OleOst_ Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hei. Jeg ønsker å ta backup av mitt bilde bibliotek over på en ekstern harddisk, og trenger hjelp til å få dette best til. Bare "dra" filer over fungere dårlig i praksis, da dette kun kopiere over nye filer. Og evt ikke filer som er blitt endret på og evt fjerning av slettet filer. Oppsummering: Også å kunne kjøre en script som gjør: * Kopiere over nye filer / mapper * Oppdatere evt nye filer * Slette filer som er blitt fjernet. Og som bonus: * Holde egent arkiv hvor endret filer og slett filer blir holdt som backup i tilfelle behov for å gå tilbake i tid. Ideer? Lenke til kommentar
OleOst_ Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Hei, er på Windows 10 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hvilket OS er du på ? ^ Utifra det du spør etter virker det mer som du er ute etter et fullgodt lagringssystem. Hvor mye data er det snakk om, er skylagring utelukket? Om du har hardware og vil sette opp noe selv anbefaler jeg Owncloud. Dette trenger ikke koste mye, 2 disker og en raspberry pi f.eks. Ellers anbefaler jeg norske Jottacloud Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Jeg synes programmet SyncToy er utmerket til det. Har brukt det i flere år når jeg gjør Backup til en solid ekstern disk. (Jeg begynte så smått å bruke GET Sky også, har gratis tilgang til det - men synes det er veldig tungvint, så jeg har ikke så lyst til å bruke det. Får stole på mine eksterne harddisker.) 1 Lenke til kommentar
Svar Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Selv bruker jeg crashplan til dette Lenke til kommentar
OleOst_ Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Hvilket OS er du på ? ^ Utifra det du spør etter virker det mer som du er ute etter et fullgodt lagringssystem. Hvor mye data er det snakk om, er skylagring utelukket? Om du har hardware og vil sette opp noe selv anbefaler jeg Owncloud. Dette trenger ikke koste mye, 2 disker og en raspberry pi f.eks. Ellers anbefaler jeg norske Jottacloud 3. parts skylagring er utelukket ja, ønsker ikke å vere avhengi av noen andre. Og synest det blir for dyrt i lengden. Har en server fra før, hvor jeg allerede har mulighet til å kjøre backup mot. Men ønsker en enkel og sikker løsning, noe en ekstern harddisk som blir koblet opp i ny og ne er. Lenke til kommentar
OleOst_ Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Jeg synes programmet SyncToy er utmerket til det. Har brukt det i flere år når jeg gjør Backup til en solid ekstern disk. (Jeg begynte så smått å bruke GET Sky også, har gratis tilgang til det - men synes det er veldig tungvint, så jeg har ikke så lyst til å bruke det. Får stole på mine eksterne harddisker.) Synctoy virker ut som det er midt i blinken, takk! Skal få testet litt i kveld og se om jeg blir fornøyd. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Jeg synes programmet SyncToy er utmerket til det. Har brukt det i flere år når jeg gjør Backup til en solid ekstern disk. (Jeg begynte så smått å bruke GET Sky også, har gratis tilgang til det - men synes det er veldig tungvint, så jeg har ikke så lyst til å bruke det. Får stole på mine eksterne harddisker.) Synctoy virker ut som det er midt i blinken, takk! Skal få testet litt i kveld og se om jeg blir fornøyd. Jeg liker det veldig godt - bruker det jevnt. Jeg har satt opp "parene" der med funksjonen Echo. Første gangen kunne det ta litt lengre tid da, men når jeg nå kjører "Run" på det, så går det på et øyeblikk - det oppdaterer med tilføyelser og endringer. (Jeg bruker det på bilder, på musikk, lydbøker, dokumenter, og mine bokomtaler m.m.) - Så står datoen der for siste gang en har kjørt programmet også. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Jeg vil anbefale deg å se på programmet GoodSync. Dette er noe av det beste du får, og et langt høyere kaliber enn SyncToy. Har brukt dette selv i flere år nå for å synkronisere (og sikkerhetskopiere) mitt bildearkiv, epost, dokumenter etc. Det er lett å bruke og utrolig solid. Det er ikke gratis ($29) men det er verdt hver ei krone. I din situasjon kan du (enkelt forklart) opprette en synkroniseringsjobb med kilde (datamaskin) og mål (ekstern harddisk). Endringer som blir gjort på datamaskinen replikeres til den eksterne harddisken. Skulle du endre fil/mappe struktur, slette eller redigere bilder, endres dette nøyaktig likt på den eksterne disken din. Programmet kan også konfigureres til å automatisk sikkerhetskopiere endrede og slettede filer før synkroniseringen gjøres, og på den måten vil du alltid være helt sikker på at ingen filer eller data blir tapt. Les mer om GoodSync her. Endret 1. mai 2017 av ronorio Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 (endret) Kjøres i et kommandovindu. robocopy %USERPROFILE%\Documents d:\Documents /mir robocopy %USERPROFILE%\Pictures d:\Pictures /mir robocopy %USERPROFILE%\Desktop d:\Desktop /mir robocopy %USERPROFILE%\Favorites d:\Favorites /mir Endret 22. april 2017 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå