Gå til innhold

Solidaritet: Hva er vitsen med velferd-stat når en tillater tigging?

Anbefalte innlegg

Hva er "organisert tigging"? Og hvilken lov forbyr dette?

Tigging som er organisert. Det er meg bekjent ingen lover som forbyr dette. Røde Kors, Frelsesarméen etc. Driver lovlig med dette. Det er derimot ulovlig å unndra skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"For at aktiviteten skal anses som skattepliktig næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør at den over tid er egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være en virksomhet selv om den går med tap de første årene.

Aktiviteten må ha et visst omfang og ha en viss varighet. Enkeltstående og mer tilfeldige oppdrag gjør deg vanligvis ikke til næringsdrivende."

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Planlegge/Nar-blir-det-naringsvirksomhet/

Så om det er reelt behov for tiggingen er det ikke fare for skattlegging. Er det derimot bakmenn som tjener penger på dette, så er det skatt og avgiftsunndragelse.

Lenke til kommentar

Hva er "organisert tigging"? Og hvilken lov forbyr dette?

Tigging som er organisert. Det er meg bekjent ingen lover som forbyr dette. Røde Kors, Frelsesarméen etc. Driver lovlig med dette. Det er derimot ulovlig å unndra skatter og avgifter.

Godt poeng. Men er det ikke slik at organisert tigging i regi av Røde Kors etc er "konsesjons-behandlet" på en eller annen måte? Må de ikke søke om tillatelse? Er det bare for hvem som helst å finne på et godt eller dårlig formål og så gå fra dør til dør og spørre om penger?

Hørte her om dagen om noen som gikk rund til gamle folk og sa at de representerte en hunde-relatert organisasjon, og som klarte å få tigget til seg penger på den måten. Aner meg om dette ikke er helt lovlig. Siden de brukte energi på å oppsøke gamle, så fikk de vel inn penger. Det kan også hende at de var rene tyver som bare kamuflerte sin virksomhet. Dersom det er lovlig for hvem som helst og når som helst å gå rundt på dørene å tigge gamle om penger (til hva som helst) - i en velferdstat - så mener jeg at en lovendring trengs. 

Nå forutsetter jeg at en lever i en velferdstat med konsensus - inkludert der de rike støtter opp og får igjen et ryddig og fredelig samfunn der en kan stole på hverandre. En kjempefordel - som mange argumenterer sterkt for å ødelegge :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Ja det er lov å tigge for hva som helst. Det som er konsesjonen du snakker om, er at enkelte organisasjoner får dispensasjon for å ikke betale bedriftsskatt ved overskudd.

Svindel kamuflert som tigging er allerede ulovlig.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Nå forutsetter jeg at en lever i en velferdstat med konsensus - inkludert der de rike støtter opp og får igjen et ryddig og fredelig samfunn der en kan stole på hverandre. En kjempefordel - som mange argumenterer sterkt for å ødelegge :-)

Om du lever i en velferdsstat med konsensus vil du ikke ha noe behov for å tvinge noen til å bidra, og argumentene til dine motstandere som er imot tvangsbruk mot fredelige folk faller igrus ettersom du ikke lenger har noe behov for å bruke tvang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...