kilde til passiv inntekt. Og hvis, eller når, du lærer deg kunsten med skatteregler, utleieforhold, hele kunsten - så kan du gjøre det på nytt. Så er du på vei til å bli økonomisk uavhengig. Ergo, hvis du slutter å jobbe, så får du fremdeles inntekter. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Hvorfor økt formueskatt ved kjøp av sekundærbolig? Du må jo ta opp lån og/eller bruke egenkapital, så det går jo opp i opp. Som skriver så ligningsgrunnlaget av sekbolig kun 90% av markedspris, så formueskatten vil faktisk krympe.Ja, du har rett. Jeg tenkte at det var forskjell i satser på formuesverdi (90 % av markedsverdi) og andel av gjeld man kunne trekke fra (80 %), men jeg har rett og slett oversett at budsjettforliket i fjor også innebar at gjeldsandel man kan trekke fra endte opp på 90 %, mot 80 % som først foreslått. Uansett om dette hadde vært riktig så ser jeg at TS er oppe i for små summer til at dette hadde slått ut (lånekostnad på ca. 4550 kr per mnd.). Beklager forvirringen. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Str på leilighet? Område hadde du tenkt deg? Pris? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Hva med å leie ut gjennom et selskap? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Hva med å leie ut gjennom et selskap?Hvorfor? Det gir nesten dobbelt så høy skattebyrde, og er derfor sjeldent en spesielt god idé. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå