Gå til innhold

Støre: – Norge kan bli en pionernasjon innen kunstig intelligens og ehelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støre og Stoltenberg er kvalmhetene selv.

Er det noen som gjør lite for helsenorge, så er det nettopp Arbeiderpartiet. Eldreomsorgen med Ap bak spakene er jo helt på trynet. Stoltenberg som stod på talerstolen om kreftmedisinavslaget, og rodde seg til langt vekk fra skarpe spørsmål, med god dag man økseskaft retorikk (den husker jeg ekstra godt).

• Liker 4
Lenke til kommentar

Støre og Stoltenberg er kvalmhetene selv.

Er det noen som gjør lite for helsenorge, så er det nettopp Arbeiderpartiet. Eldreomsorgen med Ap bak spakene er jo helt på trynet. Stoltenberg som stod på talerstolen om kreftmedisinavslaget, og rodde seg til langt vekk fra skarpe spørsmål, med god dag man økseskaft retorikk (den husker jeg ekstra godt).

Husker ennå "månelandingen".

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tviler på det er en særlig avansert kunstig intelligens. Selvsagt må det være bittelitt avansert for å få til nevnte. Det må jo være litt av et arbeid å tilrettelegge for at denne "intelligensen" skal kunne plukke riktig fra øverste artikkelhylle.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Politikere og teknologi passer dårlig sammen. De folkevalgte har bevist dette ved gjentatte anledninger. De bør således unngå å bli for bastante i sin proklamering av hva som virker å være en teknologisk fornuftig retning og heller forholde seg til å fordele midler til overordnede satningsområder.

La teknokrater finne ut av hva som , f.eks. innen helse, synes å være teknologisk fornuftige valg med de midlene som er gitt.

Ellers får en fort nye "månelandinger" og slikt styrker ikke tilliten til den virkelighetsfjerne forsamlingen på løvebakken.

Lenke til kommentar

Politikere og teknologi passer dårlig sammen. De folkevalgte har bevist dette ved gjentatte anledninger. De bør således unngå å bli for bastante i sin proklamering av hva som virker å være en teknologisk fornuftig retning og heller forholde seg til å fordele midler til overordnede satningsområder.

La teknokrater finne ut av hva som , f.eks. innen helse, synes å være teknologisk fornuftige valg med de midlene som er gitt.

Ellers får en fort nye "månelandinger" og slikt styrker ikke tilliten til den virkelighetsfjerne forsamlingen på løvebakken.

Viktig poeng og på mange måter korrekt. Men politikerne har allikevel en rolle, fordi de avgjør en lang rekke rammebetingelser og gir en del overordna styringssignaler. Både positivt og negativt.

F.eks har vi de siste årene (10-årene) vært ekstremt politisk fokus på organisatoriske reformer, "målstyring"/public managment og tildels outsourcing. Min erbødige påstand er at dette setter kraftige bremser på innovasjon og digitalisering fordi fokus bli lokalisering, beholde arbeidsplasser osv. Og styringsformer som verdibasert styring, kvalitet og "LEAN" har blitt neglisjert.

Om politikerne hadde signalisert at nå skal vi legge mindre vekt på detaljer, ikke prioritere organisatoriske reformer - men heller prioritere kvaliter, verdier og smartness tror jeg mye hadde kommer på plass og vi hadde fått digital utvikling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"– Målet er at Norge innen 2025 – på under åtte år – blir det ledende landet i Europa innen ehelse, sier Støre."

Norge er et ledende land innen eHelse i dag. Men TTT. F.eks Gerica som vi bruker i Trondheim Kommune, har et brukergrensesnitt fra da det var nytt helt tidlig på 2000-tallet.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har så forferdelig mye godt å si om de i den motsatte fløyen, men i det som gjelder venstresiden - en større gjeng med løgnhalser og hyklere enn AP skal man lete lenge etter, spesielt mr Tåkefyrsten.

"Arbeider"-partiet der ikke en kjeft har jobbet en eneste time som vanlig arbeider.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Meget bra av Jonas Gahr Støre (Ap) vil satse på innovasjon i det offentlige i samarbeide med private aktører.

Så og si alle i offentlig sektor er på vei til å henge igjen i gammeldagse løsninger der man har gått glipp av 15-20 års innovasjon på grunn av plattformbindinger til Microsoft Office. Dette er ”1990-tallets løsninger” som ikke gir spesielle endringer i måten man jobber på, fordi man skyfle A4-ark rundt på samme måte som før, samme om det A4-ark med eller uten ruter.

Ved ensidig låsing til gammeldags teknologi og arbeidsmåter, går man glipp av mer effektive måter å jobbe på f.eks. i eldreomsorgen. I eldreomsorgen under Høyres ledelse av Oslo, har man ment at minuttregistrering av omsorgstjenester i hjemehjelpen skal gi "effektivisering". Man har gått glipp av at det offentlige kan redusere kostnadene med 200.000 kroner per seng, som vi har sett i f.eks. demenspleie i Drammen.

Bruk av pasienttilpasset velferdsteknologi i demenspleie i Drammen gir bedre omsorg med fallsensor, geo-grense og andre ting, som gjør at helsepersonell kan hjelpe flere eldre. F.eks slipper man å sende ut en større letestyrke om en eldre går seg bort, og ikke finner hjem. Dette får man ikke til med gammeldagse A4-ark dyttet inn i teknologi fra 1980-tallet, og senere videreføring av byråkrati-tankegangen som følger med PCer. Spesielt da det man har tvunget helsepersonell å bruke, er minutt-registrering av arbeid. Altså enda mer byråkrati, ikke mindre arbeid per pasient med smartere og nye måter å jobbe. Med ny teknoogi får man hjulpet flere, fordi det leverer nyttige tjenester i det daglige arbeidet, og endrer hvordan man gjør jobben. Helsepersonell, familien eller den eldre selv kan bruke tjenesten rett fra mobilen, uten å bruke gammeldagse verktøy for kontoradministrative oppgaver, og minuttregistrering av dette. kontoradministrativ tankegang som hindrer fagfolk som i helsepersonell å gjøre en god jobb.

Det er på høy tid å bytte ut Høie og andre politikere som i beste fall befinner seg på 2000-tallet, der det største i verden var å få en ny utgave av Microsoft Office, og lage nok et mastadontsystem hundrevis av millioner eller over en milliard. Se bare på NAV-skandalene. Få feid ut museumsvokterne som gjør at det offentlige har gått glipp av 15-20 år med teknologisk utvikling, ved valg av gammeldagse produsenter.

Slipp til de innovative løsningene og selskapene som virkelig gjør en forskjell. Av alle ting er det altså Arbeiderpartiet som vil fornye med innovasjon innen ehelse. Dette mens Høyre driver kommunesammenslåinger med bruk av Microsoft Office.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er på høy tid å bytte ut Høie og andre politikere som i beste fall befinner seg på 2000-tallet, der det største i verden var å få en ny utgave av Microsoft Office, og lage nok et mastadontsystem hundrevis av millioner eller over en milliard. Se bare på NAV-skandalene. Få feid ut museumsvokterne som gjør at det offentlige har gått glipp av 15-20 år med teknologisk utvikling, ved valg av gammeldagse produsenter.

Slipp til de innovative løsningene og selskapene som virkelig gjør en forskjell. Av alle ting er det altså Arbeiderpartiet som vil fornye med innovasjon innen ehelse. Dette mens Høyre driver kommunesammenslåinger med bruk av Microsoft Office.

Nå får jo Arbeiderpartiet og SP kritikk her

Så det blir vel feil å sammenligne høyre med bruk av Microsoft office.

Jeg stoler vel like lite på arbeiderpartiet selv om kanskje de har rett norge kan bli teknisk land.

Lenke til kommentar

Google og Microsofts skyløsninger er ganske like. Microsoft Office har overlegne offlineverktøy og mer avansert oppsett av tilgang til delte mapper. G-Suite har en fordel i at alle kjenner til det. At alle harGoogle-ident er derimot ikke den store fordelen jeg trodde på forhånd, da det kjapt viste seg at alle må ha ny Google-ident for å fungere i G-Suite på jobb.

Her jeg sitter på toget og jobber i både Office 2016 og G-Suite, er det ikke de små forskjellene mellom de to kontorpakkenes skyløsninger som irriterer meg, men det elendige nettet mellom Trondheim og Oslo, som gjør at alt går sirupstregt, f.eks med oppslag man må gjøre i nettleseren (helt uavhengig av om man har valgt G-Suite eller Office...).

Jeg er dog usikker på hva valg av kontorpakke har med eHelse å gjøre? Når det gjelder innovasjon, var jeg på presentasjon hos en enhet i Trondheim Kommune som hadde tatt i bruk G-Suite. De var stolte over at de nå hadde timeplanen som et delt dokument i Google heller enn som et Word-dokument på intranettet. De hadde med andre ord ikke tatt i bruk noen egentlig nye løsninger, som å gjøre timeplanen om til en kalender. Deres løsning var en online versjon av samme løsning vi hadde på papir da jeg gikk på skolen på 80-tallet. Nye verktøy hjelper lite når brukerne ikke er i stand til å forstå mulighetene som ligger i dem.

Som jeg skrev i et annet innlegg tviler jeg på at det vil bli mer digital innovasjon under Støre. Arbeiderpartiet har ofte hatt et anstrengt forhold til grundere og fortrukket store bedrifter.

Angående krav til dokumentasjon innen Helse og Omsorg øker den jevnt og trutt. Vi ser for oss økning i overskuelig fremtid. Media, pårørende, politikere og ny teknologi bidrar til det.

New Public Management var noe sosialdemokratiet gjennomførte. Selv om mye av inspirasjonen nok kom fra Høyre.

Norge ligger langt fremme innen eHelse i dag og har gjort det under vekslende regjeringer, fra både Arbeiderpartiet og Høyre.

Lenke til kommentar

@serpaul:

Du har oppfattet en del av poenget - og hvilken skybasert officepakke som brukes er som du skriver ikke en viktig del av løsningen.

Men jeg vil ta utgangspunkt i et par av dine synspunkter.

"Angående krav til dokumentasjon innen Helse og Omsorg øker den jevnt og trutt. Vi ser for oss økning i overskuelig fremtid. Media, pårørende, politikere og ny teknologi bidrar til det." Og mitt spørsmål er - er det fornuftig. Bør kravene til dokumentasjon innen helse og omsorg (og andre områder) faktisk øke og hvorfor har de økt. Jeg vil påstå at politikere sentralt (Storting og regjering) de siste 15 år er hovedårsaken (ikke pårørende og media) - og en vesentlig årsake er styring og kontroll. Og jeg tror pårørende hadde akseptert lavere dokumentasjonskrav om de hadde forstått hvor mye faktisk dokumentasjonskrav har redusert kvaliteten på mange tjenester. Og bør teknologi bidra til økt dokumentasjonskrav - ja jeg vet at teknologi kan gjøre det lettere å dokumentere - men det bør ikke være noe som øker dokumentasjonskrav.

"New Public Management var noe sosialdemokratiet gjennomførte. Selv om mye av inspirasjonen nok kom fra Høyre." Etter min mening helt feil, New Public Managment er en "reformbølge" innen offentlig sektor som startet på 80-tallet og hadde som mål å effektivisere offentlig sektor etter prinsipper fra private virksomheter. Virkemidler er konkurranseutsetting (etablere markeder), kundefokus, resultatenheter, internprising, stykkpris osv. Og starten på NPM kom under Thacher i Storbritannia - for Norge sin del under Willoch. Og fikk i realiteten såpass "fundamentalt" gjennomslag blant "sosialøkonomene" i byråkratiet at ballen rullet uansett regjering. Om jeg ikke husker feil - så var det faktisk en ikke ubetydelig motstand mot NPM innen AP og SV på slutten av 80 og tidlig 90-tall.

Selv om 30-års forskning i Storbritannia viser at NPM medfører dyrere tjenester og flere klager - ja så fortsetter vi.

"Norge ligger langt fremme innen eHelse i dag og har gjort det under vekslende regjeringer, fra både Arbeiderpartiet og Høyre." Om vi sammeligner oss med andre land, ja kanskje vi gjør det. Men i forhold til der vi burde ha vært - langt fra.

"Som jeg skrev i et annet innlegg tviler jeg på at det vil bli mer digital innovasjon under Støre. Arbeiderpartiet har ofte hatt et anstrengt forhold til grundere og fortrukket store bedrifter." Jeg har jobbet med en fot innenfor "bedriftsetablering" og næringveiledning/innovasjon i 30 år - min erfaring er at det er ingen forskjell - forholdet til grundere er omtrent likt på de to sidene av norsk politikk. Dvs. grundere snakkes om i festtaler og ellers er det NHO og LO som styrer den delen av skuta. F.eks er et av de "største" hinderne for grundere og innovasjon på dette området - offentlige anbud. Offentlige anbud gjør det nesten umulig å få til innovasjon og gir nesten null muligheter for grundere. Den rødgrønne regjering satte i 2012 ned et utvalg som skulle komme med forslag til forenklinger. En rekke forslag kom - men det nye lovgrunnlaget vedtatt i fjor, bedrer etter min mening muligheten for grundere og innovasjon. Og som sagt - det var de rødgrønne som såg behovet for forenkle - det eneste som i realiteten ble forenklet var endring av nasjonale terskelverdier - økte fra 0,5 til 1,1 mill kr.

Ja, det er langt fra sikkert at det blir mer digital innovasjon - men det skal ikke så store endringer til før det blir bedre enn i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"– Målet er at Norge innen 2025 – på under åtte år – blir det ledende landet i Europa innen ehelse, sier Støre."

Norge er et ledende land innen eHelse i dag. Men TTT. F.eks Gerica som vi bruker i Trondheim Kommune, har et brukergrensesnitt fra da det var nytt helt tidlig på 2000-tallet.

Jeg synes det er betimelig å spør hva andre europeiske land gjør for noe med helseadministrasjonene sine? Driver de enda med papirbaserte systemer de da? Det vil jeg aldri kunne komme på å skulle tro på.

Det er mulig vi et stykke på veien med e-helse, men vi har sikkert et stykke igjen vi også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...