Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbobytte Volvo V50, minst 50.000,- hos merkeverksted?

Anbefalte innlegg

En bekjent med en '06 V50 med 1,6/110HK diesel (PSA-diesel) med rundt 140.000KM. Klassisk alder og kjørelengde for turbohavari tenker jeg, bilen kjører for det meste veldig korte turer, så jeg aner at det er mye koks og avleiringer både her og der.

De er blitt forespeilet minst 50.000,- i rep for bytte av turbo. Visstnok var årsaken til turbohavariet et løst deksel? Jeg har foreløpig kun snakket med min bekjente, som ikke er videre teknisk av seg, så jeg sitter på begrenset informasjon foreløpig.

Synes det høres noe dyrt ut. De var visst redd for metallpartikler i oljen, så de ville spyle gjennom motoren for å fjerne alt.

Jeg har byttet noen turboer oppigjennom, men har aldri hørt at man må/bør gjennomspyle motoren. Men det kan nok være legitimt, jeg er ikke mekaniker.

Jeg har fått spørsmål om jeg vil hjelpe til med å få denne reparert.

Jeg har funnet deler hos Rexbo.eu i Tyskland, der vil ny turbo med monteringssett og nytt oljerør ligge på ca 7.500,- inkl. MVA/gebyr.
Men jeg har et par spørsmål:

Jeg vet ennå ikke hva som er årsaken til at de mener det kan være metallpartikler i motoren, om det er skovlene på innsugssiden som er høvlet ned, eller om det er fra lageret til turboen, men dette skal jeg prøve å få svar på.  SVJV skal det være et filter i oljerøret på disse, trolig for å stanse nettopp slike partikler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker vi turbinsalat-haverering her?

Visstnok ikke, men vet ikke med sikkerhet. Uansett så søkte jeg litt på google, og fant noen servicebulletins og videoer om denne motoren, og hva man må gjøre ved turbobytte. Det var mildt sagt omfattende. Uavhengig av metallpartikler skal/bør bunnpanne, sil og muligens oljepumpe byttes. Om oljepumpe må taes tilsier det bytte av regreim. Bytte av ventilløftere skal og vurderes.