Gå til innhold

[Løst] Ryzen eller 7700K?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Som mange andre her, har jeg litt problemer med å sette meg inn i markedet. Jeg forstår det slik at Ryzen ikke er kunn til spill. Det hender jeg rendrer i cad programmer, men ikke ofte. Det vil stort sett være en spillmaskin, likevel er jeg usikker.
Det ser ut til å være færre hovedkort på markedet når det gjelder Ryzen. I tillegg aner jeg ikke hvilket hovedkort jeg trenger, det er altfor mange små forskjeller mellom produsentene. Igrunn så trenger jeg kunn akseptabel kjøling, driftsikkerhet og støtte for M.2, når det gjelder hovedkortet.

Har et budget på omtrent 25k. Må innrømme at det jeg har valgt ut her er ganske tilfeldig, utfra det jeg har lest og sett på nette. Hjertlig, for alt av råd til endringer.

Satser på at disse lenkene fungerer,

i7 build:

https://www.komplett.no/wishlists/f803a6db-2221-487e-86e0-be14e9a730aa

Ryzen build:

https://www.komplett.no/wishlists/cb503001-ca93-4cb5-86aa-57c52000c861

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel litt smak og behag.

Det jeg kan si om listen din er vel at jeg hadde nok valgt et annet kort enn Asus strix kortene da det kan virke som kjøleløsningen rett og slett ikke matcher de andre leverandørene.

Se gjende på ichill x3 kortet. Der vil du spare litt penger også.

Ellers ville jeg ha valgt gigabyte gaming/aorus eller MSI sitt gaming x.

Lenke til kommentar

Det er vel litt smak og behag.

Det jeg kan si om listen din er vel at jeg hadde nok valgt et annet kort enn Asus strix kortene da det kan virke som kjøleløsningen rett og slett ikke matcher de andre leverandørene.

Se gjende på ichill x3 kortet. Der vil du spare litt penger også.

Ellers ville jeg ha valgt gigabyte gaming/aorus eller MSI sitt gaming x.

Takk for tipsene, går for MSI X370 gaming pro (Komplett: 915081). Det kom ut for bare en uke siden og har et eget kjølesystem for M.2 brikker. Likevel litt skummelt med tanke på drivere og oppdateringer, ingen reviews ute, bortsett fra newegg. Vurderte Gigabyte Aorus, men de hadde problemer med Bios virket det som.

Btw, går for Ryzen!

Endret av Zonkedman
Lenke til kommentar

Endte opp slik: https://www.komplett.no/wishlists/dee794d5-58e3-42fb-8049-f6f7a7f44d41

Splittet M.2 disken for raid og byttet til "MLC", som vistnok er viktig. Strømforsyneren er 1000w. Gikk også for 32 gb ram istede for 16.

Ingen kjølere for AM4 på komplett, derfor er den ikke oppgitt.

Gleder meg!

Du skrev du skal sette opp en gaming PC. Du vil ikke merke at spill laster noe raskere med 2 stk 960 PRO i RAID 0 over 1. Dessuten betaler du nesten 400 kr mer for det. En 1TB 960 EVO holder i massevis her.

Så vil du tjene mer ytelse på raskere RAM enn mer RAM. 16GB holder fint lenge enda. Så sliter AMD Ryzen hovedkorta med RAM kompatibilitet, så det er ikke sikkert du får 3200 Mhz engang med 32GB. Disse er bra er er sertifisert for Ryzen (en BIOS update bør gjøres uansett).

Komplett selger AM4 monteringskitt for Noctua sine kjølere...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Endte opp slik: https://www.komplett.no/wishlists/dee794d5-58e3-42fb-8049-f6f7a7f44d41

Splittet M.2 disken for raid og byttet til "MLC", som vistnok er viktig. Strømforsyneren er 1000w. Gikk også for 32 gb ram istede for 16.

Ingen kjølere for AM4 på komplett, derfor er den ikke oppgitt.

Gleder meg!

Du skrev du skal sette opp en gaming PC. Du vil ikke merke at spill laster noe raskere med 2 stk 960 PRO i RAID 0 over 1. Dessuten betaler du nesten 400 kr mer for det. En 1TB 960 EVO holder i massevis her.

Så vil du tjene mer ytelse på raskere RAM enn mer RAM. 16GB holder fint lenge enda. Så sliter AMD Ryzen hovedkorta med RAM kompatibilitet, så det er ikke sikkert du får 3200 Mhz engang med 32GB. Disse er bra er er sertifisert for Ryzen (en BIOS update bør gjøres uansett).

Komplett selger AM4 monteringskitt for Noctua sine kjølere...

Tror dere har helt rett med tanke på M.2 diskene. Jeg ble overtalt av dama som har jobbet i Samsung og kollegaen hennes jobber i R&D på disse M.2 brikkene. Fikk med meg at denne hadde "stable cells" greier, så ble litt overbevist.

Takk for at du nevnte dette med ram og støtte til Ryzen, dette hadde jeg aldri tenkt over Betroz. Den du linket til var ikke i stock, men skal se om jeg finner andre som er kompatible. Slik nette sier, må rammen ha b-die chips. 

Når det gjelder Vengeance brikken, så sier AMD at dette er Samsung chipset, mens andre kilder sier Hynix. Det som sannsynligvis har skjedd er at leverandøren har endret noen parameter slik at det bedre støtter Ryzen. Spørsmålet er om de oppdaterte brikkene er de jeg får av komplett (når ble de produsert).

Igjen, tusen takk for denne informasjonen.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig bestilt alt untatt kjøler, må si dette var et herk. Måtte bestille noen varer fra andre nettsider, grunnet lager og slikt..
Har et siste spørsmål: Mangler er en AM4 vannkjøler som er relativt god. De jeg har funnet er Corsair og CM, som vistnok sliter med driftsikkerhet? 

Grunnen til at jeg valgte hovedkortet er veldig gode tilbakemeldinger blant kunder og critics, både Professional Gaming AM4 og Taichi. Helst hadde jeg valgt den rimeligere Taichi, men umulig å få tak i. Vistnok grunnet lead-times kombinert med Kinesisk nyttårsaften som stopper produksjonlinjene. Hurra!

Builden:

Kjøling: ???

Hovedkort: ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming AM4

CPU: 1700x
GPU: Gigabyte Aorus 1080 ti 

Ram: G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 (Anbefalt av NizZen her på forumet, stor takk!)

Kabinett: Phantex Enthoo Evolv ATX
Lagring: Samsung 1000 TB 960 Pro (Kunn et, ingen Raid!)
PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...