Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedrørende pantedokument

Skyggen76

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg beklager dersom tråden er feil.

I et borettslag stiftet 2008 dukket det nylig opp et nytt pantedokument signert februar 2017. Pantedokumentet er definert som såkalt Borettsinnskudd og er pålydende i overkant av 14 000 000.

Mitt spørsmål er:

Er det normalt med slike "nye" dokumenter i et etablert borettslag, hvor det ikke foreligger noen styresaker/generalforsamlingssaker på opptak av lån eller lignende.

Jeg vet ikke helt hva som betydningen av et slikt dokuemtn er, og ønsker derfor litt generell informasjon. Det står i supplerende tekst at "dokumentet ikke skal tinglyses". Og er registrert i Statens kartverk med dok.nr 137608.

Med hilsen

Skyggen76

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borettslag finansieres med tre typer kapital:

1) Andelen (tilsvarende en aksje i et aksjeselskap), som skal ha en nominell verdi på mellom 5000 og 20000 kr.

2) Borettsinnskudd, som er "resten" av borettslagets egenkapital

3) Fellesgjeld

Summen av 1 og 2 er egenkapital. Nummer 3 er gjeld.

Det er ikke lovlig å etablere nye borettsinnskudd i et eksisterende borettslag. Borettsinnskudd må tas inn i bygge- og finansieringsplanen, jf. burettslagslova § 2-10 første ledd. Eventuelle endringer av et borettsinnskudd må aksepteres av samtlige andelseiere, jf. burettslagslova § 2-10 annet ledd.

Borettsinnskudd skal tinglyses, jf. burettslagslova § 2-11 første ledd.

Et slikt dokument kan for eksempel bety at man glemte å tinglyse sikkerhet for borettsinnskudd i 2008, og ønsker å gjøre det nå. Et alternativ er at man prøver å få skutt inn mer kapital i borettslaget uten å måtte gå veien om å øke felleskostnader (ulovlig).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser det behandles som langsiktig gjeld i en del regnskaper, men etter brl § 2-10 (3) kan innskuddet kun kreves tilbakebetalt ved lagets oppløsning (eller ved GF-beslutning med to tredjedels flertall), og kan kun overdras sammen med andelen. Dette er ikke karakteristika som kjennetegner gjeld - dette er karakteristika som kjennetegner egenkapital.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

Tusen takk for fyldig svar.

Svaret jeg fikk fra styremedlem var at dette var "Det er tinglysning av borettslaget/eiendommen."

Det jeg fant merkelig var at dateringen var fra 2017. Men dette kan altså rett og slett bety at det har vært en forglemmelse tilbake fra 2008 som nå er tatt tak i og således er helt uproblematisk?

Det er ikke lovlig å etablere nye borettsinnskudd i et eksisterende borettslag. Borettsinnskudd må tas inn i bygge- og finansieringsplanen, jf. burettslagslova § 2-10 første ledd. Eventuelle endringer av et borettsinnskudd må aksepteres av samtlige andelseiere, jf. burettslagslova § 2-10 annet ledd.

Borettsinnskudd skal tinglyses, jf. burettslagslova § 2-11 første ledd.

Et slikt dokument kan for eksempel bety at man glemte å tinglyse sikkerhet for borettsinnskudd i 2008, og ønsker å gjøre det nå. Et alternativ er at man prøver å få skutt inn mer kapital i borettslaget uten å måtte gå veien om å øke felleskostnader (ulovlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...