Mr D Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hva skal man forvente av dekkstøy på en moderne bil? Jeg er fra diverse gamle biler vant til at vinterdekk støyer mer enn sommerdekk, men nå er det motsatt og forhandler mener det er riktig. Dette gjelder en 2017 Mercedes CLA 180 shooting brake. Ble kjøpt i vinter og sto da på Hakkapeliitta piggfrie vinterdekk 225/45 R17 (oppgitt 72dB). Sommerhjulene er Dunlop SportMaxx RT 225/40 R18 (oppgitt 69dB). Sommerdekkene støyer merkbart mer og har et "røffere" lydbilde. Oppfattes som sommerdekkene støyer mer i 50 km/h enn vinterdekkene i 80 km/h... Skal det være slik? Eller er det noen som kan anbefale noen andre sommerdekk som er stillegående i praksis på en CLA. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Kan være fordi sommerdekkene dine har mindre gummi, særlig lavprofil støyer noe enormt. Prøv å lån et sett 17" og se om det er noe forskjell. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Dunlop RT er vel runflat-dekk? Min MB var også levert i fjor med runflat, og jeg oppdaget ikke det før etter en stund. Da fordi jeg ble mer og mer oppmerksom på støyen. Virkelig irriterende ja. Selv om det nå er 5. eller 6. generasjon runflat er det fortsatt forskjeller på støy. De fikk riktignok orden på sporingen som var i de første, men støyen er ikke kul. De fleste ordinære sommerdekk med lavest mulig rullemotstand burde gi deg en grei forbedring. Selv foretrekker jeg Continental, Nokian eller Michelin, men vil tro mange flere vil være ok. Det er vel ikke lenge siden årets dekktest for sommerdekk kom fra Naf... Lekker bil forresten, CLA sb. Det ble c200 AMG for min del. Herlig oppsving i utseendet MB har fått siste år. Endret 19. april 2017 av Pop Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Om dette er runflat-dekk så er de vel både stivere, dels mer sporete og mer støyete enn tilsvarende dekk. De oppgitte dB-verdiene er etter min erfaring mer villedende enn veilledende.Tror ikke jeg skal begi meg ut på noen synsing om dekk som er mer stillegående på den bile, annet enn at jeg på generelt grunnlag på 3 forskjellige biler har oppfattet Continental SportContact5 som et dekk med et akseptabelt støybilde, selv om dB ikke er bedre enn 71dB. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Er Dunlop-dekkene runflat? Står ikke noe om det på Dunlops sider. Står det på dekket på noen måte? Hadde ContiPremiumContact 5 siste året på gammel Octavia og det støyet vesentlig mindre og hadde også et "hyggeligere" lydbilde, men det var en smule mindre dimensjon. Har en svoger som har hatt flere forskjellige MB (nå 2015 C-klasse) og han bruker bare Michelin fra gammel vane og er fornøyd med det. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Lekker bil forresten, CLA sb. Det ble c200 AMG for min del. Herlig oppsving i utseendet MB har fått siste år. Helt enig. Er strålende fornøyd med bilen bortsett fra denne slitsomme sommmerdekkstøyen. Synd at den ødelegger en del av opplevelsen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Viskelærene du har kjørt rundt på i vinter er helt korrekt støysvake sammenlignet med sommerdekkene. Sommerdekkene dine er trolig merket med hastighetskode Y (300km/t) og har lavere profil enn vinterdekkene. Høy hastighetskode betyr også at dekket er stivere i seg selv for å takle høy hastighet.. Lavere profil gir generelt mer støy. Det er noen år siden man mente vinterdekk støyet mer enn sommerdekk, det var den tiden folk brukte piggdekk. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Se om det står ROF bak SportMaxx RT. ROF = RunOnFlat. Men det ser også ut til at det ikke må stå det for at det likevel kan være runflat, mulig etter hvor late butikkene er til å skrive alle betegnelser helt ut eller noe. Søk på google gir begge løsninger, så sjekk dekket ekstra grundig. Uansett er jeg overrasket over at du får oppgitt lavere støy på sommerdekkene med høy hastighetsindeks enn de myke vinterdekkene. SportMaxx er dessuten beskrevet i forhold til forgjengermodellen som bedre i svinger, bedre ved brems og bedre respons til ratt og fører. Som gjerne tyder på at det er noe hardere og stivere. Og dermed noe mer støyende. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Viskelærene du har kjørt rundt på i vinter er helt korrekt støysvake sammenlignet med sommerdekkene.Men ifølge EU-merkingen skal sommerdekkene være stillest. Vet at man ikke kan stole på dette, men det er så stor forskjell. Sommerdekkene dine er trolig merket med hastighetskode Y (300km/t) og har lavere profil enn vinterdekkene. Høy hastighetskode betyr også at dekket er stivere i seg selv for å takle høy hastighet.. Lavere profil gir generelt mer støy. Ja, sommerdekkene er Y, men det er ikke stor forskjell på profilen (40 vs 45) og bredden er lik. Det er noen år siden man mente vinterdekk støyet mer enn sommerdekk, det var den tiden folk brukte piggdekk.Jeg snakker om egen erfaring. Har kjørt bil i mange år og en liten evighet siden jeg hadde piggdekk. Men min erfaring er med mindre dimensjoner og dårligere biler. Jeg er negativt overrasket over at en ny Mercedes med det som skal være kvalitetsdekk støyer mer enn en 2003 Octavia med ContiPremiumContact. Vet at det er forskjell med fetere dekk, men trodde også at bilene var blitt bedre - særlig når man oppgraderer fra Skoda til MB... Endret 19. april 2017 av Mr D Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Nå er det greit å huske at du har oppgradert fra en Skoda til det som er en variant av intromodellen til Mercedes. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 Jeg vet at jeg har kjøpt en "billig-Mercedes" og ikke S-klasse. Men kan jeg ikke forvente at det har skjedd noe på 14 / 16 år? Det er jo store forskjeller på alt annet når jeg sammenligner disse bilene. En 2003 Octavia er facelift av Octavia lansert i 1996 og er en "billig-VW" med mange deler fra Polo og Golf - ikke akkurat noe high end-produkt. Min 2017 CLA shooting brake ble lansert i 2015 og er basert på A-klassen som ble lansert i 2012. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. april 2017 Forfatter Del Skrevet 23. april 2017 Har sett over dekkene flere ganger, men finner ingen info om det er runflat. Iflg Dunlop finnes de vel både med og uten. Tror ikke jeg stresse mer med det, men må finne noen dekk i 225/40 R18 som gir mindre/behageligere støy. Continental SportContact5 ble anbefalt tidligere her i tråden og jeg har også god erfaring med Conti fra før, så vurderer det. Får sjekke/spørre litt rundt... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Noen Run Flat-dekk er merket med en stjerne eller RSC. http://www.pandbtyres.co.uk/tyres/runflat.aspx Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Jeg ser ikke for meg at det er lurt å satse på dekk som gir inntrykk av sportslige egenskaper når målet ditt er minst mulig støy.. Det er nok mer sannsynlig at du finner dette blant sånne moderne eco-dekk som markedsføres med lav rullemotstand, tror jeg. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Jeg ser ikke for meg at det er lurt å satse på dekk som gir inntrykk av sportslige egenskaper når målet ditt er minst mulig støy.. Det er nok mer sannsynlig at du finner dette blant sånne moderne eco-dekk som markedsføres med lav rullemotstand, tror jeg. Det viol jeg tro kommer veldig an på. Vi hadde en '13 Berlingo som kom med Michelin Energy Saver, jeg mener at dimensjonen var 195/65-15, eller noe i den dur. Byttet til SportContact5 i 225/45-17 og opplevde noe vi oppfattet som en støyreduksjon. Jeg hadde trodd vi ville fått en økning, tildels ganske betydelig økning i dekkstøy, men fikk altså noe vi begge oppfattet som en reduksjon. Til TS så er ikke nødvendigvis SportContact5 det beste valget totalt sett. Om du er ute etter best mulig grep innen rimelighetens grenser så er de glimrende etter mitt syn, men levetiden, spesielt om du liker å ha litt fart gjennom svingene og akser/bremser "tydelig", er nokså beskjeden. Vi brukte opp vårt sett på Berlingoen på vel 12.000KM. Da har jeg i etterkant forstått det slik at PremiumContact kan være en grei mellomting, med bedre levetid og fremdeles greit innafor veigrep. Om det er forskjell på støy aner jeg ikke. Om du kommer over en "entusiastisk og seriøs" dekkforhandler er det slett ikke umulig at man kan inngå en avtale om å få byttet dekk til en finner noen som passer bilen og ørene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg synes dette varierer veldig fra dekk til dekk, samt alderen på dekket. Pappa kjøpte noen Continental Premium Contact 5 i 2015. Det første året var de greie, men i fjor begynte de å støye ganske mye. Jeg har byttet fra Falken FK453 til Kumho KU39, og jeg må si at kumhodekkene støyer merkbart mindre. Nå er jeg ikke så imponert over Falken i utgangspunktet da. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Jeg synes dette varierer veldig fra dekk til dekk, samt alderen på dekket. Pappa kjøpte noen Continental Premium Contact 5 i 2015. Det første året var de greie, men i fjor begynte de å støye ganske mye. Jeg har byttet fra Falken FK453 til Kumho KU39, og jeg må si at kumhodekkene støyer merkbart mindre. Nå er jeg ikke så imponert over Falken i utgangspunktet da. Aler og kjørelengde har helt sikkert en god del å si. Nå har jeg ikke opplevd det på SportContact-ene, men så har ikke noen av de 3 settene av de dekkene vart særlig mer enn en sesong eller så Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2017 Da setter jeg denne som løst etter innkjøp av nye dekk. Sendt en liten mail til 3 forskjellige frittstående lokale dekkforhandlere som jeg anser som seriøse. Alle tre anbefalte faktisk samme dekk: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Byttet derfor til dette og har fått en stillere bil. Merkbart bedre i lave hastigheter og noe bedre på motorvei. Men uansett også et "snillere" lydbilde uansett hastighet og underlag. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. juni 2017 Del Skrevet 7. juni 2017 Takk for tilbakemelding. Greit å vite hva som funker Har du fått testet ut i svinger, bremsing og vått? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2017 Har kjørt på de nye dekkene ca 1 uke bare og ikke satt dem på noen store prøver, kjører ganske pent til vanlig. Men så langt virker de minst like bra på alle områder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå