hda Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hei, Trenger forslag til ruter, har i dag ADSL fra Telenor... I dag så står Zyxel P8702N ( i bridge modus) mot en TPLink router med DD-WRT installert som begynner å trekke på årene (lenge siden firmware ble oppdatert for min hw revision). Det jeg kunne tenkt meg er å erstattet begge disse med noe som gjør alt i en boks (hvis mulig) samt har bra QOS funksjonlitet, om dette er en custom eller en stock firware er ikke så viktig. forslag og erfaringer mottas med takk. hda Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Om du har aDSL, ser jeg ikke helt hvorfor det skal være noe poeng å bytte ut 8702en? Den har helt grei ytelse på det meste. Plenty med innebygde antenner, god rekke vidde. Bra DSL-modem. Så med mindre du har store behov for flytting av store mengder data på internnettet ser jeg ikke noen forbedring med en annen ruter. Kjenner riktignok ikke så godt til QoSen i denne sammenlignet med andre rutere/multimodem, men ikke opplevd noen problemer på en 16/1,5Mbit aDSL-linje. Med streaming av video, sikkerhetskopiering av data og gaming samtidig opplever ikke jeg problemer. Ser det er en ulempe at man ikke selv kan gjøre endringer på QoSen, men har du testet om den ikke gjør jobben godt nok slik den er satt opp? Lenke til kommentar
hda Skrevet 20. april 2017 Forfatter Del Skrevet 20. april 2017 (endret) Om du har aDSL, ser jeg ikke helt hvorfor det skal være noe poeng å bytte ut 8702en? Den har helt grei ytelse på det meste. Plenty med innebygde antenner, god rekke vidde. Bra DSL-modem. Så med mindre du har store behov for flytting av store mengder data på internnettet ser jeg ikke noen forbedring med en annen ruter. Kjenner riktignok ikke så godt til QoSen i denne sammenlignet med andre rutere/multimodem, men ikke opplevd noen problemer på en 16/1,5Mbit aDSL-linje. Med streaming av video, sikkerhetskopiering av data og gaming samtidig opplever ikke jeg problemer. Ser det er en ulempe at man ikke selv kan gjøre endringer på QoSen, men har du testet om den ikke gjør jobben godt nok slik den er satt opp? Jeg kan ikke finne at det er noen QoS mot WAN på P8702N, finner derimot QOS på wifi, men jeg trenger å sette opp prioritering på enkelte klienter mot WAN for klienter på ethernet. Med oppsettet jeg har nå klarer jeg å få stabil ping og ingen problemer når andre streamer netflix/hbo. Før dette hadde jeg pakketap og høyst variabel ping når noen andre brukte nettet til streaming. Bruker ingenting av trådløs funksjonene på P8702n, strengt tatt er det bare pppoe oppkoblingen jeg bruker. hda Endret 20. april 2017 av hda Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 22. april 2017 Del Skrevet 22. april 2017 Om du har aDSL, ser jeg ikke helt hvorfor det skal være noe poeng å bytte ut 8702en? Den har helt grei ytelse på det meste. Plenty med innebygde antenner, god rekke vidde. Bra DSL-modem. Så med mindre du har store behov for flytting av store mengder data på internnettet ser jeg ikke noen forbedring med en annen ruter. Kjenner riktignok ikke så godt til QoSen i denne sammenlignet med andre rutere/multimodem, men ikke opplevd noen problemer på en 16/1,5Mbit aDSL-linje. Med streaming av video, sikkerhetskopiering av data og gaming samtidig opplever ikke jeg problemer. Ser det er en ulempe at man ikke selv kan gjøre endringer på QoSen, men har du testet om den ikke gjør jobben godt nok slik den er satt opp? Jeg kan ikke finne at det er noen QoS mot WAN på P8702N, finner derimot QOS på wifi, men jeg trenger å sette opp prioritering på enkelte klienter mot WAN for klienter på ethernet. Med oppsettet jeg har nå klarer jeg å få stabil ping og ingen problemer når andre streamer netflix/hbo. Før dette hadde jeg pakketap og høyst variabel ping når noen andre brukte nettet til streaming. Bruker ingenting av trådløs funksjonene på P8702n, strengt tatt er det bare pppoe oppkoblingen jeg bruker. hda Sjekket. Det er en QoS der fra LAN til WAN der, men det går ikke å redigere innstillingene på den, som å gi noen enheter pri. over andre. Må nesten bare teste om det funker tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå