Gå til innhold

Det stemmer ikke at 470.000 biler ikke vil tåle bensinen som skal selges fra 2020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har komt nye krav/EU norm om patikkelutslipp fra motorer.

Max 1 kg pr 222 222 km.

 

Noen som klarer å rekne på deise partikler denne maskin slepp ut for bare å legge asfalt som toler 222 222 km.

Asfalten treng ikke takes med, men blir jo til svevestøv den også.

http://www.fjordingen.no/nyhende/2017/04/20/Arbeid-med-dekkelegging-på-rv-15-14614544.ece

Lenke til kommentar

Så de med motorer der så mye som en eneste slange eller pakning har en blanding av naturgummi, eller at bilen er lite brukt, så står man i fare for haveri. Det at produsentene gir sin "OK" for etanolinnblanding, er dette å anse som en garanti? Hvem er det som egentlig står ansvarlig? Blir det samme ansvarlighet som ved innføring av "digital tv" der man garanterte samme mottakerforhold, men mange måtte kjøpe antenneforsterker? Og som vanlig tok ingen ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og det beste er at denne blir dyrere og vil gi deg mer forbruk på mila! :D

Mye sprit i bensin øker forbruk noe men gir samtidig mulighet for vesentlig større effektuttak.

De som kjører biler på E85 omtaler blyfri 98 som myrvann i forhold.

 

 

Større effektuttak! Fantastisk!

I hele mitt voksne liv har jeg drømt om større effektuttak i min 1997 modell Peugeot 406.

Kan jeg nå endelig måle meg med eliten i Formula 1?

Lenke til kommentar

 

 

Og det beste er at denne blir dyrere og vil gi deg mer forbruk på mila! :D

Mye sprit i bensin øker forbruk noe men gir samtidig mulighet for vesentlig større effektuttak.

De som kjører biler på E85 omtaler blyfri 98 som myrvann i forhold.

 

 

Større effektuttak! Fantastisk!

I hele mitt voksne liv har jeg drømt om større effektuttak i min 1997 modell Peugeot 406.

Kan jeg nå endelig måle meg med eliten i Formula 1?

Leser man argumentene til Teslamenigheten, så skulle man tro at samtlige av dem tilhørte den lille eliten med F1-sjåfører, og ikke kom fra noen daukjørte undermotoristerte dieselbiler ...

 

Fordi det er billig har HK blitt ekstremt viktig for første gang i historien for Ola Nordmann. Kanskje interessen for bilsport endelig blir stor nok til at vi blir en motorsportnasjon på internasjonalt nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er MANGE bilbranner pga bensinslanger som går i oppløsning fordi de har tilsatt etanolen i bensinen...

 

Kjører du på "ren" e85 må du ha endel mer bensin (20℅?),men du kan kjøre med mye høyere ladetrykk og tenning uten å få tenningsbank(og havari).

 

En bil som er beregnet for 95 vil kun få redusert effekt av mer etanol. Om du bytter dyser og omprogrammerer hjernen vil du kunne hente ut mer effekt, men det går da utover forbruket, og det er ikke akkurat miljøvennlig...

 

 

Når drivstoffet ikke er miljøvennlig i seg selv og det kun fører til problemer - hvorfor i det hele tatt finne på noe så idiotisk som å prøve å tvinge igjennom dette da?!?

Edit: og her er det igjen EN stasjon som selger 98 i en 5 mils omkrets og de skulle slutte med det de også...

Endret av daruu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En innblanding av E85 i bensinen vil ikke gi noen fordeler i forhold til effekt på en vanlig bil i gata. Vi som driver med litt motorsport kjører gjerne med ren E85 på tanken, men ikke fordi det er en snarvei til mer effekt, heller tvert i mot. Ved bruk av E85 i en hardtrimmet motor får en lavere forbrenningstemperatur i forbrenningskammeret og en mer kontrollert forbrenning. Akkurat de to tingene gjør at vi kan tøye strikken enda litt lenger før det går galt. Tester vi har gjort i benk viser minimal forskjell på effekt ved å bytte mellom 98 oktan og E85 (motor justert for 98 oktan). Men, med programmet for E85 lastet i motorstyring og E85 på tanken gir muligheten for å flytte tenningstidpunkt og hvor lenge dyser er åpne før alarmene går. På en optimalisert sugemotor i beste fall 10% økning. På en tvangsmatet...... hvor mye tør du?

 

I Brasil har de kjørt på E85, laget av sukkerrør, siden 70'tallet. Det burde nok gå her også om en tar sine forholdsregler. Om det har noen nytte? Det er et annet spørsmål...

Lenke til kommentar

"– Etanol ble innført på 1970-tallet fordi det har egenskaper som forbedrer forbrenningen, blant annet reduserer etanol faren for tenningsbank, sier hun (Terese Løvås). Tenningsbank har aldri vært noe argument for å tilsette etanol og særlig ikke bilene de siste tjue årene.som har gode motostyringssystem som overvåker og forhindrer tenningsbank. Etanol er høyoktandrivstoff og forbruket (av etanol) kan derfor reduseres en del dersom motoren gis høyere kompresjon. Har selv tatt bort 2 mm på et topplokk for å øke kompresjonen!

 

Dersom en bensinslange i min veteranbil fra 1970 skulle begynne å lekke, kan det da beskrives som et motorhavari? Må undersøke hvilken type havarier det er snakk om!

 

Ellers er jeg veldig redd for disse ordmanipulasjonene for klimaets beste der 20% biotilskudd egentlig er bare 10%. Det blir fort like ille som opprinnelsessertifikatene for strøm som i siste instans står i vegen for utbygging av fornybar strøm i Tyskland.

Lenke til kommentar

Det får man jo faktisk, om forholdene ligger til rette.

 

AtW

MAO *hvis* man har en modifisert motor i utgangspunktet, som har fint lite direkte med drivstoffkvalitet fra pumpen å gjøre, så man får ikke noe "boost" ved å bare bytte til bensin/spritblanding , heller tvert imot siden motoren er stilt inn på en mengde drivstoff (ren HC bensin) og kjører helt annerledes med E85 siden sprit har per def mindre kjemisk energi for samme mengde. Som forresten også betyr høyere forbruk!

 

Ved bruk av E85 i en hardtrimmet motor får en lavere forbrenningstemperatur i forbrenningskammeret og en mer kontrollert forbrenning.

Nå gjetter du bare: mer kontrollert forbrenning? Contra hva, mindre kontrollert forbrenning med ren bensin? Hva er det en slik "kontroll" går ut på?

Forresten bare for å spole litt mer: top fuel dragstere som kjører på metanol brenner ut halvparten av tennepluggene FØR de kommer i mål, så noe "lavere temperatur" kan man egentlig glemme.

 

I Brasil har de kjørt på E85, laget av sukkerrør, siden 70'tallet.

 

I Brasil så kjører de på ren sprit med bensin som bitteliten boost kun for å oppnå bedre tenning ved start. I USA har de derimot blandet, det "verste" jeg har sett var 60/40 blanding med sprit fra mais.

Lenke til kommentar

Etanol som drivstoff ble ikke oppfunnet på 70-tallet. Det ble oppfunnet før bensin, og ble brukt i f.eks. T-Ford. Henry Ford hadde store tro på etanol som fremtidens drivstoff. Så ble bensin fra olje oppdaget, og det var billigere.

 

Bensin hadde problemer med tenningsbank.

Litt etanol i bensinen løser dette problemet, men er dyrere.

Så oppfant man blytilsetning...

 

 

 

Anbefaler å se hele denne gode dokumentaren om bly som tilsetningsstoff i bensin. Link til hele dokumentaren finnes i beskrivelsen under YouTube-videoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...