Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbobytte Volvo V50, minst 50.000,- hos merkeverksted?


Anbefalte innlegg

En bekjent med en '06 V50 med 1,6/110HK diesel (PSA-diesel) med rundt 140.000KM. Klassisk alder og kjørelengde for turbohavari tenker jeg, bilen kjører for det meste veldig korte turer, så jeg aner at det er mye koks og avleiringer både her og der.

De er blitt forespeilet minst 50.000,- i rep for bytte av turbo. Visstnok var årsaken til turbohavariet et løst deksel? Jeg har foreløpig kun snakket med min bekjente, som ikke er videre teknisk av seg, så jeg sitter på begrenset informasjon foreløpig.

Synes det høres noe dyrt ut. De var visst redd for metallpartikler i oljen, så de ville spyle gjennom motoren for å fjerne alt.

Jeg har byttet noen turboer oppigjennom, men har aldri hørt at man må/bør gjennomspyle motoren. Men det kan nok være legitimt, jeg er ikke mekaniker.

Jeg har fått spørsmål om jeg vil hjelpe til med å få denne reparert.

Jeg har funnet deler hos Rexbo.eu i Tyskland, der vil ny turbo med monteringssett og nytt oljerør ligge på ca 7.500,- inkl. MVA/gebyr.
Men jeg har et par spørsmål:

Jeg vet ennå ikke hva som er årsaken til at de mener det kan være metallpartikler i motoren, om det er skovlene på innsugssiden som er høvlet ned, eller om det er fra lageret til turboen, men dette skal jeg prøve å få svar på.  SVJV skal det være et filter i oljerøret på disse, trolig for å stanse nettopp slike partikler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakker vi turbinsalat-haverering her?

Visstnok ikke, men vet ikke med sikkerhet. Uansett så søkte jeg litt på google, og fant noen servicebulletins og videoer om denne motoren, og hva man må gjøre ved turbobytte. Det var mildt sagt omfattende. Uavhengig av metallpartikler skal/bør bunnpanne, sil og muligens oljepumpe byttes. Om oljepumpe må taes tilsier det bytte av regreim. Bytte av ventilløftere skal og vurderes.

Meeh. Skjønner nå hvorfor dette lett koster mye peng. :huh:

http://gikturbo.no/montering/service-bulletin/

Deleliste.

 

Urk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en identisk bil der turboen takket for seg ved 185.000 km. Tok kontakt med flere verksteder og de som var rimeligst skulle ha 23 000 for å bytte turboen (dette var ikke merkeverksted). Det inkluderte ikke "gjennomspyling av motoren" I tillegg hadde min bil en haug med andre småfeil, så jeg endte heller opp med å selge den som reparasjonsobjekt. Begynner jo å bli såpass "gammel" at det er masse andre potensielt kostbare reparasjoner som står for tur i de kommende årene. 

Endret av VonMises
Lenke til kommentar

Tja, om lagrene gir seg sponer opplagringen en del ja, så det kan være en del metallpartikler som sprer seg. Jeg tror nok jeg ville hatt av bunnpanna og i alle fall rengjort sil og pickup. Har du mulighet til å starte og varmkjøre motoren kan du jo måle oljetrykket, det bør si en del om tilstanden på oljepumpa. Så blir det en vurderingssak om du tar pumpe og registerjobb samtidig, det kan jo hende reima skulle vært bytta. On the side, disse motorene må det IKKE slurves med oljeskift på, de akkumulerer en del diesel i olja, det kan (som min kjære søster fikk erfare) resultere i run-off.

Lenke til kommentar

Ja, ser der selges kit med turbo, ny forbedret bunnpanne, sil, og en bråte andre ting, så tydeligvis en nokså ordinær jobb på disse.

Der tipses forresten i en av PDF-ene at man kan sjekke oljetrykket til turboen med å måle mengde olje ila 1 minutt på returen fra turboen.

Blir neppe til at jeg tilbyr meg å hjelpe på denne, blir litt for omfattende, har så mye annet å styre med :-P


 

Lenke til kommentar

Bytte hele motoren er vel eneste fornuftige, evt selge som repobjekt for 20-30 tusen. Hente motor fra vrak evt.

Selv i grei stand er dette nå biler som ligger på rundt 50 tusen i salgsverdi, så man skal tenke seg godt om før man bruker 50 tusen på den.

Lenke til kommentar

Dere sier noe. Finner byttemotor til under/rundt 20.000,- i tilsynelatende god stand. Det kan la seg høre. Og så heller ta litt preventivt vedlikehold på den.
Bilen i seg selv mener jeg er i god tilstand, de er nokså nøye med å stelle bilen, så med OK motor bør bilens verdi ligge mer rundt 70 enn 50, utifra lignende på finn.no. Så opptil 25-28.000,- er det verdt å bruke på den.

Lenke til kommentar

Søk etter deler her blant annet http://www.nbfbildeler.no/

Forbered deg på en lang ringerunde med mye spørsmål og pruting.

Det er litt styr med dette også, og det som er dårlig på motoren du har kan like gjerne være nesten like dårlig på den nye.

Du kjenner ikke noen polakker eller lignende som driver og skrur på biler? Disse er ofte billige og effektive (svart), samt vet av mange som selger brukte deler, prisen på ting der nede er veldig lav.

Lenke til kommentar

Søk etter deler her blant annet http://www.nbfbildeler.no/

Forbered deg på en lang ringerunde med mye spørsmål og pruting.

Det er litt styr med dette også, og det som er dårlig på motoren du har kan like gjerne være nesten like dårlig på den nye.

Du kjenner ikke noen polakker eller lignende som driver og skrur på biler? Disse er ofte billige og effektive (svart), samt vet av mange som selger brukte deler, prisen på ting der nede er veldig lav.

Joda, vi har gjort den runden noen ganger før, det er mye GPP (GenerellPissPreik) blant noen av de, men jeg vet om noen lokale som er edruelige i sitt syn på tilstand :-) Svart er nokså uinteressant i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

FYI så ga eier seg på denne bilen, den blir solgt som repobjekt og ny bil, denne gang med bensinmotor uten turbo, er ankommet tunet.
Litt skremmende å se hvor omfattende en reparasjon kan bli på en såpass "ny" bil som har fått all service som boken tilsier, pluss litt til. Å vrake en 10 år gammel bil er litt feil i mitt hode. Men men.

Takk for mange gode innspill i saken!

Lenke til kommentar

12 år gammel psa/volvo bygget i Belgia er ikke spesielt "nytt" for å være helt ærlig.

Er vel en grunn til at mange kjøper nytt etter 3 eller 5 år, trygghet og forutsigbare kostnader samt gleden av å eie en bra bil til enhver tid.

Leasing er på full fremfart og dette vil bare øke mer og mer. I Damnark er dette nå så stort at det å selge en 3 år gammel bil på bruktmarkedet er nesten umulig, med stupende priser som resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...