Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykepenger

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært sykemeldt i 6mnd nå. Det har vært en hard tid, men Nav gjør det enda vanskelig og tungere for meg.

Overlegen sykemeldt meg i 3 mnd, så skulle faslegen ta over. Han har holdt på og sykemelde meg i 2 uker, men den ene tiden jeg var på utredning for en sykdom i tillegg til det andre som har skjedd så ble dette ekstremt mye. Derfor rakk jeg ikke ringe inn på neste sykemelding fordi alt gikk meg hus forbi. Spurte fastlegen om han kunne gå tilbake i tid for og gi meg sykemelding for denne tid, men det kunne han ikke sa han. Så det ble en luke fra de 2 ukene. Nå har nav stoppet alle pengene mine og sier de kommer til å halvere sykepengene mine så lenge jeg er sykemeldt, kun fordi jeg ikke har sykemelding i disse 2 ukene. 

Hva kan jeg gjøre når ting har gått som det har gått?

Nav er så vrange. Selv om jeg skjønner at jeg må være på hugget, men har vært presis på alle sykemeldningene min. Men når ting står på det værste så kan man ikke bruke litt skjønn? Skjønner ikke.

Anonymous poster hash: a2580...b88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er, såvidt meg bekjent, legen din som tar alle avgjørelser mht din sykemelding.

Om din kamp med nav er vanskelig eller lett er opp til ham. En lege kan skrive sykemelding bakover i tid såsant han anser det som nødvendig - men ved behov blir man somregel sykemeldt i lengre tid av gangen og når legen anser det som sannsynlig at du kan begynne å jobbe så får du sykemeldinger i kortere perioder. Er du under utredning?

Kampen din, tror jeg, er hos legen din og ikke hos nav.

Du er avhengig av å få en tydelig diagnose med anbefaling fra din lege som du kan vise din saksbehandler på nav for å eventuelt sammen vurdere omskolering eller lønnstilskudd for å bytte yrke dersom diagnosen din tilsier at du ikke lenger kan utføre ditt nåværende felt.

Dette er kanskje ikke så hjelpsomt som du skulle ønske. Forhåpentligvis kan noen andre komme med litt mer konkrete tips.

Lenke til kommentar

Nå kommer det an på hva du er sykemeldt for, men jeg synes 2 uker av gangen høres merkelig ut slik jeg oppfatter din situasjon. Tror du bør ta en liten kamp med legen din som Zim skriver, men du må selvfølgelig ha med NAV å gjøre også så ikke glem det.

Lenke til kommentar

Takk.

Denne legen er ikke lett og skjønne seg på iblant. Men denne sykdommen som har aktivert seg etter fødselen er ikke derfor jeg er sykemeldt, men tapet jeg har gått igjennom. 

Selv om det har vært endel inn og ut på sykehuset fordi de skal utrede diagnosen så har det kun blitt en stress faktor, og litt ledd smerter som jeg fint kan leve med.

Selv om det ikke er verdens høyeste sykepenger jeg får, så er det utrolig at de kan gjøre noe sånt mot meg. Jeg har skole ved siden av livet, sykehus utredning, og denne påkjenning som er grunnen. Jeg har ikke orket og jobbe vedsiden av alt dette selv om jeg gjorde slik før, men det er ikke mye godt å være sykemeldt når de halvere mine sykepenger fordi en glipp av meg som kan skje hvert menneske i livet.

Jeg får ta det kraftig opp med fastlegen, og be han sette seg inn i saken min istedenfor å spørre hvorfor jeg er der hvergang.

Anonymous poster hash: a2580...b88
Lenke til kommentar

Du kan også vurdere å bytte lege eller henvende deg til privat spesialist innen din sykdom. Når en lege skriver ut så korte sykemeldinger så kan det tyde på at du i utgangspunktet ikke har en konkret og god grunn til å være sykemeldt, han forstår ikke sykdommen eller han tror deg ikke.

Man skal jo ikke gå permanent sykemeldt.

Jeg har selv opplevd å ha en lege som ikke trodde på mine symptomer og jeg fikk derfor ikke hjelp. Spesialisten innen min sykdom i mitt distrikt hadde ikke kapasitet og eneste nav kunne tilby, uten ferdig utredning og klar diagnose, var lønnstilskudd i ny jobb.

Problemet er at lønnstilskudd i praksis kan fungere imot sin hensikt og heller skremme en arbeidsgiver fra å ansette deg isteden for å motivere - lønnstilskudd betyr tross alt ofte at det er noe galt med deg.

Lenke til kommentar

Bestill time med NAV, og forklar situasjonen enkelt. Du bør også forberede deg på å søke sosialtrygd for en liten stund, siden du mistet de 2 ukene med betaling, og NAV har halvert sykepengene dine.

Og selvsagt ta det opp mer med fastlegen, ja. Gode råd allerede i tråden her.

Men du bør også si til saksbehandler at hvis ikke dette ordner seg veldig raskt, så må du bruke kredittkort for å få hverdagen til å gå rundt. Det har jeg på følelsen av at de tar litt mer seriøst.

Lenke til kommentar

Nav har ikke som jobb å være vrange, deres jobb er å forvalte kovverket i folketrygden.

Når du har vært to uker uten sykemelding og jobb ansees du for å være midlertidig ute av jobb. Da gjelder egne regler for beregning av sykepenger. Du kan lese mer om det her :

https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-47#L19970228-19_P8-47

Nav kan ikke bruke skjønn på dette, du har jo faktisk hverken vært i jobb eller sykemeldt i perioden... Du skulle selv fulgt med på sykemeldingsperioden din og bedt om time for videre sykemelding.

Legen din kunne ha gitt sykemelding tilbake i tid men Nav må da vurdere om sykemeldingen kan godkjennes. Det er i utgangspunktet vanskelig å få godkjent tilbake datert sykemelding.

Her må du selv ta ansvar for situasjonen som har oppstått.. Du har fått gode råd om å søke sosialstønad om inntekten er for lav til å leve på..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folketrygdloven forbyr ikke leger å tilbakedatere sykemeldinger, se folketrygdloven § 8-7 annet ledd. Fastlegen din har her antagelig tatt feil. Utfordringen din i relasjon til NAV er at legen din ikke vil dokumentere at du er arbeidsufør som følge av sykdom. NAV vil da automatisk alltid og uansett nekte å utbetale sykepenger.

Det du må gjøre er å klage over NAVs vedtak, og be fastlegen om å skrive en legeerklæring som du vedlegger klagen. Denne legeerklæringen må redegjøre for at du har vært arbeidsufør i den aktuelle perioden, og hvorfor du var forhindret fra å oppsøke lege. Det er enklere å få godkjent tilbakedatering av sykdom "inni" en løpende sykdomsperiode enn det er å få godkjent ved oppstart av en løpende sykdomsperiode.

Både NAV og fastlegen din har materielt sett tatt feil. NAVs feil er noe mer unnskyldelig, de visste ikke bedre.

Du kan ikke regne med at dette er et problem som lar seg løse på kort tid. NAV har ingen incentiver for å hjelpe deg, og vil - som Meow78 skriver over - være svært fornøyd med å avspise deg med sosialstønad. Forrige gang jeg prosederte en slik sak tok det nærmere halvannet år før klienten fikk etterbetalt rettmessige sykepenger.

Hvis du går på skole er det for øvrig mulig at du ikke fyller vilkårene for sykepenger. Det føres en streng praksis for sykepenger der man har kapasitet til å gå på skole men sykemeldt fra jobb. Årsaken er at man ikke ønsker at sykepenger skal finansiere studier til fortrengsel for Lånekassen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...