Gå til innhold

– Mini-Super Nintendo kommer i år

Anbefalte innlegg

Nå blir jeg vel anklaget av AtW for å være bråkjekk og ufin mot folk :lol:

Bare om du er det.

Ellers ser jeg på dette produktet litt som på den forrige classicen. En dyrere og dårligere emulator.

AtW

Er faktisk enig med 4 3 jeg, :)

Så han er faktisk ikke alene om det.

Utfra det jeg har lest i dine innlegg, så er det kun dine personlige meninger som er den sanne sannhet, alltid.

DUST!

Isåfall tror jeg det er lurt å friske opp lesekunnskapene. Det har dessverre blitt en ting som er veldig vanlig at ting som helt åpenbart er meninger tolkes som en påstand om objektiv sannhet. Slik er det ikke. Og det burde ikke være nødvendig å skrive hele tiden, men det har dessverre blitt verre og verre.

AtW

Kan jo kanskje ha noe med hvordan du som regel formulerer deg da. Og hva er greia med å signere alle innlegg?

Uansett, spent på prisen her. Mulig det blir et kjøp, spesielt siden mine 20 SNES spill har forsvunnet under flytting. Fullstendig i eske med manualer og alt..

Endret av Tullefanten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er sikkert mye jeg kan gjøre bedre på formulering. Men når det gjelder akkurat det med å tolke meninger som fakta, så mener jeg det stortsett er leseren som er problemet. Det er ikke bare mine innlegg heller, det skjer stadig at folk beskylder folk for å "presentere meningene som fakta", når det er ganske tydelig at innlegget innholder meninger.

AtW

Lenke til kommentar

Emulator er veldig kjekt. Brukt det endel med Amiga spill. Men nå er vel strengt tatt ikke disse retro utgavene rettet mot dem som sitter med en spill PC akkurat.

Sett endel på Facebook som ikke spiller overhode idag men som har vært så gira over å ha kjøpt NES Mini for å spille spill dem vokste opp med. Det er vel først å fremst disse og Nintendo fans som er kundegruppen. Ikke nødvendigvis en hard kjerne PC spillere.

Synes det blir litt tåpelig når endel skal på død å liv bås plassere seg selv og andre.

Lenke til kommentar

Emulator er veldig kjekt. Brukt det endel med Amiga spill. Men nå er vel strengt tatt ikke disse retro utgavene rettet mot dem som sitter med en spill PC akkurat.

Sett endel på Facebook som ikke spiller overhode idag men som har vært så gira over å ha kjøpt NES Mini for å spille spill dem vokste opp med. Det er vel først å fremst disse og Nintendo fans som er kundegruppen. Ikke nødvendigvis en hard kjerne PC spillere.

Synes det blir litt tåpelig når endel skal på død å liv bås plassere seg selv og andre.

Du trenger jo ikke akkurat å være særlig hardcore for å emulere, det kan kjøres på alt av PCer også. Sier ikke det er for alle, men tror noe av det rett og slett er manglende kunnskap, når jeg ser folk si ting som "endelig, har drømt å spill mine gamle nintendo-spill i årevis" osv når slik produkter kommer, så er det rart de ikke har prøvd emulatorer, og jeg tror noe av grunnen er at de rett og slett ikke vet så mye om mulighetene.

AtW

Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke akkurat å være særlig hardcore for å emulere, det kan kjøres på alt av PCer også. Sier ikke det er for alle, men tror noe av det rett og slett er manglende kunnskap, når jeg ser folk si ting som "endelig, har drømt å spill mine gamle nintendo-spill i årevis" osv når slik produkter kommer, så er det rart de ikke har prøvd emulatorer, og jeg tror noe av grunnen er at de rett og slett ikke vet så mye om mulighetene.

AtW

Tok en runde på dette med noen venner som ikke spiller mye da Mini-NES-en først ble annonsert. Mange hadde lyst på den. Noen var klar over at emulering var et alternativ, mens andre synes det var for mye pes. De fleste ville ha noe «autentisk», som jeg forsto mer som «offisielt produkt» enn spillautensitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

AtW

Å kjøpe gamle NES-klassikere og utstyret for å kopiere ROM-ene over på pc-en er ganske hardcore. Bare det å skaffe de 30 spillene i NES Mini koster trolig flere tusen kroner. De færreste besitter fysisk kopi av disse spillene i dag.

Diskusjonen blir forferdelig ensidig om man snakker om hvor lett det er å emulere på pc når det i realiteten betyr å skaffe ROMs på ulovlig vis, kontra NES mini som er et lovlig alternativ.

• Liker 2
Lenke til kommentar

AtW

Å kjøpe gamle NES-klassikere og utstyret for å kopiere ROM-ene over på pc-en er ganske hardcore. Bare det å skaffe de 30 spillene i NES Mini koster trolig flere tusen kroner. De færreste besitter fysisk kopi av disse spillene i dag.

Diskusjonen blir forferdelig ensidig om man snakker om hvor lett det er å emulere på pc når det i realiteten betyr å skaffe ROMs på ulovlig vis, kontra NES mini som er et lovlig alternativ.

En kopi som andre har gjort av av et spill du har er såvidt meg bekjent lovlig. Og om det ikke er det, så er det moralsk uproblematisk. AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg synes ikke det er moralsk uproblematisk, så det er helt klart ikke så ensynet som du fremstiller det. Slik jeg har forstått norsk lovgivning på opphavsrett har du kun selv lov til å lage egne kopier av materialet. Å finne en kopi på nettet er ulovlig, og altså ikke et reelt alternativ til NES Mini. 

Og som sagt vil jeg tippe at tallet på Mini-NES-eier med fysisk kopi av alle spillene på maskinen er trolig ganske nære 0%.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å laste ned spill jeg allerede har på Virtual Console for så å legge de på minnekort og spille de på en ekte, gammel konsoll.

Har vært borti noen spill som er nesten uspillelige på Virtual Console og emulatorer pga. lag. (Lag som i forsinkelse, ikke hakking).

Lenke til kommentar

AtW

Tok en runde på dette med noen venner som ikke spiller mye da Mini-NES-en først ble annonsert. Mange hadde lyst på den. Noen var klar over at emulering var et alternativ, mens andre synes det var for mye pes. De fleste ville ha noe «autentisk», som jeg forsto mer som «offisielt produkt» enn spillautensitet.

NES Classic er emulering i innpakning. Det spiller ingen rolle hvor tilgjengelig eller innpakket det er så lenge det er emulering.

Lenke til kommentar

AtW

NES Classic er emulering i innpakning. Det spiller ingen rolle hvor tilgjengelig eller innpakket det er så lenge det er emulering.

Ikke helt sikker på hvorfor du tar opp det som et svar på innlegget mitt. Verken innlegget mitt eller noen av dem jeg siterer tar for seg en vurdering av emulering satt opp mot faktisk maskinvare. Alt jeg sier er at jeg tok en spørrerunde.

Har skjønt at du ikke liker emulering fra tidligere innlegg. 

Lenke til kommentar

En kopi som andre har gjort av av et spill du har er såvidt meg bekjent lovlig. Og om det ikke er det, så er det moralsk uproblematisk. AtW

Selv om du allerede eier en kopi av spillet er uautoriserte kopier er ikke tillatt med mindre det eksplisitt er nevnt i EULA.

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hvorfor du tar opp det som et svar på innlegget mitt. Verken innlegget mitt eller noen av dem jeg siterer tar for seg en vurdering av emulering satt opp mot faktisk maskinvare. Alt jeg sier er at jeg tok en spørrerunde.

Fordi det du skrev var tilnærmet en påstand om at NES Classic ikke var emulering.

Da tar du feil. Jeg elsker emulering og har holdt på med det emulering i mer enn 20 år. Autentisk maskinvare kommer selvfølgelig foran. Maskinvare er best enten det er videospill eller syntesizere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er moralsk uproblematisk, så det er helt klart ikke så ensynet som du fremstiller det. Slik jeg har forstått norsk lovgivning på opphavsrett har du kun selv lov til å lage egne kopier av materialet. Å finne en kopi på nettet er ulovlig, og altså ikke et reelt alternativ til NES Mini. 

Og som sagt vil jeg tippe at tallet på Mini-NES-eier med fysisk kopi av alle spillene på maskinen er trolig ganske nære 0%.

Det er jo såklart opp til en selv, men jeg har vanskelig for å se noen moralsk distinksjon mellom å lage kopien selv, og få noen andre til å lage kopien for deg. Forutsetter da at man har kjøpt spillet såklart.

AtW

Lenke til kommentar

AtW:

I de fleste tilfeller er det ikke innenfor å lage kopi verken selv eller gjennom andre til tross for at man eier en kopi av spillet.

Husk også at man ikke eier selve spillet, kun retten til å bruke kopien i henhold til EULA.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er jo såklart opp til en selv, men jeg har vanskelig for å se noen moralsk distinksjon mellom å lage kopien selv, og få noen andre til å lage kopien for deg. Forutsetter da at man har kjøpt spillet såklart.

AtW

Dette er et sidespor, da Mini-NES i all hovedsak henvender seg mot de som ikke har kopi av spillene fra tidligere. For disse er ikke PC-emulering et reelt alternativ, da det innebærer å skaffe piratkopier. Da er det ikke greit å anbefale PC-emulering som et bedre alternativ.

Jeg synes det er kjekt at Nintendo, Sega og andre produsenter har gjort det mulig å skaffe disses spillene på lovlig vis uten å investere flere tusen på en konsoll for å spille VC og lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Dette er et sidespor, da Mini-NES i all hovedsak henvender seg mot de som ikke har kopi av spillene fra tidligere. For disse er ikke PC-emulering et reelt alternativ, da det innebærer å skaffe piratkopier. Da er det ikke greit å anbefale PC-emulering som et bedre alternativ.

Jeg synes det er kjekt at Nintendo, Sega og andre produsenter har gjort det mulig å skaffe disses spillene på lovlig vis uten å investere flere tusen på en konsoll for å spille VC og lignende.

Ja, gjør den det? Har ikke noe stats, men har inntrykk av at den hovedsaklig kjøpes av folk som hadde NES før, spillene er jo ganske kjedelig for "nye spillere".

Som en artig anekdote, så er det jo bevist ganske godt at nintendo selv har tatt kopier som andre har gjort og solgt som egne.

AtW 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Min erfaring er at så og si ingen har tilgang til eller vet hvor barndomsspillene har tatt veien. I tillegg opplever jeg mange som er altfor unge til å opplevd NES på 80-tallet er begeistret over mini-versjonen.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Fordi det du skrev var tilnærmet en påstand om at NES Classic ikke var emulering.

Da tar du feil. Jeg elsker emulering og har holdt på med det emulering i mer enn 20 år. Autentisk maskinvare kommer selvfølgelig foran. Maskinvare er best enten det er videospill eller syntesizere.

Hæ? Det har jeg da ikke gjort? Det jeg sa var at de jeg spurte ville ha noe offisielt (som de omtalte som «autentisk») – jeg er veldig klar over forskjellene, og ville aldri ha antyder noe slikt.

Og ja, jeg burde skrevet «foretrekker autentisk maskinvare». Beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...