torest Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Er bygget om til hybriddrift og klargjort for biodrivstoff.De to 18 år gamle fergene sparer 20 prosent drivstoff med batteri Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hvordan er økonomien i prosjektet? Skulle tro 20% mindre drivstoff resten av fergas levetid er en vinner men siden det ikke står hva prosjektet koster eller hvor mye de bruker på drivstoff er det vanskelig å si.. Sammenliknet tallene med ferga Ampere, er 500kWh ca akkurat nok til *en* tur Skarberget-Bognes? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Dette er fornuftig bruk av batterier kombinert med vellkjent tekniologi. Diesel motoren går optimalt og scr anlegget virker optimalt. Respons i propellere bedre og sortrøyk burde forsvinne. Dette er miljøvern i praksis med store reduksjoner med enkle inngrep. Å redusere utslipp 20 til 40prosent på eldre 100 ferger billig er bedre miljøtiltak en å bygge en hydrogen ferge På mange ferger kunne co2 nox og partikler vert redusert dramatisk ved bruk av batteri scr og ev partikkelfilter. Bruk av lng vil senke co2 partikler og nox ytterligere. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Jeg vil anta at besparelsen kunne vært ennå større med kortere overfartstid? Batteriene utnyttes vel hovedsaklig ved manøvrering (5 minutter), ikke under under overfarten (20 minutter). Dette blir totalt 2,5 timer manøvrering og 10 drift i døgnet? Norled bygget om MF Finnøy til hybriddrift for 5 år siden. Med over 6 timer manøvrering (82x5 minutter) og 6 timer drift i løpet av døgnet får batteriene kjørt seg litt mer, hva er besparelsene på denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå