Gå til innhold

De to 18 år gamle fergene sparer 20 prosent drivstoff med batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er økonomien i prosjektet? Skulle tro 20% mindre drivstoff resten av fergas levetid er en vinner men siden det ikke står hva prosjektet koster eller hvor mye de bruker på drivstoff er det vanskelig å si..

 

 

Sammenliknet tallene med ferga Ampere, er 500kWh ca akkurat nok til *en* tur Skarberget-Bognes?

Lenke til kommentar

Dette er fornuftig bruk av batterier kombinert med vellkjent tekniologi.

Diesel motoren går optimalt og scr anlegget virker optimalt. Respons i propellere bedre og sortrøyk burde forsvinne.

 

Dette er miljøvern i praksis med store reduksjoner med enkle inngrep. Å redusere utslipp 20 til 40prosent på eldre 100 ferger billig er bedre miljøtiltak en å bygge en hydrogen ferge

 

På mange ferger kunne co2 nox og partikler vert redusert dramatisk ved bruk av batteri scr og ev partikkelfilter. Bruk av lng vil senke co2 partikler og nox ytterligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at besparelsen kunne vært ennå større med kortere overfartstid?

Batteriene utnyttes vel hovedsaklig ved manøvrering (5 minutter), ikke under under overfarten (20 minutter). Dette blir totalt 2,5 timer manøvrering og 10 drift i døgnet?

 

Norled bygget om MF Finnøy til hybriddrift for 5 år siden. Med over 6 timer manøvrering (82x5 minutter) og 6 timer drift i løpet av døgnet får batteriene kjørt seg litt mer, hva er besparelsene på denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...