Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juridisk ansvar hund/ødeleggelse

Anbefalte innlegg

Hei

Enkelt og greit lurer jeg på ansvaret jeg har for ting hunden min ødelegger, som jeg jo skjønner er det meste, og eventuelle unntak.

Vi har en liten nabokonflikt vi ikke har startet og heller ikke bryr oss særlig om eller gjør noe med, men naboen er bitter og sur. Poenget nå er at hunden er ofte løs/i lang løpeline i hagen. Hagen har gjerde, men han har bygd garasjen sin inntil vår tomt og der er det ikke gjerde. Denne er midt i utsikten vår, og det han har gjort en stund er å dumpe planker, byggemateriale, og mye ubrukelig/skrot bak garasjen som vil si noen cm unna vår tomtegrense, for å prøve å plage oss ved å ødelegge utsikten enda mer. Forgjeves, for vi kunne ikke brydd oss mindre da vi ikke kaster bort energi på så barnslige greier. Det som har hendt noen få ganger er at bikkja har tatt noen av disse tingene når hun har vært ute litt mens vi feks har laget mat. Jeg kan jo ikke klandre min hund direkte, hun er forsatt valp og driver jo og utforsker og tester grenser, selv om hun vet slikt ikke er lov. Derfor har vi ikke ting innenfor hennes rekkevidde. Men han har jo lagt disse tingene der han ser hunden lett kan komme til, kan vi/hunden virkelig holdes ansvarlig for dette da? Håper det ga mening.

Anonymous poster hash: 8ab3e...6ae

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...) kan vi/hunden virkelig holdes ansvarlig for dette da? Håper det ga mening.

Det vil jeg absolutt mene (dessverre).

Hunden er ditt ansvar.

Den tar eiendeler fra din nabo, til og med på naboens tomt (og bare for å være ekstra 'vanskelig' - selv om naboen hadde dumpet eiendeler på deres tomt, så kunne ikke dere uten videre for eksempel ødelagt dette eller 'konfiskert' det, eiendelene tilhører fortsatt din nabo, men han må selvsagt få klar beskjed om å fjerne dem).

Så selv om jeg kanskje ikke vil kalle dette direkte tyveri, så er det deres ansvar at hunden deres forsyner seg av naboens ting.

Samtidig vil jeg anbefale deg å sjekke Granneloven, om ikke naboens dumping av materiell kan sies å være i strid med denne "Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom". Men det er en separat diskusjon, og selv om du mener materialene er skjemmende så kan ikke du (eller hunden din) forsyne deg/"rydde opp", det må i såfall naboen gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget nå er at hunden er ofte løs/i lang løpeline i hagen. Hagen har gjerde, men han har bygd garasjen sin inntil vår tomt og der er det ikke gjerde.

Langline kan tilpasses. Et gjærde så hunden ikke kommer til koster ikke mange hundrelappene, et par stolper og litt hønsenetting.

Ikke synk til naboens nivå, du sier selv at det er barnslige greier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt så er ikke dette noe jeg kan kontrollere dessverre. Det er da urimelig når hele tomten min er inngjerdet med et enkelt gjerde store jeg må sette opp et ekstra gjerde fordi naboen prøver å sjenere oss med byggmateriell som er til overs fra det nybygde huset hans som har ligget langs gjerdet i mange måneder nå, selv om han har nå planter busker/hekk imellom gjerdet vårt, søppelet og han selv. (Søppelet ligger nesten i ingenmannsland for å forklare det slik, og er jo ikke verdt noe uansett ved et eventuelt erstatningskrav)

Lenke til kommentar

Som sagt så er ikke dette noe jeg kan kontrollere dessverre. Det er da urimelig når hele tomten min er inngjerdet med et enkelt gjerde store jeg må sette opp et ekstra gjerde fordi naboen prøver å sjenere oss med byggmateriell som er til overs fra det nybygde huset hans som har ligget langs gjerdet i mange måneder nå, selv om han har nå planter busker/hekk imellom gjerdet vårt, søppelet og han selv. (Søppelet ligger nesten i ingenmannsland for å forklare det slik, og er jo ikke verdt noe uansett ved et eventuelt erstatningskrav)

Du har uansett ansvar for å holde kontroll på hunden, noke som då også inkluderer å hindre hunden fra å gå inn på naboens tomt.

Så der det ikkje er gjerde som hindrer hunden så må du tilpasse linen eller sette opp ekstra gjerde.

Ellers så ville eg sett på både grannelova og forurensningslova med tanke på bygningsavfallet. 

Resten av setninga som grenness siterer er: "Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg."

Bygningsavfall kan være fult av spiker og skarpe kantar som ein lett kan argumentere for at utgjer ein unødvendig fare for at barn og dyr kan skade seg.

Men at din hund har rom til å bevege seg inn på naboens eiendom, eller rekker tak i naboens eindeler, det er det ditt ansvar å passe på. Enten ved å sette opp gjerde, bruke kortere line, eller ved å selv være tilstede for å passe på hunden din.

Lenke til kommentar

Det er jo ditt ansvar at hunden holder seg på din eiendom, som nevnt.

At han lagrer byggematerialer bak garasjen er heller ikke noe du har noe med forsåvidt, å med de nye byggereglene så kan man fint sette opp garasje 1m fra tomtegrensa uten at du har noe å si på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eier av hund har et objektivt erstatningsansvar for både person- og tingskader hunden gjør, jf. skadeserstatningsloven § 1-5.

Det generelle kravet til hundehold følger av hundeloven § 3:

§ 3.Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...